رایج ترین نشانه های زایمان طبیعی

در حالی که تغییرات مشخصه، در بدن، برای زایمان طبیعی قریب الوقوع است اما تجربه هر زن منحصر به فرد و متفاوت است. نشانه های زایمان طبیعی می توانید از زنی به زن دیگر متفاوت باشد این علائم می تواند از سه هفته قبل از زمان پیش بینی شده برای زایمان شروع شود و هیچ راهی هم برای پیش بینی دقیق زمان زایمان وجود ندارد اما در این مقاله می خواهیم به چند نمونه از رایج ترین نشانه های زایمان طبیعی اشاره کنیم.

نشانه های زایمان طبیعی

پایین آمدن نوزاد

یکی از نشانه های پزشکی زایمان طبیعی پایین آمدن نوزاد به حدی است که سر او بیش از حد در لگن فرو رفته باشد. این علامت ۲ هفته قبل از زایمان مشاهده می شود.

تکرر ادرار

یکی از نشانه های قرار گرفتن سر نوزاد در لکن تکرر ادرار در مادر است. موقعیت پایین سر نوزاد، فشار بیشتری را روی مثانه وارد کرده و موجب می شود مثانه به خوبی تخلیه نشود و تکرر ادرار ایجاد شود.

رایج ترین نشانه های زایمان طبیعی
نشانه های زایمان طبیعی

ترشحات واژنی

زمانی که زایمان نزدیک است ترشحاتی توسط غدد دهانه رحم خارج می شود که در برخی اوقات همراه با خون است. این ترشحات برای برخی مادران ممکن است فقط روز قبل از زایمان مشاهده شود.

باز شدن دهانه رحم

اتساع دهانه رحم نشانه آن است که زایمان نزدیک است، این علامت تنها توسط معاینه یک فرد متخصص قابل شناسایی است. این علامت می تواند از یک هفته قبل از زمان زایمان ایجاد شود. رحم در این شرایط تا قبل از زایمان می تواند تا ۱۰ سانت نیز باز شود.

نازک شدن دهانه رحم

علاوه بر باز شدن رحم، نازک شدن (افاسمان) دهانه رحم نیز یکی از نشانه های زایمان طبیعی است. این نشانه نیز معمولا از یک هفته قبل از زایمان در مادر مشاهده شده و تنها توسط پزشک قابل تشخیص است.

کمر درد

بسیاری از زنان تجربه کمر درد، به خصوص درد مبهم در قسمت های پایین کمر را قبل از زایمان دارند. کمر درد ممکن است همراه با انقباضات اعضای دیگر بدن باشد. زنان همچنین ممکن است در سه ماهه پایانی بارداری متوجه شل شدن مفاصل، به خصوص در ناحیه لگن، شوند. این شل شدن لگن را آماده زایمان می کند.

انقباضات
انقباضات، که می تواند در میان زنان، شدت آن متفاوت باشد، می تواند به شکل دردهایی شبیه به قاعدگی وگرفتگی عضلات خود را نشان دهد.
انقباضات نامنظم، در اواخر بارداری در سه ماهه سوم رخ می دهد. انقباضات Braxton یا همان انقباضات نامنظم در فواصل منظم رخ نمی دهد. زمان تقریبی این دردهای معمولا ۱۰ دقیقه است و با نزدیک شدن به زایمان می تواند شدت و مدت آن بیشتر شود.

مقدار زیاد انرژی

بر خلاف دوران بارداری که مادر احساس خستگی مفرط را تجربه می کنند با نزدیک شدن به زمان زایمان انفجار یک بمب انرژی آن ها را وادار به انجام دادن کارهایی نظیر مرتب کردن اتاق کودک و یا حتی کارهای سخت تر می کند.

حرکات روده (اسهال)

زنان اغلب با افزایش درد لگن و فشار حسی شبیه به اسهال دارند. برخی از زنان نیز روز قبل از زایمان بیرون روی شدید و اسهال را تجربه می کنند.

پاره شدن کیسه آب

پارگی غشاء آمنیوتیک، معمولا نشانه آن است که فرآیند زایمان آغاز شده است. برخلاف باور های پاره شدن کیسه آب به یکباره نیست بلکه شکلی شبیه به قطره قطره چکیدن دارد. مایع آمنیوتیک  بدون رنگ و بو است پس می توان آن را به سادگی از ادرار تشخیص داد. در زمانی که کیسه آب پاره می شود باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه شود.