درد جناغ سینه

درد جناغ سینه و یا هر نوع درد در قفسه سینه می تواند سبب نگرانی در اکثر مردم شود. دلیل این است که در اغلب موارد، مردم تصور می کنند درد جناغ سینه با مشکلات قلبی یا بیماری های دیگر که نیاز به توجه فوریت های پزشکی دارد مرتبط است. با این حال، درد جناغ سینه معمولا با التهاب یا صدمه به سینه ایجاد می شود. درد جناغ سینه از جمله دردهای غیر قلبی قفسه سینه طبقه بندی شده است، به این معنی که این درد ناشی از بیماری قلبی نیست.

جناغ سینه استخوانی است که در مرکز قفسه سینه، زیر ترقوه قرار دارد. جناغ سینه به عضلات حرکتی بازوها، سر و گردن متصل است و از بسیاری از اندام های حیاتی محافظت می کند. البته، شما هرگز نباید هر نوع درد قفسه سینه را نادیده بگیرد چون گاهی درد در این نواحی می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی قلبی باشد. در این مقاله، قصد داریم به دلایل مختلف برای درد قفسه سینه غیرقلبی که مربوط به درد جناغ سینه است نگاهی بیاندازیم و داروهای مفید برای تسکین این درد را برشماریم.

درد جناغ سینه

درد جناغ سینه می تواند توسط بسیاری از دلایل مختلف ایجاد شود. اگر دلیل جراحت یا التهاب است، ممکن است با فشار بر قفسه سینه، درد را بیشتر احساس کنید. گاهی اوقات نیز عضلات و اعصاب متصل به جناغ سینه می تواند باعث درد شده و با کشش درد جناغ سینه بدتر شود.

به عنوان مثال، برخی از مردم درد در قفسه سینه را پس از غذا خوردن بیشتر احساس می کنند و برخی دیگر نیز ممکن است با ورزش و یا بلند کردن وزنه این درد را تجربه کنند حتی گاهی شیوه زندگی پر استرس علت درد جناغ سینه است.

علل و درمان درد جناغ سینه

سوزش سر دل / GERD

سوزش سر دل یک علت بسیار شایع برای احساس درد در پایین ترین قسمت جناغ سینه است. متخصصان در The School of Medicine and Biomedical Services at the University at Buffalo می گویند که این نوع از درد قفسه سینه غیرقلبی می تواند موجب ایجاد فشار در قفسه سینه شود. احساس سوزش در پشت استخوان سینه و طعم تلخ در دهان نیز از دیگر علائم این بیماری است.

GERD (رفلاکس معده به مری) جدی تر از رفلکس اسید است و دردهای شدید در جناغ سینه و قفسه سینه همراه با تهوع، سرفه های مزمن و گلو درد را به وجود می آورد. بسیاری می گویند که درد ناشی از سوزش سر دل یا GERD مانند درد قفسه سینه یا آنژین صدری (درد قفسه سینه ای است که به دلیل نرسیدن خون غنی از اکسیژن به بخشی از قلب ایجاد می شود) است.

درمان

داروهای خانگی مختلف و تغییر در شیوه زندگی می تواند به کاهش درد جناغ سینه که توسط سوزش سر دل یا GERD ایجاد می شود، کمک کند. برخی از این غذاهای اسیدی مثل گوجه فرنگی، فلفل، مرکبات، نوشیدنی های کافئین دار، قهوه بدون کافئین، الکل، شکلات و غذاهای چرب به تشدید ریفلاکس کمک می کند. خوردن غذاهای سبک، عدم تحرک و دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا از موثرین راهای جلوگیری از این بیماری است.

جوش شیرین (بی کربنات سدیم) می تواند از سوزش سر دل جلوگیری کند. جوش شیرین کمک می کند تا اسید اضافی معده خنثی شده و در نتیجه اسید کمتری به مری وارد شود. مخلوط ۱/۲ قاشق چایخوری جوش شیرین در ۸ اونس آب و نوشیدن آن قبل از غذا برای جلوگیری از سوزش سر دل و برگشت اسید معده مفید است.

سرکه سیب نیز برای کاهش رفلکس اسید که یکی از علل درد استرنوم است موثر است. مخلوط ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب در یک لیوان بزرگ آب و نوشیدن آن ۲۰ دقیقه قبل از غذا راه موثری است.

درد جناغ سینه
درد جناغ سینه

زخم معده

زخم معده یکی دیگر از مشکلات گوارشی است که می تواند درد و ناراحتی در نواحی جناغ سینه ایجاد کند. دکتر تیم کنی می گوید که زخم معده می تواند درست در زیر جناغ سینه درد تولید کند. سایر علایم زخم معده نیز نفخ و حالت تهوع است.

درمان

زنجبیل برای درمان زخم معده استفاده می شود. یک مطالعه که در مجله Molecular Nutrition & Food Research منتشر شده نشان داد که کسری از زنجبیل در مهار رشد هلیکوباکتر پیلوری ( باکتری است که موجب ایجاد برخی از زخم ها می شود) موثر بودند. رنده کردن ریشه زنجبیل در چای و آب جوش و دم کردن آن به مدت ۱۰ دقیقه ساده ترین روش استفاده از این ماده است. استفاده از عسل و آب آلبالو نیز راه دیگری برای از بین بردن هلیکوباکتر پیلوری است.

عفونت غضروفی و دنده

عفونت غضروفی و دنده به دلیل ایجاد التهاب می تواند یکی از علل درد جناغ سینه باشد. این درد معمولا در سمت چپ جناغ سینه احساس می شود. هیچ علت مشخصی برای این نوع از التهاب وجود ندارد، اگر چه می توان آن را نتیجه آسیب و یا عفونت دانست. به عنوان مثال، شما می توانید درد جناغ سینه را پس از انجام دراز و نشست یا بلند کردن وزنه تجربه کنید. حتی پس از حرکت مبلمان سنگین ممکن است این درد ایجاد شود.

درمان

بیشتر پزشکان توصیه می کنند برای درمان این نوع التهاب  استراحت کافی و استفاده از سرما درمانی یا گرما درمانی برای کاهش درد در قفسه سینه فراموش نشود. همچنین توصیه می شود از فعالیت های غیر ضروری که می تواند درد را بدتر کند جلوگیری کنند. شما همچنین می توانید از زنجبیل برای کاهش التهاب که باعث درد جناغ سینه می شود استفاده کنید. یک مطالعه که در مجله Osteoarthritis Cartilage منتشر شده نشان داده شد که عصاره زنجبیل برای کاهش التهاب موثرتر از ایبوپروفن است. ۲۵۰ میلی گرم جوشانده زنجبیل، ۴ بار در روز برای تسکین درد کافی است.

آرتریت / آسیب مفاصل

آرتریت می تواند درد خفیف یا شدید استخوان در جناغ ایجاد کند. آرتریت باعث می شود که مفاصل در بدن ملتهب شود. متخصص روماتولوژی، دکتر ویلیام می گوید که ورم مفاصل پسوریاتیک می تواند باعث التهاب غضروف جناغ سینه شود و درد قفسه سینه ایجاد کند.

درمان

امگا ۳ (روغن ماهی) به کاهش التهاب در مفاصل و کاهش درد جناغ سینه ناشی از التهاب کمک می کند. مجله Surgical Neurology گزارش داد که مصرف ۱۲۰۰ میلی گرم در روز از روغن ماهی، به عنوان یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) برای کاهش درد مفاصل موثر بوده است.

شما همچنین می توانید زردچوبه را برای کاهش درد التهابی سینه و تسکین درد استرنوم امتحان کنید. کورکومین ماده فعال در زردچوبه است که عامل رنگ زرد آن بوده و خواص ضد التهابی دارد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که خواص ضد التهابی کورکومین به کاهش التهاب مفاصل و درد در افراد مبتلا به ورم مفاصل کمک می کند. در واقع، یک مطالعه نشان داد که کورکومین به عنوان ایبوپروفن در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو استفاده شده و موثر بوده است.

استرس

استرس نیز می تواند عاملی برای درد قفسه سینه غیرقلبی باشد. اگر چه استرس به خودی خود، درد جناغ سینه ایجاد نمی کند اما می تواند آن را تشدید کند. درد جناغ سینه  در فردی که از حملات هراس رنج می برد گاهی آنقدر شدید است که با حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. انجمن پزشکی و روانپزشکی گزارش داد که حدود یک چهارم از افرادی که با علائم درد جناغ سینه به پزشک مراجعه می کنند از اختلال هراس رنج می برند.

درمان

بهترین راه درمان استرس مدیریت آن است با این حال، بسیاری از درمان های طبیعی دیگری نیز وجود دارد که کمک می کند که با استرس مقابله کرده و از کیفیت بهتر در زندگی برخوردا شوید. این روش ها درد جناغ سینه ناشی از استرس را نیز از بین می برد.

  • میوه گل ساعتی می تواند به از بین بردن استرس و به دست آوردن مجدد احساس آرامش کمک کند. برخی از مطالعات نشان می دهد که میوه گل ساعتی به عنوان دارو بنزودیازپین برای درمان اختلالات اضطرابی موثر است.
  • ریشه سنبل الطیب یکی دیگر از گیاهان دارویی قدرتمند است که می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند.
  • عصاره سنبل بسیار قدرتمند است این گیاه آرامش را به شما بازگردانده و از اضطراب جلوگیری می کند.
  • یک مطالعه نشان داد که استنشاق روغن اسطوخودوس می تواند به کاهش فشار خون و ضربان قلب کمک کند و دارای یک اثر آرامش بخش در ذهن است.
  • ماساژ یک روش برای آرامش و التیام ذهن است. این کار به شل شدن عضلات کمک کرده و در  تسکین درد جناغ سینه موثر است.
  • رژیم غذایی و ورزش نقش مهمی در کاهش اضطراب و افسردگی دارد. ورزش با آزاد کردن اندروفین موجب بهبود خلق و خوی شده و  کمک می کند احساس بهتر و خواب راحت تری داشته باشید. دکتر دانیل کی هال فلاوین توصیه می کند غذاهای سرشار از فیبر و میوه ها و سبزیجات بخورید. این رژیم در بهبود رفاه عمومی و کنار آمدن با استرس موثر است. دانه هایی مثل بلغور جو دوسر، کوینولا و نان ها و غلات می تواند به افزایش سروتونین ( ماده شیمیایی است که اثر آرام بخش دارد) در مغز شما منجر شوند.

شکستگی و جراحی

اگر درد جناغ سینه ناشی از شکستگی یا عمل جراحی است، بسیار مهم است که برای کمک به بهبود و جلوگیری از هر گونه عوارض، به پزشک مراجعه کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

انواع درد قفسه سینه و روش های تشخیص و درمان آن ها

علل تیر کشیدن قلب و دلایل متداول برای درد قلب یا قفسه سینه

درد قفسه سینه و مهمترین علل ایجاد آن

[/quote]

در هنگام درد جناغ سینه چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر از درد جناغ سینه رنج می برید و در خانواده شما سابقه بیماری های قلبی وجود دارد باید به پزشک مراجعه کنید. بهتر است برای جلوگیری از سکته، از نشانه های حمله قلبی مطلع باشید. اگر درد جناغ سینه بدتر می شود و بهبود نمی یابد، باید به پزشک مراجعه نمایید.

آیا این درد نشانه حمله قلبی است؟

گاهی اوقات درد جناغ سینه می تواند منجر به حمله قلبی شود. این احتمال در افرادی که سنی کمتر از ۴۰ سال دارند یا سالم هستند بسیار کمتر است. اگر بیش از ۴۰ سال دارید و به بیماری هایی مانند بیماری قلبی مبتلا هستید، احتمال این که درد چناغ سینه نشانه دهنده حمله قلبی باشد بیشتر است. حمله قلبی عارضه کشنده ای است. در صورتی که علائمی همراه با درد سینه دارید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. مخصوصا اگر این علائم بدون هیچ علت مشخصی ظاهر شده اند.

علائم حمله قلبی عبارتند از:

  • درد قفسه سینه که در وسط یا سمت چپ سینه احساس می شود
  • درد یا ناراحتی در قسمت فوقانی بدن از جمله بازوها، شانه ها و فک
  • احساس سرگیجه یا سبکی سر
  • مشکل تنفسی
  • تعریق
  • حالت تهوع

اگر چند نمونه از این علائم را دارید، بیشتر احتمال دارد که در معرض حمله قلبی قرار داشته باشید.