رشد کودک در یک ماه اول زندگی

ماه اول زندگی یک دوره رشد سریع است. به دست آوردن حدود ۱ تا ۱½ اینچ (۲٫۵ تا ۳٫۸ سانتیمتر) قد در یک ماه اول و حدود ۲ پوند (۹۰۷ گرم) وزن نشانه از این رشد سریع است. البته این اعداد فقط میانگین رشد کودک در یک ماه اول زندگی است. کودک شما می تواند کندتر یا تندتر از این رشد کند. به عنوان مثال اگر کودک شما در ۶ هفته اول پس از تولد برای شیر زیاد گریه می کند و شما شیر کافی در اختیار ندارید احتمالا یک جهش رشد در کودک در حال وقوع است.

توجه به سیگنال های که کودک گرسنه به شما می دهد به عنوان مثال چسباندن زبان یا مکیدن کامل سینه و یا خوردن شیر با هوشیاری و شدت زیاد می تواند در تشخیص جهش رشدی به شما کمک کند.

پس از ماه اول، دکتر وزن، قد و دور سر کودک را اندازه گیری کرده و برای پیگیری رشد، آن را بر روی یک نمودار رشد استاندارد شده (نمودار های مختلف برای پسران و دختران وجود دارد) قرار می دهد. و نتیجه می گیرد که آیا کودک شما بزرگ، کوچک، و یا متوسط است.

در نظر داشته باشید اگر کودک شما قبل از موعد مقرر متولد شده است، رشد او با یک کودک عادی قابل مقایسه نیست. کودکان نارس نیاز به پیگیری بیشتری در مورد کنترل رشد دارند تا مطمئن شوید که به درستی در حال رشد است.

چه زمانی باید در مورد رشد کودک در یک ماه اول زندگی نگران شد؟

اگر کودک شما با نرخ مورد انتظار در حال رشد نیست، و یا نرخ رشد کندی دارد باید به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید کودکتان به درستی و به اندازه کافی غذا می خورد یا خیر. ممکن است پزشک از شما سوالات زیر را بپرسد:

چند با در طول ۲۴ ساعت کودکتان تغذیه می شود؟

به طور معمول کودک در طول ۲۴ ساعت شبانه روز باید ۸ بار شیر بخورد. یعنی حدودا هر ۳ الی ۴ ساعت یکبار.

رشد کودک در یک ماه اول زندگی
رشد کودک در یک ماه اول

هر بار تغذیه چه زمان طول می کشد؟

هر نوزاد باید در هر بار تغذیه به طور متوسط ۱۰ دقیقه در حال مکیدن باشد. در این زمان باید مطمئن شوید شیر از گلو نوزاد پایین می رود صرف بودن پستان در دهان نوزاد دلیل بر تغذیه مناسب نیست. کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند باید بین ۱۱۸ تا ۱۴۸ میلی لیتر شیر بخورند.

کودک شما چقدر ادرار می کند؟

 بچه ها باید حداقل ۴ تا ۶ پوشک در هر روز خیس کنند.

دفع مدفوع در نوزاد چند بار است و حجم و قوام آن چگونه است؟

اکثر نوزادان ۱ بار یا بیشتر اجابت مزاج در روز دارند. مدفوع نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، تمایل به نرم و کمی آبکی است. مدفوع نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند کمی سفت تر است.