از لحظه‌ای که نوشیدنی یا خوراکی را وارد دهانتان می‌کنید، آن ماده غذایی مسافت بسیار زیادی را در سیستم گوارش طی می‌کند.

صرف‌نظر از مواد مفیدی که پس از تجزیه توسط روند هضم غذا به رگ‌ها یا بخش‌های دیگر بدن می‌رسد، پیچ و خم تونل مانند روده نقشی اساسی در دفع قسمت‌های زائد موادی دارد که وارد بدنمان می‌کنیم بنابراین، تا حدود زیادی می‌توان تصور کرد که ضایعات غذایی مسیر طولانی روده را در هنگام دفع براحتی با انواع سموم و ضایعات به خود آلوده می‌کند.

برای آن که این ضایعات و سموم به کبد و خون بازنگردد یا سبب ایجاد بیماری‌های گوارشی نشود، می‌توان برخی خوردنی‌ها را در سبد غذایی خانواده جای داد تا افزون بر کارکرد بهتر دستگاه گوارش، از مصائب احتمالی آتی این سموم هم در امان ماند.

یکی از جادوگرانی که با تقویت باکتری‌های مفید همچون مهندس روغن‌کاری جداره روده، سبب دفع راحت و سریع ضایعات می‌شود، جوانه گندم است.

روزی یک یا دو قاشق غذاخوری سبزینه تازه‌جوانه‌زده گندم را خوب بجوید تا پس از دو یا سه روز اثرات آن را حس کنید.

جوانه گندم با تقویت باکتری‌های مفید، بخصوص برای آنها که نمی‌خواهند اجابت مزاجشان نه آنقدر روان شود که به دردسر افتند، نه آنقدر سخت که از سختی آن شکوه کنند، کولاک می‌کند.

فقط یادتان باشد آن را تنها، نه در سالاد یا همراه با غذا، میل کنید و خوب هم بجوید تا معده ماده‌ای حاضر و آماده و بدون مشکل را روانه سیستم گوارش کند. مشابه این خاصیت را جوانه‌های جو و یونجه نیز تا حدودی دارد.

سبزیجاتی مثل تره‌فرنگی، برگ کلم و بروکلی نیز علاوه بر یاری رساندن به بخش‌ها و سیستم‌های دیگر بدن، نه‌تنها در پاکسازی دستگاه گوارش نقشی مفید دارد، بلکه سرشار از فیبر بوده، با کمک به ساز و کار معده، هضم غذا را روان و راحت می‌کند؛ برای نمونه، برگ کلم خاصیت میکروب‌کش دارد و خون را نیز تصفیه می‌کند.

گاهی می‌توان آب سبزیجات را هم به این منظور نوشید.سبزیجات خام یا بخارپز، اعم از پیاز و پیازچه، سیر و هویج نیز در فرآیند تمیز کردن دستگاه گوارش ایفاگر نقشی سرشار از فایده است.

گیاهان بنشنی چون نخود سبز، ماش و عدس ناراحتی‌های گوارشی را خنثی می‌کند. چای سبز و دانه‌هایی از قبیل کتان خوراکی هم چنین خاصیتی دارد.

از انجیر هر چه بگوییم کم است؛ قدما برای درمان بواسیر از آن بهره می‌بردند، خاصیت قلیایی‌کننده آن در برابر اسیدها آثار چربی مضر حیوانی را پاک می‌کند، اثرات سم‌زدایی آن مثال‌زدنی است، قند موجود در آن انرژی را افزون می‌کند، دانه‌هایش با جذب آب موجود در روده از متورم شدن آن جلوگیری می‌کند و همچنان می‌توان خواص دیگری از آن را ذکر کرد.

همانند انجیر، زیتون هم در نظافت و تمیز کردن دستگاه گوارش بویژه دیواره عروق خونی اثرات قابل ذکری دارد، در روده‌ها از رسوب آهن و در عروق از رسوب چربی‌های خطرناک جلوگیری می‌کند.

در میان مرکبات، لیموترش و سیب علاوه بر خواص فراوانشان، از میوه‌های مفید و کارآمد در این زمینه است. آب لیموترش را در لیوانی از آب ولرم بریزید و ناشتا میل کنید تا دستگاه گوارشتان را ضدعفونی کند.

این میوه همچون سربازی ضدویروس و آنتی‌باکتریال، نه‌تنها ایمنی بدنتان را افزایش می‌دهد، بلکه خونتان را هم از مواد سمی پاکسازی می‌کند. اگر تمایلی به خوردن لیمو ندارید، جای آن خاکشیر را در آبی گرم بریزید و بخورید.

شربت خاکشیر که در فصل گرما رفع عطش می‌کند، در این شیوه مصرف، لعابی سحرآمیز تولید می‌کند که برای جداره روده همچون روغنی نرم است و آنچه را دفع‌کردنی‌ است، براحتی از این گذرگاه عبور می‌دهد. همین کار را با نوشیدن آب گیاه آلوئه‌ورا می‌توانید انجام دهید.

این گیاه که بیشتر به عنوان ماسکی برای زیبایی و شادابی پوست شناخته شده، سرشار از ویتامین‌ها و املاح است، علاوه بر نظافت دستگاه گوارش و کمک به حرکت‌های روده در انتقال مواد زائد، رافع یبوست بوده، در عین حال سبب بهبود اسهال می‌شود، اختلالات ایمنی را با تحریک گلبول‌های سفید خون برای مبارزه علیه ویروس‌ها کاهش می‌دهد و در سم‌زدایی از بدن و رفع خستگی اثراتی مفید دارد.

یکی دیگر از میوه‌هایی که می‌توان به همین منظور در سبد غذایی خانواده قرار داد انگور است. از انگور به عنوان تصفیه‌کننده خون و کبد، نظافتچی گوارش، رافع برخی اختلالات عفونی و از بین برنده بعضی انگل‌های موجود در روده یا معده یاد می‌کنند.

اگر معده قوی و کارآمدی دارید، بکوشید هسته آن را هم بجوید، زیرا هسته انگور دربردارنده کلسیم و ویتامین‌های A و E بوده، خوردنش اثراتی مفید بر عملکرد دستگاه گوارش و کاهش ترشحات ناخواسته ادرار دارد.

برعکس، اگر معده ضعیفی دارید، هنگام تناول باید حتی پوست آن را بگیرید که دیر هضم بودنش مشکل‌ساز نشود. روغن دانه انگور نیز خاصیت‌هایی در ضدیت با یبوست دارد.

نمی‌توان درباره میوه‌های از بین برنده انگل‌ها و عفونت‌های دستگاه گوارش سخن گفت، اما به خواص انار اشاره نکرد. انار همچنین در بهبود امراض کبد که محل تصفیه سموم بدن است اثرات بسیار دارد.

بکوشید دست‌کم بخشی از میوه‌ها و خوردنی‌های ذکر شده را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا بدنتان در برابر باکتری‌ها، انگل‌ها و عفونت‌های روده و گوارش مقاوم شده، احساس بهتر، شادابی بیشتر و سلامت افزون‌تری داشته باشید.

منبع : Salamtnews.com