با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با فصل گرما راه های مقابله با تشنگی در ماه رمضان را مورد بررسی قرارداده ایم که امید است با رعایت موارد ذکر شده مانع کم آبی بدن خود شوید:

از خوردن غذاهایی مانند سوسیس , کالباس , کوکو , بادمجان و همچنین غذاهای پرچرب و پرنمک و پیاز و سیر که باعث تشنگی شدید در طول روز میشوند در سحری خودداری کنید.

خوردن کاهو , هویج , خیار و سایر سبزیجات و غذاهای آبکی در سحری کمک زیادی به تحمل تشنگی در طول روز میکند .

نوشیدن ۸ تا ۱۲ لیوان آب از افطار تا سحری باید در دستور کار شما باشد .

برخی مواد غذایی و شیرینی های مصنوعی مانند زولبیا و بامیه غلظلت مایعات بدن را افزایش میدهد و درنتیجه روزه دار بیشتر احساس تشنگی میکند.توصیه میشود برای جلوگیری از افزایش غلظت مایعات بدن از قندهای گیاهی مانند خرما استفاده کنید.

کم کردن حجم غذای دریافتی و مصرف غذای سبک و آب فراوان هنگام سحر و پرهیز از غذاهای حاوی املاح سنگ سازمانند نوشابه های گاز دار و غذاهای با منشاء حیوانی و کاکائو ، چای پر رنگ ، آجیل، اسفناج، کلم، ریواس، گوجه فرنگی و کدو از

دیگرمواردی است که متخصصان تغذیه برای کاهش احساس تشنگی توصیه می کنند.

کمتر درمعرض آفتاب قرار بگیرید و حتی الامکان درمناطق سایه و خنک بیاستید.

در فاصله شام تا سحری از آبمیوه های طبیعی و شربت های خانگی که با آب لیمو , خاکشیر یا عرقیات گیاهی تهییه شده استفاده کنید .

این باور که چای بعد از باز کردن روزه باعث رفع تشنگی میشود اشتباه است وبه خصوص چای پر رنگ به علت دفع مکرر کلیه توصیه نمیشود .

جایگزین کردن نانهای سبوس دار با نانهای سفید توصیه میشود .

میوه های آبدار مانند هندوانه و خربزه در فاصله افطار تا سحر نقش مهمی در تامین آب بدن دارند .

کلم بروکلی ، کدو ،نخود فرنگی ، لوبیا سبز ، گوجه فرنگی ، هویج ، کلم فندوقی ، فلفل دلمه ای اسفناج ،تره فرنگی، جعفری، گشنیز، کرفس و بامیه از انواع سبزی هایی به شمار می روند که می توانند به عنوان یک منبع ذخیره آب در طول روزتلقی شوند.