دیابت حاملگی چیست؟

دیابت حاملگی موضوع مطلب امروز ماست. بعضی از زنان که سابقه ابتلا به بیماری قند را ندارند، ممکن است در دوران بارداری مبتلا به مرض قند بشوند. این مورد دیابت حاملگی یا دیابت مربوط به بارداری نامیده می شود. دلیل بروز این بیماری آن است که هورمون های تولید شده توسط جفت در کار انسولین بدن مداخله کرده و باعث می شود کارآیی کم تر از معمولی داشته باشد. این اختلال، دیابت از نوع غیر وابسته به انسولین می باشد و ممکن است تنها با رژیم کنترل شود. اما اگر در مقابل رژیم واکنش نشان ندهد، زن در طول بقیه دوران حاملگی باید انسولین مصرف کند. زنان دچار به دیابت حاملگی کم تر امکان دارد به روش های عادی زایمان کنند تا زنان مبتلا به دیابت وابسته به انسولین. این نوع مرض قند به محض تولد نوزاد بر طرف می شود، اما اخیرا پژوهش ها نشان داده اند که زنان مبتلا به دیابت حاملگی در آینده بیش تر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند. چراکه به نظر می رسد که یک سابقه خانوادگی دیابت داشته باشند.

آیا نوزاد حاصل از دیابت حاملگی دیابت خواهد؟

دیابت  ( نوع اول ) معمولا جنبه موروثی دارد و کودک شما بیش تر از سایر افراد معمولی، در معرض خطر به ارث بردن این اختلال می باشد. ولی به هر حال، قرارگیری در مقابل میزان بالای قند خون مادر به تنهایی نمی تواند کودک را مبتلا به دیابت یا همان مرض قند کند.

در صورت ابتلا به دیابت برنامه ریزی برای بارداری لازم است؟

بسیار مهم است که زنان مبتلا به دیابت برای حاملگی خود برنامه ریزی کنند. باید از حاملگی تصادفی بپرهیزند. به این دلیل که قرار گرفتن در معرض افزایش قند خون خاص حاملگی به خصوص در مراحل اولیه بارداری که بسیار حیاتی است، میتواند باعث اختلال زایمان، سقط جنین و مرگ جنین شود. زنی که نمی داند باردار است ممکن است دیابت خود را با دقتی که برای آن هفته های اول حاملگی ضروری است، کنترل نکند. حاملگی ممکن است مشکلات موجود دیابت از قبیل آسیب های چشمی و کلیوی را وخیم تر کند. بنابراین زنان حامله باید در طول زمان بارداری به خوص دوران اولیه آن بسیار مراقب خود باشند.

مادران دیابتی، از آنجا که خطر ابتلا به مشکلات و ناراحتی های وابسته به دیابت بیشتر در سنین بالاست بهتر است که بچه های خود را بیشتر در سنین پایین تر و هنگامی که هنوز جوان هستند، متولد کنند.

به هر صورت، به شرطی که برای حاملگی خود برنامه ریزی و مدیریت صحیح داشته باشید، می توانید چشم انتظار یک نتیجه شاد و بدون دردسر و یک نوزاد طبیعی و سالم باشید. در طول چندین سال گذشته به یمن وجود آزمایش های مختلف که کنترل دقیق قند خون را ممکن می سازد، مدیریت بارداری بسیار آسان تر شده است.

تولد کودک و دیابت بارداری

زایمان باید به دقت، برنامه ریزی و تنظیم گردد تا از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری شود. اگر میزان قند خون مادر بالا باشد، این مسئله باعث افزایش قند خون جنین می شود و پانکراس او با ترشح فراوان انسولین واکنش نشان می دهد. در هنگام تولد، منبع تامین خون مادر ناگهان قطع می شود ولی پانکراس نوزاد هنوز مشغول تولید مقادیر زیاد انسولین است در نتیجه، میزان قند خون نوزاد، به شدت کاهش می یابد و ممکن است دچار افت قند خون شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، امروزه زایمان طوری برنامه ریزی می شود که میزان قند خون نوزاد فورا اندازه گیری شده و اگر لازم باشد بلافاصله با تزریق دکستروز ( نوعی قند ) بالا برده می شود. به دلیل همین خطرات، زنان مبتلا به دیابت که در حال زایمان هستند باید دسترسی به واحد مراقبت های ویژه نوزادان داشته باشند. در برنامه ریزی به هر صورت، طول حاملگی، نوع زایمان را تعیین میکند.