درمان طبیعی برای خشکی چشم

این مطلب را با این سوال آغاز می کنیم: من مبتلا به خشکی چشم هستم. آیا درمان های طبیعی برای جلوگیری از این عارضه وجود دارد؟ خشکی چشم معمولا به دلیل کمبود رطوبت و اشک در چشم ایجاد می شود. احساس خشکی و سوزش در چشم یکی از علائم این بیماری است.

برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا علت خشکی چشم مشخص شود. خشکی چشم، می تواند به دلیل خشکی آب و هوا، خیره شدن طولانی مدت بدون پلک زدن و یا عوارض جانبی برخی از داروها مثل داروهایی که ترکیبات آنتی‌هیستامین، ضد افسردگی و ضد فشار خون دارند، ایجاد می شود. خشکی چشم مزمن در افراد بالای ۴۰ سال به خصوص در زنان یائسه شایع است.

روش های طبیعی درمان خشکی چشم

درمان طبیعی برای خشکی چشم
درمان طبیعی برای خشکی چشم،

نوشیدن مقدار زیادی آب کمک می کند غشاهای مخاطی در چشم تان مرطوب شود. اگر هوا در خانه شما خشک است، سعی کنید از دستگاه های مرطوب کننده مثل بخور هوا استفاده کنید. این دستگاه ها هم می توانند منجر به تغییر آب شده و هم باعث تمیز و ضد عفونی شدن هوا می شود. خشکی چشم اغلب با کارهایی نظیر خواندن، رانندگی و نگاه کردن به مانیتور کامپیوتر بدتر می شود. در این شرایط اصلا نباید چشم را ماساژ دهید چون مالش چشم باعث بدتر شدن خشکی چشم می شود. خوردن غذاهای غنی از چربی های امگا ۳ مثل بذر کتان، گردو و ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و ماهی کاد می تواند در درمان این بیماری موثر باشند. در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۵ انجام گرفت ثابت شد، زنان که بیشتر امگا ۳S مصرف می کنند کمتر به عارضه خشکی چشم مبتلا می شوند.

برای اکثر مردم، OTC قطره های چشمی یک راه حل بی خطر و موثر است. این قطره ها معروف به قطره اشک مصنوعی است و می تواند باعث از بین رفتن قرمزی چشم و خارش نیز شود. اما این قطره ها در برخی شرایط می تواند خشکی چشم را بدتر کنند. پس با توجه به شرایط این دارو باید توسط پزشک و به تشخیص متخصص تجویز شود. ولی مکانیزم هر دو روش طبیعی، که استفاده از غذاها برای درمان است و روش های دارویی، مثل استفاده از قطره های چشم یکی است این روش ها می توانند منجر به تولید اشک چشم شود.