بهترین راه حل ها برای درمان آنفولانزای معده

هیچ کس دوست ندارد مریض باشد به خصوص اگر این مریضی آنفولانزای معده باشد. تب، حالت تهوع، لرز، اسهال و درد را به احساس افتضاح این بیماری اضافه کنید تا کاملا شرایط را درک کنید. آنفولانزای معده هیچ درمانی ندارد اما راه هایی که در ادامه به شما می گوییم در کاهش علائم و تحمل بیماری موثر است.

آنفولانزای معده چیست؟

آنفولانزای معده، یا اسهال و استفراغ، می تواند از ویروس های مختلفی که به سیستم گوارشی شما حمله می کنند، ایجاد شود. این ویروس ها را می توان از مواد غذایی آلوده دریافت کنید. افراد مبتلا به آنفولانزای معده اغلب علائم اسهال، تهوع و استفراغ، تب، سردرد و درد عضلات دارند. بسته به نوع ویروس، آنفولانزا می تواند از یک تا ۱۰ روز ادامه داشته باشد.

علائم آنفولانزای معده

آنفولانزای معده بیشتر روده را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین خاطر علائم عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال آبکی
  • درد شکم
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • تب خفیف

راه های درمان آنفولانزای معده

نوشیدن مایعات

مایعات در درمان آنفلوآنزای معده بسیار مهم هستند. در این بیماری بدن شما به طور مداوم از طریق عرق کردن، تهوع، استفراغ و اسهال، در حال از دست دادن مایعات خود است. اگر شما آب بدنتان خیلی پایین بود جرعه جرعه و در فواصل زمانی منظم مایعات بنوشید و یا یخ بجوید.

مایعات ساده، مانند آب و سوپ، بهترین نوع مایعات برای مصرف در چنین شرایطی هستند. نوشیدنی های ورزشی نیز برای کمک به جایگزینی کردن الکترولیت از دست رفته در طول آنفولانزای معده مفید است.

بهترین راه حل ها برای درمان آنفولانزا معده
بهترین راه حل ها برای درمان آنفولانزا معده

چه مایعاتی را ننوشیم؟

از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای سیاه قوی، و شکلات هنگامی که به آنفولانزا معده مبتلا هستید، اجتناب کنید. از آنجا که این نوشیدنی ها کافئین دارند خواب شما را تحت تاثیر قرار می دهند. پس باعث می شوند خواب و استراحت کافی نداشته باشید. به همین ترتیب، الکل نیز مانند دیورتیک عمل می کند و می تواند معده شما را بیشتر ناراحت کند.

مصرف مواد غذایی

اجتناب از مصرف غذا، باعث بدتر شدن آنفولانزای معده می شود و در قبال آن خوردن غذا، حالت تهوع ایجاد می کند. رژیم غذایی BRAT که متشکل از موز، برنج، سیب و نان برشته است می تواند این مشکل را حل کند. این غذاها آسان هضم هستند، و حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات بوده و به شما انرژی می دهند. این مواد می توانند جایگزین خوبی برای مواد مغذی از دست داده از طریق اسهال و استفراغ باشند.

  • موز: موز سهل الهضم است و می تواند پتاسیم از دست داده بدن را به آن باز گرداند.
  • برنج: برنج قهوه ای بیشتر از برنج سفید فیبر دارد. اما هضم برنج سفید ساده تر است و انرژی و کربوهیدارت بیشتری آزاد می کند.
  • سیب: سیب با توجه به کربوهیدرات و قند موجود در خود، انرژی بدن را افزایش می دهد. این ماده همچنین شامل پکتین است، که می تواند به درمان اسهال کمک کند.
  • نان تست: در این حالت از مصرف نان گندم کامل اجتناب کنید. زیرا فیبر زیادی دارد و هضمش سخت است. نان سفید فرآوری شده راحت تر هضم می شود.

چه غذاهایی را نخوریم؟

غذاهای عمومی که باید از مصرف آن ها اجتناب کنید عبارتند از: محصولات لبنی، غذاهای فیبری و چرب و هر نوع غذای تند.

  • لبنیات: هر کسی در زمان ابتلا به آنفولانزای معده با شیر مشکل دارد. زیرا هضم آن سخت است.
  • فیبر: شما در این حالت به فیبر اضافی نیاز ندارید چون شکم شما شل کار می کند.
  • روغن: از مصرف غذاهای چرب و شور مانند گوشت اجتناب کنید.
  • ادویه جات و ترشی جات: از غذاهای بر پایه گوجه فرنگی، ادویه کاری، و سس فلفل قرمز دور بمانید.

استراحت

هنگامی که شما به آنفولانزای معده مبتلا هستید، بدن شما برای مبارزه با ویروس ها نیاز به استراحت دارد. خواب و کاهش فعالیت های روزانه باعث می شود بدن شما برای مبارزه با بیماری به سختی تلاش کند.

آیا آنفولانزای معده مسری است؟

همان طور که گفتیم یک ویروس موجب آنفولانزای معده و یا اسهال و استفراغ می شود. شایع ترین ویروس ها روتاویروس یا نورو ویروس می باشند. علائم ورود این ویروس ها به بدن یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شوند. این ویروس ها حتی قبل از این که علائمی ایجاد کنند می توانند مسری باشند. حتی پس از بروز نشانه ها، این بیماری تا دو هفته نیز مسری باقی می ماند. واکسن هایی برای برخی از انواع روتاویروس وجود دارد. در صورت امکان، از تماس نزدیک با افراد مبتلا اجتناب کنید. مواد غذایی خود را با افراد مبتلا به اشتراک نگذارید، و دستان خود را مرتبا بشویید.

درمان آنفولانزای معده برای کودکان و نوزادان

ویروس معده در نوزادان و کودکان خردسال از نوجوانان شایع تر است.

در نوزادان، علائم آنفولانزای معده مانند علائم آن در بزرگسالان است و ممکن است با کاهش اشتها همراه باشد. اگر علائم نوزاد طی ۱ الی ۲ روز فروکش نکرد، باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. ممکن است پزشک برای بررسی بیشتر آزمایش مدفوع تجویز کند.

برای درمان این بیماری در نوزادان و کودکان باید به آن ها کم کم آب بدهید. اگر نوزادتان شیر خوار است تغذیه آن را با شیر مادر کم کم انجام دهید و در بین فواصل شیر دهی آب جوشیده به او بدهید. اگر نوزادتان شیر خشک می خورد، از داروخانه شیر خشک های مخصوص اسهال تهیه کنید.

جلوگیری از آنفولانزا معده

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری رعایت نکات زیر به شما کمک می کند:

  • به جای شستن ظروف با دست از ماشین ظرفشویی استفاده کنید.
  • به جای شستشن دست ها با آب و صابون از مواد ضد عفونی کننده دست استفاده کنید.
  • از تماس با کسی که به بیماری مبتلا شده دوری کنید و حتی در صورت امکان دستشویی او را در خانه جدا کنید.
  • سبد خرید، فلکه شیر آب، روی کابینت، صفحه موبایل و میز کار خود را ضد عفونی کنید.

آنفولانزای معده قطعا یک تجربه خوشایند نیست اما در عوض عوارض جدی در پی ندارد. مهمترین عارضه ای که ممکن است در صورت عدم رعایت نکات ذکر شده شما را تهدید کند، کم آبی بدن است.

خوشبختانه این بیماری معمولا با رعایت این نکات ساده قابل درمان است. پس بهتر است ۲۴ ساعت بعد از ابتلا صبر کنید و اگر هیچ نشانه ای از کم آبی بدن، استفراغ خونی، اسهال خونی، یا تب بالا ۳۹ درجه نداشتید نیاز به مراجعه به پزشک ندارید.