دندان قروچه در کودکان

هنگامی که کودک خود را در خواب مشاهده می کنید ممکن است صدای رویاهای شیرین، نفس کشیدن آرام و گاه گاهی صدای آه کشیدن کودک را بشنوید اما برخی از والدین به غیر از این صداها در خواب، صدای خشن تری از فشار دادن دندان های آسیاب به هم که به دندان قروچه معروف است را می شوند.

دندان قروچه اصطلاح پزشکی برای ساییدن یا فشردن دندانها به فک است. کارشناسان معتقدند که از هر ۱۰ کودک ۲ تا ۳ نفر در خواب دندان قروچه می کند. دندان قروچه، اغلب در طول مراحل خواب عمیق و یا زمانی که بچه ها تحت استرس هستند اتفاق می افتد.

علل دندان قروچه:

کارشناسان معتقدند همیشه باید مطمئن شوید که چرا دندان قروچه اتفاق می افتد. در برخی موارد، ممکن است دندان بالا و پایین به درستی تراز نبوده و علت این عارضه شود. برخی دیگر از پزشکان آن را به عنوان یک پاسخ به درد، از جمله گوش درد و یا دندان درد در نظر می گیرند. در این حالت ساییدن دندان ها به هم، راهی برای کاهش درد است.

استرس (معمولا تنش های عصبی و خشم) علت دیگری برای این عارضه است. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است در مورد امتحانات مدرسه و یا تغییر در روال زندگی (ورود خواهر و برادر جدید و یا یک معلم جدید در زندگی اش) نگران باشند.

بعضی از بچه ها که بیش فعال هستند نیز دندان قروچه دارند. گاهی اوقات بیماری های دیگر (مانند فلج مغزی) و یا مصرف داروهای خاص می تواند دندان قروچه را گسترش دهد.

دندان قروچه در کودکان
دندان قروچه در کودکان

عوارض:

بسیاری از انوع دندان قروچه، هیچ عارضه خاصی ندارد ولی در برخی موارد این عمل می تواند باعث سر درد یا گوش درد شود.

در برخی شرایط، فشردن شبانه دندانها به مینای دندان آسیب می رساند، باعث تراش خوردن دندان ها می شود و درد فک و صورت و مشکلات شدید، مانند بیماری مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) را تشدید می کند.

برخی از نشانه ها

معمولا پدر و مادر با شنیدن صدای ساییدن دندان ها متوجه ابتلای کودک خود به دندان قروچه می شوند اما در صورتی که کودک پس از بیدار شدن از خواب از درد در نواحی فک و صورت شکایت کرده و یا هنگام جویدن غذا در این نواحی درد دارد ممکن است این کودک مبتلا به دندان قروچه باشد.

درمان

بیشتر بچه ها با بزرگ تر شدن دندان قروچه را ترک می کنند اما در صورتی که شدت این عمل زیاد باشد به طور که ممکن است به دندان ها آسیب برسد، معمولا دندانپزشکان گاردی مخصوص، ویژه محافظت از دندان ها را تجویز می کنند. این گارد تقریبا چیزی شبیه به گاردی است که ورزشکاران رزمی برای محافظت از دندان و لثه در مسابقات خود استفاده می کنند. در کنار استفاده از این گارد کاهش سطح استرس در خانواده می تواند بسیار کمک کننده باشد. برای این منظور بهتر است در زمان آرامش کودک با او صحبت کرده و از مشکلات و دغدغه هایش مطلع شوید به این ترتیب می توانید با مشاوره روانپزشکی علاوه بر حل مشکلات روحیه کودک، دندان قروچه را نیز درمان کنید.