راه های جلوگیری از بی اختیاری ادرار

اعمال اختیاری مانند خوردن و خوابیدن اعمالی هستند که با کنترل انسان انجام می شوند اما اعمالی مانند نفس کشیدن که توسط خود بدن انجام می شود جزء اعمال غیر ارادی هستند. ادرار کردن نیز تقریبا از پایان ۳ سالگی جز اعمال اختیاری محسوب می شود اما گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که انسان قادر به کنترل خود نبوده و دچار عدم کنترل ادرار و یا بی اختیاری ادرار می شود. در این مطلب می خواهیم دلایل بی اختیاری ادرار و راه های جلوگیری از عدم کنترل ادرار را برایتان تشریح کنیم. با ما همراه شوید.

دلایل بی اختیاری ادرار چه هستند؟

بی اختیاری ادرار عموما در سنین بالا رخ می دهد. اما گاهی اوقات خانم های که زایمان سخت داشته و یا نوزادان نار رس به دنیا آورده اند نیز می توانند به بی اختیاری ادرار مبتلا شوند. یائسگی نیز از دیگر عوامل عدم کنترل ادرار است. این عامل در حقیقت به دلیل از عدم ترشح برخی از هرومون ها و پایین آمدن سطح آن ها ایجاد می شود. چاقی نیز از دیگر دلایل بی اختیاری ادرار است.

افرادی که دچار بی اختیاری ادرار هستند معمولا با خندیدن، عطسه زدن و یا بلند کردن اجسام سنگین کنترل خود را بر روی ادرار از دست داده و چند قطره از ادرارشان بی اختیار از مجاری ادراری خارج می شود. این بیماری علاوه بر تاثیرات جسمی که دارد بر روحیه افراد نیز تاثیر گذاشته و آن ها را دچار عدم اعتماد به نفس می کند.

راه های جلوگیری از بی اختیاری ادرار
بی اختیاری ادرار

راه های کنترل بی اختیاری ادرار

رعایت چند نکته ساده می تواند شما را از شر این بیماری خلاص کند این نکات عبارتند از:

  • از نوشیدن چای و مایعات کافئین دار به خصوص در شب هنگام خود داری کنید.
  • به طور مداوم مثانه را خالی کنید حتی اگر احساس پر شدن آن را ندارید. پر ماندن مثانه در طول شب می تواند بیماری را تشدید کند.
  • خوردن سیر، پیاز و ادویه ها می تواند بی اختیاری ادرار را افزایش داده و کنترل شما بر مجاری ادراری را کم کند.
  • پس از تخلیه مثانه بر روی صندلی نشسته و پاها را روی هم بیندازید و چند رتبه آنها را فشار داده و سپس آزاد کنید. با این روش می توانید جدار مجاری را برای کنترل ادرار تقویت کنید.