رشد سه ماهه اول جنین در بارداری

بارداری فرآیند پیچیده و لذت بخشی است. پیچیده به این علت که کودک شما هر روز با روز دیگرش فرق می کند. این تفاوت ناشی از رشدی است که هر روز تجربه خواهد کرد. اگر شما نیز علاقمند هستید در مورد تغییرات رشد در جنین بیشتر بدانید با ما در این مطلب با عنوان رشد سه ماهه اول جنین در بارداری همراه شوید. در ضمن در صورتی که می خواهید در مورد رشد سه ماهه دوم و سوم جنین نیز اطلاع کسب کنید می توانید بر روی لینک های مربوط که در زیر آمده است کلیک کنید.

رشد سه ماهه دوم جنین در بارداری

رشد سه ماهه سوم جنین در بارداری

رشد سه ماهه اول جنین در بارداری

::: سه ماهه اول :::

هفته ۱ و ۲:

بارداری یک ماجراجویی ۴۰ هفته ای است! این سفر در اولین روز از آخرین دوره قاعدگی شما (LMP) آغاز می شود. چرخه قاعدگی با تغییر در سطوح هورمونی هدایت می شود. در طول مرحله اول پوشش داخلی رحم شروع به ریختن می کند. و از واژن سرازیر می شود،  و اغلب به مدت ۱ الی ۴ روز به طول می انجامد. در طی ۵ تا ۱۳ روز آینده پوشش داخلی رحم شروع به ساخت دوباره می کند و تخمک بعدی / فولیکول شروع به بالغ شدن می کند تا برای تخمک گذاری آماده شود. در روز ۱۴ تخمک گذاری رخ می دهد. یک یا چند تخمک در داخل لوله های فالوپ آزاد می شوند. در روز ۱۵ الی ۲۸ رحم برای لانه گزینی آماده می شود. اگر لانه گزینی در حدود دو هفته رخ ندهد پوشش داخلی رحم دوباره شروع به ریختن می کند. در پایان هفته دو، تخمک گذاری رخ می دهد. اسپرم می تواند در ترشحات گردن رحم  تا ۵ روز زنده بماند، بنابراین اگر اسپرم در حال حاضر وجود داشته باشد لقاح می تواند بلافاصله پس از تخمک گذاری رخ دهد. بنابراین از آن جایی که شما هنوز تخمک گذاری نکرده اید، دو هفته اول یک علامت سوال در ۴۰ هفته بارداری است.

هفته ۳:

اسپرم و تخمک به هم می رسند و زیگوت تشکیل می دهند. تبریک به خاطر باردار شدن شما. جنسیت نوزاد در لقاح تعیین می شود و به طور کامل بستگی به اسپرم دارد که آیا حامل یک کروموزوم X است یا کروموزوم Y. اگر یک اسپرم حامل کروموزوم X با تخمک (که همیشه حاوی کروموزوم X است) لقاح پیدا کند، جنسیت زیگوت ماده می شود، و اگر یک اسپرم حاوی کروموزوم Y با تخمک  لقاح پیدا کند جنسیت زیگوت نر می باشد. تنها پس از ۲۴ ساعت، سلول تخمی که تازه تشکیل شده و متشکل از مجموعه ای از سلول ها می باشد، یک سفر یک یا دو هفته، از طریق لوله های فالوپ به رحم را آغاز می کند. کودک آینده شما اکنون کوچکتر از سر یک خودکار است. شما ممکن است هنوز ندانید باردار شده اید یا خیر ، اما اگر شما در حال برنامه ریزی برای بارداری می باشید در نظر داشته باشید که در مورد ویتامین های که بایستی در دوران بارداری مصرف شود، تحقیق کنید.

هفته ۴:

هنگامی که سلول تخم به رحم می رسد در دیواره رحم لانه گزینی می کند. برخی از زنان ممکن است مقداری گرفتگی و یا ضربات نرم را در این زمان احساس کنند. زنان ممکن است حساسیت به لمس پستان را در این زمان تجربه کنند و حجم خون آنها افزایش خواهد یافت. این خون اضافی سبب می شود  که کلیه های شما بیشتر کار کند و به تکرر ادرار منجر می شود. از آنجایی که قلب نیز شدیدتر کار می کند تا خون اضافی را پمپاژ کند، زنان اغلب احساس خستگی  می کنند. اثرات هورمونی نیز ممکن است سبب خستگی شود. در طول دو هفته آینده کلاستر سلول ها شروع به تشکیل سه لایه می کند. لایه بیرونی، پوست، مو، چشم، مینای دندان و غدد بزاقی را تشکیل می دهد. لایه میانی خون و سیستم عروقی، بافت ماهیچه، کلیه ها و حالب را تشکیل می دهد. لایه داخلی نای، مثانه، مجرای خروجی مثانه، پروستات، کانال گوش، کبد و پانکراس را تشکیل می دهد. بر اساس علائم بارداری برخی از زنان ممکن است تست حاملگی خانگی را در این هفته استفاده کنند و این خبر هیجان انگیز و تا حدودی ترسناک را کشف کنند. مبارک باشد! به دنبال پزشکی باشید که  با او احساس راحتی می کنید. شما می توانید یک پزشک خانواده و یا یک پزشک زنان و زایمان را انتخاب نمایید.

رشد سه ماهه اول جنین در بارداری
رشد سه ماهه اول جنین در بارداری

هفته ۵:

به طور معمول در ابتدای این هفته شما باید پریود می شدید  بنابراین بسیاری از زنان هنگامی که متوجه می شوند که دوره ماهیانه آن ها عقب افتاده است از یک تست بارداری خانگی استفاده می کنند. تست های بارداری سطوح گنادوتروپین جفتی انسان (اچ سی جی) را چک می کنند و ادعای می شود در اولین روزی که پریود عقب افتاده کاملا دقیق می باشند. هورمون اچ سی جی باعث افزایش استروژن و پروژسترون می شود که باعث تحریک بسیاری از علائم اولیه بارداری است که زنان تجربه می کنند. یک وقت ملاقات با پزشک خود بگذارید تا برای تایید نتایج تست حاملگی خانگی یک آزمایش خون از شما گرفته شود. بیماری صبحگاهی و حالت تهوع در سه ماهه اول شایع است. دستبند طب فشاری و یا غذاهای خاص (شیرینی عنبه، بیسکوییت ترد، کراکر گراهام، پنیر، یا آجیل) بسته به سلیقه شخصی، ممکن است به فرد کمک کند. حساسیت پستان و حساسیت به لمس شکم هم چنان در این زمان ادامه خواهد داشت. از آن جایی که بدن شما  سعی دارد خود را با تاثیرات هورمونی و بیشتر کار کردن اندام ها مطابقت دهد، خستگی نیز ادامه خواهد داشت. حالت تهوع اغلب در سه ماهه اول ادامه دارد. در داخل بدن شما اتفاقات زیادی در حال رخ دادن است. لوله عصبی شروع به شکل گیری می کند. که سپس به سیستم عصبی تبدیل می شود که حاوی مغز، نخاع، مو و پوست می باشد. قلب و سیستم گردش خون اولیه شکل می گیرند. مطمئنا شما مصرف برخی ویتامین های دوران بارداری را در این زمان آغاز کرده اید. هم چنین به یاد داشته باشید که آب زیاد بخورید. ویتامین های دوران بارداری مهم هستند و عمدتا شامل افزایش اسید فولیک و کلسیم در مقایسه با چند مولتی ویتامین معمولی می باشد. افزایش مصرف اسید فولیک تا حد زیادی خطر نقص تولد را کاهش می دهد. خون شروع به پمپاژ شدن می کند. در حال حاضر نوزاد شما ضربان قلب هم دارد. جنین در این زمان به شکل حرف سی انگلیسی C می باشد. در منطقه وسط C بند ناف شروع به شکل گیری می کند. ابتدای دست و پا نیز ظاهر می شود. جنین ۱٫۵ تا ۳ میلی متر از سر تا پا است. اگر هنوز به پزشک مراجعه نکرده اید و از بارداری خود اطمینان حاصل نکرده اید به یک پزشک مراجعه کنید تا بارداری شما را تایید کند. حساسیت پستان و حساسیت به لمس شکم هم چنان در زنان مشاهده می شود. با توجه به افزایش حجم خون، کلیه های شما باید بیشتر کار کنند و در نتیجه تکرر ادرار شما هم چنان ادامه دارد. از آن جایی که اندام ها سخت تر کار می کنند و بدن شما در حال تطبیق با نوسانات هورمونی می باشد، خستگی نیز ادامه خواهد داشت. برخی از زنان نیز متوجه افزایش بزاق و یا تورم و خونریزی لثه می شوند.

هفته ۶:

از آن جایی که دست و پای جنین شروع به دراز شدن می کند جنین شکل آشنا تری به خود می گیرد. نقاط چشم ظاهر می شوند که نشان دهنده توسعه عدسی چشم است. سوراخ بینی شروع به شکل گیری می کند. روده و لوزالمعده نیز شروع به شکل گیری می کنند. رشد مغز پیشرفت می کند و قلب می تپد. خستگی و تهوع در فرد باقی می ماند، همان طور که حساسیت به لمس در سینه و شکم نیز هم چنان ادامه دارد. زنان اغلب احتباس آب و تکرر ادرار را تجربه می کنند. در اولین مراجعه به پزشک از شما آزمایش خون و ادرار گرفته خواهد شد و از نظر فیزیکی بررسی می شوید. در برخی از موارد سونوگرافی نیز انجام می شود. کودک آینده شما در حال حاضر اندازه اش سه برابر شده و در حال حاضر به اندازه یک نخود می باشد.

هفته ۷:

در طول هفته ۷ با سوراخ گوش، برخی رنگ دانه ها در چشم و سوراخ های کوچک بینی چهره شروع به شکل گیری می کند. دندان ها شروع به رشد می کنند. انگشتان دست و پا همان طور که اندام  طولانی تر می شود شروع به شکل گیری می کنند اما هنوز مجزا از هم نیستند. اول آرنج را می توان مشاهده کرد. دستگاه گوارش (روده) و معده شروع به شکل گیری می کنند. سیستم گردش خون پیچیده تر می شود، ریه ها شروع به شکل گیری می کنند و مغز هم چنان به توسعه ادامه می دهد. کودک شما حالا به اندازه یک مداد پاک کن است. در طول این هفته شما هم چنان خستگی را تجربه خواهید کرد. بیماری صبحگاهی نه تنها در صبح بلکه در هر زمانی از روز رخ می دهد. خوب غذا خوردن می تواند به شما کمک کند که در طول شبانه روز از این بیماری رنج نبرید. شما هم چنین ممکن است دچار ویار و یا بیزاری نسبت به غذاها و بوهای خاص شوید.

هفته ۸:

اگر شما تا این هفته علائم حاملگی را تجربه نکرده اید این علایم ممکن است این هفته با خستگی، تهوع، حساسیت به لمس شکم و سینه شروع شود. اندازه سینه در این زمان افزایش خواهد یافت. به یاد داشته باشید که در دوران بارداری از مصرف الکل خودداری کنید. اطرافیان شما در این زمان ممکن است متوجه بارداری شما شوند. با افزایش جریان خون گونه ها و صورت شما ممکن است حالت گرگرفتگی برافروختگی به خود بگیرد. برخی از زنان ممکن است رحم بزرگ شده خود را (در حدود اندازه یک سافت بال) زمانی که شکم خود را فشار می دهند، احساس کنند. غضروف و استخوان کودک در حال شکل گیری است. پرده ضخیمی بین انگشتان دست و پا در حال رشد است. پلک در حال شکل گیری، بینی شروع به بیرون زدن کرده، لب بالا در حال شکل گیری است و زبان شروع به تشکیل می کند. روده در حال حرکت به محل خود می باشد. ضربان قلب کودک شما به سرعت می زند در حدود ۱۵۰ ضربه در دقیقه. فرزند شما ۰٫۶۱ اینچ (۱٫۶ سانتی متر) طول دارد و وزن آن ۰٫۰۴ اونس (۱ گرم) می باشد.

رشد سه ماهه اول جنین در بارداری
رشد سه ماهه اول جنین در بارداری

هفته ۹:

صورت شما به دلیل تغییرات هورمونی کمی تغییر می کند. خستگی هم چنان باقی می ماند بنابراین مطمئن شوید که شما زمان کافی برای استراحت و خواب اضافی دارید. فعالیت های شدید جسمی را محدود کنید. اندازه سینه ممکن است به اندازه ی یک فنجان کامل افزایش یابد. برخی از زنان افزایش اندازه رگ یا علائم کشیدگی و خارش را تجربه می کنند. برخی از زنان نیز چکه کردن شیر از سینه را تجربه می کنند.  در آغاز بارداری سینه برای تغذیه با شیر مادر آماده می شود. شروع به خواندن یک سری مطالب برای آماده سازی خود بکنید اما زیاد خود را خسته نکنید و به یاد داشته باشید مثبت اندیش باقی بمانید. کودک شروع به حرکت بیشتر می کند اگر چه شما هنوز قادر به حس آن نمی باشید. مفاصل کودک در حال توسعه است. انگشتان شروع به تشکیل اثر انگشت می کنند و حتی می توانند در اطراف اشیاء منحنی شکل باشند. کودک شما ۰٫۹ اینچ (۲٫۳ سانتی متر) طول دارد و وزن او۰٫۰۷ اونس (۲ گرم) است.

هفته ۱۰:

برای مقابله با علائم حاملگی مطمئن شوید که شما از استراحت کافی ، نوشیدن آب اضافی و انجام برخی از ورزش های ملایم برخوردار می باشید. شما می توانید در این زمان به کلاس های دوران بارداری بپیوندید. نشانه های بارداری شما شروع به نمایان شدن می کند. اگر هنوز هم به پزشک مراجعه نکرده اید، در اولین فرصت این کار را انجام دهید. پزشک شما را از نظر فیزیکی معاینه خواهد کرد و از این به بعد تا هفته ۳۲ باید ماهی یک بار به پزشک خود مراجعه کنید و از ۳۲ هفتگی تا ۳۶ هفتگی باید ماهی دوبار و بعد از هفته ۳۶ باید هر هفته به پزشک خود مراجعه کنید. نوزاد در حال حاضر از آن جا که توسعه های حیاتیش انجام شده است “جنین” نام می گیرد. در حال حاضر کودک شما در درجه اول می تواند بر روی رشد بیشتر تمرکز کند. نوزاد یک سر بزرگ دارد و عنبیه شروع به شکل گیری می کند. جفت شروع به کار کند. نوزاد در حال حاضر ۱٫۲۲ اینچ (۳٫۱ سانتی متر) طول دارد و وزن آن ۰٫۱۴ اونس (۴ گرم) می باشد. آیا می دانید که شما اکنون می توانید آزمون رنگ صورتی یا آبی را انجام دهید تا جنسیت نوزاد خود را مشخص کنید؟ شما به تازگی متوجه شده اید که باردار هستید و ممکن است دچار برخی علائم حاملگی شده باشید. این خبر هیجان انگیز را با خانواده خود در میان گذاشته اید (ممکن است حالا آن ها تهوع و خستگی شما را درک کنید)، و شروع به ارتباط نزدیک با  نوزاد پسر و یا دختر جدید خود کرده باشید، و هر چه زودتر درباره انتخاب نام برای فرزند خود فکر کنید.

هفته ۱۱:

علائم حاملگی ادامه دارد اما ممکن است آغاز هفته آینده کمتر شود. تمرینات کگل و دیگر ورزش های کف لگن را شروع کنید. شما ممکن است متوجه افزایش وزن خود در این زمان بشوید. افزایش وزن نرمال در طول بارداری ممکن است ۲۵ الی ۳۵ پوند، و یا ۴۰ الی ۴۵ پوند برای چند قلو ها باشد. لازم نیست دو برابر کالری مصرف کنید. افزایش کالری تا حدود ۶/۱ کافی است. به یاد داشته باشید از غذاهای سالم شامل مقدار زیادی پروتئین، اسید فولیک، کلسیم و آهن در رژیم غذایی خود استفاده کنید. در این زمان انگشتان دست و پا کودک در حال جدا شدن از هم هستند و مو و ناخن شروع به رشد می کنند. اندام تناسلی شروع به توسعه و اندام ها شروع به کار می کند. مایع آمنیوتیک شروع به تجمع می کند. عضلات دیواره روده نوزاد دچار انقباض می شود. قد کودک شما در حال حاضر ۱٫۶۱ اینچ (۴٫۱ سانتی متر) و وزن آن ۰٫۲۵ اونس (۷ گرم) می باشد.

هفته ۱۲:

زنان باردار ممکن است رویاهای واضح تری داشته باشند. تکرر ادار ادامه دارد. در مورد زمانی که تصمیم دارید به رئیس خود بگویید که باردار هستید فکر کنید. بسیاری از زنان تا سه ماهه دوم برای گفتن این موضوع صبر می کنند. تارهای صوتی فرزند شما این هفته در حال توسعه می باشد. چشم های شان به هم نزدیک تر می شوند، و گوش ها در حال تغییر به سمت محل قرار گیری شان هستند. روده بیشتر به درون بدن حرکت می کند و کبد شروع به کار می کند. تولید انسولین آغاز می شود. توسعه در سیستم عصبی ادامه می یابد اما مغز به طور کامل تشکیل شده است. غده تیروئید مانند برخی دیگر از اندام ها شروع به کار کردن می کند. در برخی از زنان، آزمایش ضخامت پشت گردن جنین برای تشخیص سندروم داون معمولا بین هفته ۱۱ و ۱۴ و به وسیله سونوگرافی انجام می شود( آزمایش غربالگری سه ماهه اول). هم چنین شما می توانید تست آمنیوسنتز یا نمونه برداری از پرزهای جفتی (CVS) را در این زمان انجام دهید. قد کودک شما در حال حاضر ۲٫۱۳ اینچ (۵٫۴ سانتی متر) و وزن او ۰٫۴۹ اونس (۱۴ گرم) می باشد.