خواص رنگ نارنجی سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین جز گیاهان گلداری و پر خاصیت است که متاسفانه در ایران کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. ضمن داشتن نشاسته زیاد، این ماده غذای لذیذ خواص بسیاری دارد. رنگ سیب زمینی شیرین همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید نارنجی است. اما رنگ نارنجی سیب زمینی شیرین به چه مفهوم است؟ چه چیز باعث شده تا رنگ این گیاه نارنجی شود؟

چه خواصی در رنگ نارنجی سیب زمینی شیرین نهفته است؟

سیب زمینی شیرین رنگ نارنجی خود را مدیون ماده ای به نام کاروتنوئید بتا کاروتن است. کاروتنوئیدها رنگدانه های طبیعی هستند که مسئول رنگین کردن بعضی از میوه ها و سبزیجات می باشند. به عنوان یک آنتی اکسیدان، بتا کاروتن Beta carotene می تواند به دفع کردن رادیکال های آزاد که از سلول های آسیب دیده از طریق اکسیداسیون، ایجاد می شود، کمک کند. این بدان مفهوم است که رنگ نارنجی سیب زمینی شیرین سرعت پیری را کاهش داده و شما را در برابر بیماری های مزمن ایمن می کند. این آنتی اکسیدان همچنین می تواند به کمک سیستم ایمنی بدنتان، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش دهد.

خواص رنگ نارنجی سیب زمینی شیرین
رنگ نارنجی سیب زمینی شیرین

بتا کاروتن می تواند به رتینول یا ویتامین A در بدن  تبدیل شده و موجب تقویت چشم ها شود. همانطور که می دانید مصرف بیش از حد از ویتامین A می تواند سمی باشد اما دریافت این میزان از ویتامین A، توسط سیب زمینی شیرین کاملا ایمن است و می تواند ضامن سلامت چشم ها و قدرت بینایی شما باشد. این ویتامین همچنین یک ماده ضد التهابی است و می تواند شما را از شر آکنه پوست خلاص کند پس سیب زمینی شیرین و خواص رنگ نارنجی سیب زمینی شیرین به شما کمک می کند تا پوست زیباتری داشته باشید.

سیب زمینی شیرین، از سوی دیگر، حاوی آنتوسیانین ها است، که نوع دیگری از رنگدانه های طبیعی است. آنتوسیانین ها با کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط است. مطالعات نشان می دهد، این ماده به سرکوب سلول های سرطانی معده، روده بزرگ، ریه و پستان کمک می کند. آنتوسیانین ها می توانند از لخته شدن خون و ایجاد پلاک در رگ ها جلوگیری کرده و با بیماری های قلبی مبارزه کنند. با وجود این همه خواص، خوردن سیب زمینی شیرین را از همین الان شروع کنید.