اگر تا به حال با مشکل فرو رفتن ناخن پا در گوشت کنار ناخن مواجه شده اید قطعا می دانید که چقدر دردناک است. این وضعیت تقریبا شایع است و در پرزشکی به آن ناخن فرو رفته گفته می شود. این فرو رفتگی، به سادگی می تواند از کنترل شما خارج شده و گاها به عمل جراحی نیاز پیدا کند. اگر این عارضه شدید باشد به جای رها کردن آن و قبل از این که آلوده شود، باید آن را درمان کنید. در ادامه این مقاله به بسیاری از روش های خانگی که به سادگی می توانید به کمک آن فرو رفتن ناخن پا در گوشت را درمان کنید، اشاره کرده ایم.

علل فرو رفتن ناخن پا در گوشت

هر کدام از انگشتان پا می توانند دچار فرو رفتگی شوند اما فرو رفتن ناخن پا در گوشت معمولا برای شست پا اتفاق می افتد. برخی از افراد دارای ناخن های منحنی هستند. این افراد بیشتر مستعد فرو رفتن ناخن پا در گوشت هستند. اما دیگر دلایل ایجاد این عارضه عبارتند از:

  • کفش های تنگ ورزشی که پنجه پا را تحت فشار قرار داده و باعث می شوند مسیر رشد ناخن اشتباه شود.
  • گرفتن غلط ناخن پا. ناخن پا باید به صورت یک خط صاف گرفته شود. اگر ناخن را بیش از حد کوتاه کنید و یا گوشه های آن را گرد کنید داخل گوشت فرو می روند.
  • آسیب نزدیک به ناخن می تواند رشد ناخن را تغییر دهد.
  • باکتری و عفونت های قارچی می تواند بافت پوست را تغییر دهند و ناخن را ضخیم کنند. اگر شما از قارچ ناخن انگشت پا رنج می برید پس مستعد ابتلا به فرو رفتن ناخن پا در گوشت هستید.
  • رشد ناخن شست پا به دیابت ارتباط دارد. اگر مبتلا به دیابت هستید باید در کوتاه کردن ناخن پا بسیار دقت کنید زیرا حتی کوچکترین آسیب هم می تواند عوارض جدی در پی داشته باشد. افراد دیابتی و افرادی که مشکلات عروق دارند حس لامسه در پاهایشان کم است به همین دلیل هنگام گرفتن ناخن پا متوجه درد نمی شوند. در این شرایط اگر ناخن بیش از حد کوتاه شود می تواند ایجاد ضخم کرده و سریعا آلوده شود و و ضعیت را بدتر کند.
درمان فرو رفتن ناخن پا در گوشت
درمان فرو رفتن ناخن پا در گوشت

علائم فرو رفتن ناخن پا در گوشت

اگر در شرایطی هستید که نمی توانید به درستی درد را در انگشت شست پا احساس کنید علائم زیر می توانند به شما اعلام کنند که ناخن شست پایتان درون گوشت فرو رفته است:

  • درد در ناحیه ناخن پا
  • قرمزی و تورم
  • اگر ناخن آلوده شود، مایع زرد آبکی و چرک مانند و گاها همراه با خون از محل فرو رفتگی خارج می شود.

بهترین درمان های خانگی برای فرو رفتن ناخن پا در گوشت

خیس کردن پا

حمام پا یک بخش بسیار مهمی از درمان محسوب می شود. این کار باعث می شود گوشت کنار ناخن نرم شده و درمان های دیگر موثرتر شوند. این کا رار به روش زیر انجام دهید:

  • پاها را به طور منظم و روزانه ۲ الی ۴ بار در آب گرم به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه شستشو دهید.

برای تاثیر بیشتر می توانید موارد زیر را به آب اضافه کنید:

  • سولفات منیزیم: سولفات منیزیم پوست را نرم می کند و باعث می شود خارج کردن ناخن از پا ساده تر شود. برای این کار یک قاشق غذا خوری نمک را به آب اضافه کنید و حداقل دوبار در روز، پاها را به مدت ۲۰ دقیقه در این آب بشویید.
  • پراکسید هیدروژن: مخلوط نصف فنجان پراکسید هیدروژن در آب و حمام پا برای حداقل ۲۰ دقیقه نیز درمان خوبی برای فرو رفتن ناخن پا در گوشت است. پراکسید هیدروژن نیز پوست را نرم کرده و از عفونت و آسیب های ناخوشایند دیگر جلوگیری می کند.
  • سرکه سیب (ACV): اضافه کردن چند قاشق غذاخوری سرکه سیب خام به آب گرم نیز می تواند به شما کمک کند و زخم ایجاد شده را در برابر عفونت بیمه کند. به طور کلی نوشیدن سرکه سیب به همراه آب گرم و عسل به درمان ها عفونت های کلی بدن نیز کمک می کند.
درمان فرو رفتن ناخن پا در گوشت
درمان فرو رفتن ناخن پا در گوشت

روش توپ پنبه ای

بعد از این که پاها را به مدت زمان مناسب خیس کردید، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • یک تکه پنبه را برداشته و آن را رول کرده و بین انگشتان دست خود قرار دهید.
  • به دقت ناخن پا را از روی گوشت بلند کرده و پنبه را بین ناخن و گوشت قرا دهید. این کار می تواند دردناک باشد اما برای جلوگیری از رشد اشتباه ناخن مفید است.
  • تا زمانی که نوبت بعدی خیس خوردن پاها فرا رسید، پنبه را در همان حالت بگذارید.
  • نوبت بعدی پنبه را تعویض کرده و سعی کنید در هر نوبت، بدون ایجاد آسیب پنبه را بیشتر بین ناخن و گوشت پا فشار دهید.

درمان های موضعی برای فرو رفتن ناخن پا در گوشت

همچنین شما می توانید مواد زیر را به طور مستقیم به منطقه آسیب دیده بمالید. این مواد به درمان کمک کرده و از ایجاد عفونت جلوگیری می کنند. این درمان های موضعی عبارتند از:

  • سرکه سیب طبیعی: مقدار سرکه سیب را روی پنبه ریخته و چند بار در روز به منطقه آسیب دیده بمالید.
  • روغن های مفید: روغنهای مفید می تواند به تسکین درد و جلوگیری از عفونت کمک کند. شما می توانید چند قطره از روغن های زیر را با یک قاشق روغن زیتون مخلوط کرده و به طور مستقیم بر روی محل آسیب دیده بمالید.
  1. روغن اوکالیپتوس
  2. روغن درخت چای
  3. روغن پونه کوهی
  4. روغن سنبل
  5. روغن گل سفید ( این روغن، روغن گل سفید نیست بلکه ترکیبی از روغن های مختلف است که برای درمان فرو رفتن ناخن پا در گوشت مناسب است)

درمان های خانگی دیگر برای فرو رفتن ناخن پا در گوشت

تکنیک های دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای درمان، آن ها را امتحان کنید. این تکنیک ها عبارتند از:

  • لیمو: یک برش لیمو را بر روی ناخن قرار داده و آن را با گاز استریل به مدت یک شب ببندید. این درمان برای زمانی که ناخن پا عفونت کرده است بسیار مفید است.
  • ویکس: این دارو برای سرماخوردگی و سرفه بیشتر استفاده می شود اما برای فرو رفتن ناخن پا در گوشت نیز مناسب است.  این دارو می تواند ناخن پا را نرم کرده و ضد عفونی کند. برای این کار پماد بر پایه منتول را به طور مستقیم بر روی ناخن بمالید. این کار باعث می شود زخم زودتر التیام یابد. پس از مالیده این پماد، ناخن را با گاز استریل به مدت یک شب ببندید.

اگر در حال درمان فرو رفتگی ناخن پا در گوشت هستید بهتر است بیشتر استراحت کنید و در صورتی که می خواهید راه بروید بر روی پنجه فشار وارد نکنید و بیشتر روی پاشنه راه بروید. در ضمن تا جایی که می توانید پا برهنه باشید و اگر نیاز به پوشیدن کفش دارید از کفش های جلو باز و تابستانی استفاده کنید. پوشیدن کف راحت به انگشتان پای شما فضای کافی می دهد و از ایجاد فشار سایر انگشتان به انگشت شست جلوگیری می کند.

اگر مشکل ادامه داشت و با این درمان ها بهتر نشد و عفونتش بیشتر شد باید به پزشک مراجعه کنید.