در مورد بی اشتهایی عصبی چه می دانید؟

بی اشتهایی عصبی ، معمولا به سادگی با عنوان بی اشتهایی خوانده می شود، این بیماری یک نوع اختلال در خوردن است و جزء اختلالات روانی شناخته می شود. بی اشتهایی یک بیماری است که فرد در آن حسی فراتر از نگرانی در مورد چاقی و یا وزن خارج از کنترل دارد. یک فرد مبتلا به بی اشتهایی در ابتدا شروع به گرفتن رژیم غذایی برای کاهش وزن می کنند اما با گذشت زمان و کاهش وزن ، فرد سیکل غذا خوردن خود را محدودتر می کند این بیماری اغلب با رفتارهای دیگری مانند ورزش زیاد، استفاده بیش از حد از قرص های لاغری و استفاده از ملین ها به منظور کاهش وزن بدن همراه می شود این چرخه یک وسواس و چیزی  شبیه به اعتیاد است.

چه کسانی در معرض بی اشتهایی عصبی قرار دارند؟

این بیماری در بین زنان و دختران جوان بیشتر شایع است. کسانی که به این بیماری مبتلا می شوند معمولا از سنین نوجوانی علائم کم خوری در آنها وجود دارد. بی اشتهایی عصبی در بین سفید پوستان بیش از سایر افراد زمینه ژنتیکی دارد و معمولا افرادی با طبقه اجتماعی و اقتصادی متوسط و بالا به این بیماری مبتلا می شوند.

محققان بر این باورند، افرادی که به طور حرفه ای به ورزش های نظیر ژیمیناستیک و کشتی مشغول هستند و حتی رقصنده ها نیز زمینه ابتلا به بی اشتهایی عصبی را دارند.

در مورد بی اشتهایی عصبی چه می دانید؟
بی اشتهایی عصبی

چه چیزی باعث بی اشتهایی عصبی می شود؟

تا به حال هیچ علت قطعی برای ابتلا به بی اشتهایی عصبی مشخص نشده است. با این حال، پژوهش در زمینه های پزشکی و روانی برای کشف علل ممکن ادامه دارد.

مطالعات نشان می دهد که  زمینه های ژنتیکی ممکن است نقش مهمی در تعیین حساسیت فرد به بی اشتهایی را بازی کند. محققان در حال تلاش برای شناسایی ژن خاصیکه ممکن است تمایل یک فرد را تحت تاثیر قرار داده و به توسعه این اختلال کمک کند هستند. مطالعات اولیه نشان می دهد که یک ژن واقع در کروموزوم اول (chromosome 1p) در تعیین حساسیت فرد به بی اشتهایی عصبی نقش دارد.

شواهد دیگری مشخص می کند که اختلال در بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس (که تنظیم فرایند متابولیک بدن را به عهده دارد)، می تواند به عنوان یک عامل در توسعه بی اشتهایی عصبی باشد مطالعات دیگر نشان داده که عدم تعادل در انتقال دهنده های عصبی (مواد شیمیایی ترشح شده از مغز که یک فرآیند نظارتی است) در سطح مغز، ممکن است در افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی رخ  دهد.

مشکلات تغذیه در دوران کودکی، افسردگی مادر در زمان بارداری و احساسات منفی نیز می توانند در شکل گیری بیماری بی اشتهایی عصبی نقش داشته باشند. همچنین محققان بر این بورند که افرادی که دچار بی اشتهایی عصبی هستند بیش از سایر افراد در دوران کودکی قربانی سوء استفاده های جنسی بوده اند. از طرفی نیز برخی دیگر از پزشکان معقدند که عامل اصلی این بیماری می تواند اختلافات خانوادگی و توقعات بالای پدر و مادر از فرزندان باشد.