موثرترین و طبیعی ترین روش های درمان خانگی عفونت ادراری

عفونت های دستگاه ادراری سالانه میلیون ها نفر را در سراسر جهان مبتلا می کند. این نوع عفونت ها ممکن است در بدن هر شخصی ایجاد شود اما زنان بیش از مردان به آن مبتلا می شوند. در ادامه این مطلب می خواهیم در مورد نشانه ها و درمان خانگی عفونت ادراری با شما صحبت کنیم.

اولین گام برای درمان خانگی عفونت ادراری این است که بتوانید آن را تشخیص دهید و آن را با سایر بیماری ها مانند عفونت واژن اشتباه نگیرید.

علائم عفونت دستگاه ادراری

سرنخ های زیر نشانه های رازگشایی برای تشخیص عفونت دستگاه ادراری می باشند:

  • احساس سوزش دردناک در زمان ادرار کردن
  • درجه حرارت بالا و تب
  • احساس نیاز مداوم به ادرار کردن
  • وجود خون در ادرار
  • ادرار کم و تیره
  • احساس ناراحتی در عضلات شکم و لگن
  • خارج شدن بوی عجیبی از ادرار
  • حباب دار بودن ادرار (ادرار کف آلود)
  • وجود لکوسیت (سلول های سفید خون) در ادرار

این بسیار مهم است که با دیدن علائم بالا سریعا عفونت را درمان کنید. اگر این نوع عفونت در مراحل اولیه تشخیص داده شود، با درمان های خانگی برطرف می شود. اما اگر عفونت را طولانی مدت در بدن نگه دارید برای درمان حتما باید به پزشک مراجعه کنید. دلیل این موضوع این است که، عفونت های طولانی مدت در مجاری ادراری می تواند به کلیه ها سرایت کند. عفونت کلیه به مراتب جدی تر از عفونت ادراری است.

روش های درمان خانگی عفونت ادراری

همه عفونت های ایجاد شده در سیستم ادراری بدن برای درمان نیاز به استفاده از دارو ندارند. برخی از این عفونت ها در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، در خانه قابل درمان هستند. در ادامه این مطلب از موثرترین روش های درمان خانگی عفونت ادراری با شما صحبت خواهیم کرد.

افزایش مصرف آب

اولین و ساده ترین راه برای درمان خانگی عفونت ادراری این است که مطمئن شوید به اندازه کافی آب می نوشید. حفظ رطوبت بدن و آبرسانی به آن، سیستم ایمنی بدن را وادار می کند که منطقه آلوده به عفونت را پاکسازی کند. به یاد داشته باشید که آب ساده؛ بهترین گزینه برای حفظ رطوبت بدن است. مصرف نوشیدنی هایی که حاوی کافئین، الکل و مقادیر زیادی قند هستند، به کم آب شدن بدن کمک خواهند کرد.

D-مانوز

D-مانوز قند طبیعی است که ارتباط نزدیکی با گلوکز دارد. این قند طبیعی در برخی از میوه ها، از جمله سیب، بلوبری و زغال اخته یافت می شود. D-مانوز به باکتری اشریشیا کلی متصل می شود و اجازه نمی دهد که این باکتری به دیواره دستگاه ادراری بچسبد. در این حالت باکتری در بدن آزاد است و به سادگی از طریق ادرار دفع می شود.

در یک مطالعه انجام شده توسط گروه بیوشیمی پزشکی بیمارستان عمومی زابک کرواسی، ثابت شد که پودر D-مانوز به طور قابل توجهی خطر ابتلا به UTI را کاهش می دهد. در این مطالعه، ۳۰۸ زن با سابقه عفونت ادراری مکرر شرکت کردند. این زنان به ۳ گروه تقسیم شدند. به گروهی از این زنان روزانه ۲ گرم از پودر D-مانوز محلول در ۲۰۰ میلی لیتر آب و به گروه دیگر ۵۰ میلی گرم آنتی بیوتیک، به مدت شش ماه داده شد. گروه سوم نیز درمانی دریافت نکردند.

بعد از این مدت تنها ۱۵ درصد از گروه اول، یعنی کسانی که پودر مانوز دریافت کرده بودند، مجددا عفونت دستگاه ادراری گرفتند. این عدد در گروه دوم ۲۰ درصد بود. البته درصد ابتلا مجدد در هر دو گروه نسبت به گروه سوم به مراتب کمتر بود. در مقابل عوارض درمان در گروه اول بسیار کمتر از عوارضی درمان به کمک آنتی بیوتیک بود.

جوش شیرین و آب

مخلوط کردن حدود یک قاشق چای خوری جوش شیرین در یک لیوان آب و مصرف روزانه آن، به از بین بردن اسیدیته در دستگاه ادراری کمک خواهد کرد. کاهش خاصیت اسیدی ادرار یکی از راه های مبارزه با عفونت دستگاه ادراری است.

آناناس

بروملین آنزیمی در آناناس است که در آزمایشات نتایج قابل توجهی در درمان عفونت ادراری از خود نشان داده است. خاصیت ضد التهابی این میوه خوشمزه، زمانی که با سایر درمان ها ترکیب شود، در کاهش سریع علائم عفونت دستگاه ادراری نقش مهمی دارد.

زغال اخته و بلوبری

اگر از آناناس خوشتان نمی آید زغال اخته و بلوبری را به رژیم غذایی خود به عنوان درمان خانگی عفونت ادراری اضافه کنید. این میوه ها حاوی ترکیباتی هستند که به مبارزه بدن با باکتری ها کمک می کنند. خواص آنتی اکسیدانی این میوه ها برای عملکرد مثانه مفید است. البته اگر از آب این میوه ها استفاده می کنید مطمئن شوید که آب میوه بدون قند است.

ویتامین C

مصرف مقدار مناسب از ویتامین C در رژیم غذایی برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است. پزشکان متوجه شده اند که نیروی این ویتامین به خصوص برای کاهش خاصیت اسیدی ادرار و جلوگیری از رشد باکتری ها مفید است.

ماست

ماست یک قهرمان گمنام برای درمان خانگی عفونت ادراری است. بسیاری از افراد مبتلا به عفونت ادراری خفیف، با خواص ضد عفونی کنندگی آن درمان می شوند. باکتری های سالم در ماست نقش مهمی در درمان عفونت ادراری بازی می کنند. فقط مطمئن شوید که ماستی که استفاده می کنید طعم دار و شیرین شده نباشد. بهترین ماست برای درمان عفونت ها، ماست ساده است.

سرکه سیب

آنزیم های موجود در سرکه سیب رشد باکتری ها را کاهش داده و از ابتلای مجدد به عفونت مثانه جلوگیری می کنند. مصرف روزانه ۲/۳ قاشق غذاخوری سرکه سیب که با یک لیوان آب مخلوط شده است، بهترین نتایج را به همراه دارد.

ترب کوهی

ترب کوهی یک داروی گیاهی قدرتمند است. در درمان بیماری های عفونی، خاصیت آنتی بیوتیکی این گیاه، گاهی حتی بهتر از دارو عمل می کند. یکی از بیماری هایی که به خوبی با ترب کوهی درمان می شود عفونت ادراری است. این گیاه علاوه بر درمان عفونت، جریان ادرار را نیز بیشتر می کند. سعی کنید به صورت روزانه از این گیاه در کنار وعده های غذایی استفاده کنید.

عصاره دانه گریپ فروت (GSE)

GSE از پوست و دانه های  گریپ فروت تهیه می شود. پزشکان مرکز پزشکی مریلند توصیه می کنند که افراد مبتلا به عفونت ادراری ۳ بار در روز ۱۰۰ میلی گرم کپسول GSE یا ۵ – ۱۰ قطره از عصاره آن را استفاده کنند. خواص  ضد باکتری، ضد قارچی، ضد ویروسی این عصاره عامل موفقیت آن در درمان خانگی عفونت ادراری است. البته به یاد داشته باشید که گریپ فروت با طیف وسیعی از داروها تداخل دارد. بنابراین اگر داروی خاصی استفاده می کنید، قبل از مصرف عصاره گریپ فروت با پزشک مشورت کنید.

جلوگیری از ابتلا به عفونت ادراری

یکی از بدترین چیزهایی که در مورد عفونت ادراری وجود دارد، تداوم آن است. زمانی که بدن تازه از شر یک عفونت خلاص شده ممکن است هفته یا ماه بعد مجددا عفونت بگیرد. برای جلوگیری از تکرار عفونت ها چند قدم ساده به شرح زیر وجود دارد:

  • رطوبت بدن خود را با مصرف روزانه حداقل ۸ لیوان آب یا چای گیاهی، حفظ کنید.
  • رژیم غذایی متعادل و مغذی داشته باشید.
  • بعد از برقراری رابطه جنسی، ادرار کنید.
  • بعد از استفاده از توالت و اجابت مزاج برای خشک کردن، دستمال کاغذی را از جلو به عقب بکشید.
  • هرگز ادرارتان را به مدت طولانی نگه ندارید.
  • از لباس زیر مرطوب استفاده نکنید.