علت شنیدن صدای سوت از ریه در زمان تنفس

جریان ورود هوا و خورج آن از بدن راه پر پیچ و خمی است. علاوه بر این در این مسیر تداخل زیادی وجود دارد. اصولا این مسیر و ورود هوا از آن باید صدا داشته باشد. اما صدای تولید شده از طریق نفس کشیدن ما اغلب به قدری آرام است که ما آن را نمی شنویم. اما گاهی با وجود سکوتی که در این مسیر پابرجاست، صدای نفس کشیدن مان با اصوات مختلف شنیده می شود. در این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد دلیل ایجاد صدای سوت از ریه در زمان تنفس صحبت کنیم.

به طور کلی هر بیماری که باعث تنگی راه های هوایی می شود؛ می تواند صدای سوت از ریه در زمان تنفس ایجاد کند. این تنگی ممکن است به دلیل تورم دیواره راه هوایی (که اغلب ناشی از التهاب است)، تجمع موکوس در راه های هوایی و به احتمال کمتر وجود موانع فیزیکی مانند یک جسم خارجی، ایجاد شود. به یاد داشته باشید اگر صدای سوت از ریه در زمان تنفس دارید؛ حتما با یک پزشک مشورت کنید.

علت شنیدن صدای سوت از ریه در زمان تنفس

آلرژی

رایج ترین بیماری آلرژیک که منجر به سوت زدن نفس می شود، آسم است. در این شرایط لوله های برونش به واسطه حساسیت دستگاه ایمنی محدود می شود. این عارضه در میان کودکان شایع تر است. اما می تواند هر گروه سنی را تحت تاثیر قرار دهد. یکی دیگر از شرایط آلرژیک که می تواند به خس خس سینه منجر شود؛ پنومونی  است. که در آن افزایش حساسیت در ریه، آلرژی ملتهب ایجاد می کند. این بیماری به احتمال زیاد به مواد آلرژی زا که در شغل تان با آن ها سر و کار دارید مرتبط است.

راه های هوایی فوقانی ممکن است به دلیل آلرژی، ملتهب شوند. یکی از این اندام ها حنجره است. پاسخ حاد و جدی آلرژیک معمولا در یک واکنش آنافیلاکتیک ایجاد می شود. این یک بیماری جدی است که در آن راه های هوایی به دلیل قرار گرفتن در معرض یک آلرژن خاص به طور ناگهانی محدود می شود. آنافیلاکسی می تواند مرگبار باشد.

عفونت

عفونت های دستگاه تنفسی یکی از علل شایع ایجاد صدای سوت از ریه در زمان تنفس هستند. هم ویروس ها و هم باکتری ها می توانند منجر به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی شوند. این عوامل شامل ویروس ها و باکتری است که باعث اپی گلوتیت، التهاب حنجره، نای، برونشیت و برونشیولیت می شوند. افرادی که به سایر بیماری های تنفسی مانند آسم مبتلا هستند، ممکن است در طول یک عفونت حاد صدای سوت از ریه در زمان تنفس را شدیدتر بشوند.

دیگر عوامل

  • وجود جسم خارجی در راه هوایی می تواند منجر به ایجاد صدای سوت از ریه در زمان تنفس شود. این عامل در کودکان بیشتر شایع است.
  • بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) که شامل برونشیت مزمن ( التهاب برونش ها) و آمفیزم ( از بین رفتن کیسه های هوایی) می باشد. هر دو این ببماری ها با سیگار کشیدن طولانی مدت در ارتباط است.
  • بیماری ریفلاکس (GERD) و یا بازگشت اسید معده به مری، زمانی که اسید وارد راه های هوایی (آسپیراسیون) شده در نتیجه باعث التهاب راه های هوایی می شود؛ می تواند باعث ایجاد صدای سوت از ریه در زمان تنفس شود.
  • آپنه انسدادی خواب که در آن بافت در پشت گلو در زمان استراحت جریان هوا را می بندد.
  • نارسایی قلبی که در آن توانایی قلب برای پمپ کردن خون کم می شود. یکی از عواقب احتمالی این بیماری تجمع مایع در ریه ها (ادم ریوی) است.
  • سرطان ریه که باعث رشد غیر طبیعی و تخریب بافت ریه می شود.