روش تهیه ماسک صورت با عسل برای درمان بیماری های پوستی و سلامت آن

عسل یکی از قدیمی ترین مواد غذایی شناخته شده برای انسان می باشد و قرن هاست که از آن، نه تنها به عنوان یک منبع غذایی بلکه به دلیل خواص دارویی شگفت انگیز آن استفاده می شود. یکی از بسیاری از خواص درمانی عسل کمک آن به درمان آکنه ، کاهش ظاهر جوش ها، زخم ها و لکه ها و به طور کلی بهبود بخشیدن به ظاهر پوست است. درست کردن ماسک صورت با عسل بسیار ساده است و به کمک آن ها می توانیم از تمام مزایای درمانی عسل استفاده کنیم. به منظور درمان آکنه و یا هر نوع دیگر از لکه های پوستی ، مهم است که در رابطه با درمان های موضعی مانند عسل، تمامی نکات زیر رعایت گردد :

  • پاک کردن پوست از ناخالصی
  • کشتن باکتری ها
  • فراهم کردن رطوبت و  استفاده از آن به عنوان یک مانع در برابر عفونت بیشتر
  • کاهش التهاب
  • کمک به درمان (جوش خوردن) زخم

علاوه بر آن، این امر نیز مهم است که درمان های موضعی حاوی مواد شیمیایی سخت و مصنوعی که می تواند مشکل را حتی بیشتر تشدید کند، نباشند.

چگونه و چرا عسل برای پوست مفید می باشد

چرا عسل برای پوست شما مفید است؟ چرا یکی از بهترین راه های طبیعی برای درمان مشکلات پوستی مختلف می باشد؟ در اینجا به دلایل بسیاری که چرا شما باید عسل بر روی صورت خود قرار داده و از آن برای درمان آکنه، خلاص شدن از شر جوش، درمان زخم ها و تسکین التهاب استفاده کنید، اشاره شده است. اول از همه، مهم است که به این نکته اشاره گردد که شما همیشه بایستی از عسل خام و ترجیحا ارگانیک برای درمان بیماری های پوستی (از آن جایی که بسیاری از عسل هایی که در سوپر مارکت فروخته می شوند، تقلبی هستند) استفاده کنید. به این ترتیب شما می توانید مطمئن شوید که عسل حاوی تمام خواص درمانی مورد نیاز برای پوست شما می باشد.

عسل ضد باکتری و ضد عفونی کننده است

یکی از مهم ترین خواصی که باعث می شود عسل برای پوست مفید باشد این است که شامل خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده قوی می باشد. به عنوان مثال، مطالعات بالینی نشان داده اند که عسل در کشتن تقریبا تمام انواع باکتری ها موثر است. پژوهشی تحت عنوان چگونه عسل انواع باکتری ها را از بین می برد، نشان داد که عسل حتی در برابر سویه های باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک مانند superbug  MSRA موثر بوده است. این موضوع در درمان آکنه بسیار مهم است زیرا باکتریها در منافذ مسدود پوست گسترش پیدا می کنند و منجر به التهاب پوست می شوند. بنابراین، عسل می تواند به طرز موثر باکتری هایی که باعث گسترده شدن لکه و جوش می شوند را از بین ببرد و این یک دلیل مهم برای استفاده از ماسک های صورت عسل می باشد.

عسل دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد

آنتی اکسیدان ها در کمک به خلاص شدن از شر آکنه، لکه ها و کاهش لکه و جوش بسیار مهم می باشند. آنتی اکسیدان ها به از بین بردن رادیکال های آزاد که می تواند به پوست آسیب برساند کمک می کنند. آنها همچنین با اجازه ندادن به مواد سمی که باعث تخریب پوست می شوند، از پوست محافظت می کنند. مجله کشاورزی و شیمی مواد غذایی گزارش داد که عسل حاوی ترکیبات بسیاری که با هم کار می کنند تا خواص آنتی اکسیدانی قوی آن را ایجاد کنند می باشد. این به این معنی است که عسل می تواند به از بین بردن رادیکال های آزاد بر روی پوست که یکی از علل ایجاد آکنه می باشند، کمک کند.

عسل باعث آبرسانی پوست می گردد

عسل رطوبت پسند است، به این معنی که در مرطوب نگه داشتن پوست بسیار موثر است، چرا که عسل مولکول های آب را جذب و نگهداری می کند و در همان زمان باعث خشک شدن باکتری ها می شود. این امر همچنین می تواند به کاهش ظاهر لکه های پوستی، لکه های آکنه و به درمان جای جوش کمک کند (در واقع عسل یکی از درمان های توصیه شده برای رهایی از جای زخم آکنه می باشد)

عسل به ترمیم سریع تر زخم ها و سوختگی ها کمک می کند

خواص دارویی عسل آن را  به یک راه بسیار عالی برای کمک به ترمیم سریعتر زخم تبدیل می کند. این به دلیل آن است که عسل هر دو اثر درمانی و سرعت بخشیدن به فرایند ترمیم را دارا می باشد. یک مطالعه انجام شده بر روی عسل که توسط مجله آمریکایی  بالینی پوست منتشر شده نشان داد که عسل در کمک به ترمیم بهتر و سریع تر زخم ها، موثر است. انجام این کار با استفاده از فرایندی است که به موجب آن قند در عسل با آب ارتباط برقرار می کند و باعث مهار میکروارگانیسم ها می شود. همچنین عسل پراکسید هیدروژن تولید می کند که بر روی زخم ها اثر ترمیمی دارد. بنابراین، با در نظر گرفتن خواص شگفت انگیز ضد باکتری، ضد التهاب و خواص آنتی اکسیدانی عسل طبیعی خام، جای تعجبی باقی نمی ماند که عسل یکی از بهترین مواد طبیعی برای درمان هر نوع مشکل پوستی است. عسل به روشن کردن راش (دانه) ، تحریکات پوست، کاهش آکنه، و همچنین کمک به کاهش جای جوش (اسکار آکنه) کمک می کند .بنابراین، چگونه می توان از عسل برای عاری نگه داشتن پوست و صورت از هر گونه لکه های آکنه، جوش، زخم و هر نوع دیگر از لکه های پوستی استفاده کرد؟ در اینجا با برخی از دستور العمل های عالی برای ماسک های صورت عسل آشنا می شویم که به پوست شما کمک خواهد کرد تا همیشه شاداب و بی نظیر به نظر برسد.

روش تهیه ماسک صورت با عسل برای درمان بیماری های پوستی و سلامت آن
روش تهیه ماسک صورت با عسل برای درمان بیماری های پوستی و سلامت آن

دستورالعمل های تهیه ماسک صورت با عسل

تهیه ماسک صورت با عسل برای اینکه پوست بی نظیری داشته باشید بسیار آسان می باشد، و نکته جالب تر این است که شما احتمالا در حال حاضر بسیاری از مواد تشکیل دهنده این ماسک را در کمد خود دارید. همیشه توصیه می شود که تنها از عسل طبیعی خام، ارگانیک استفاده کنید. در هر یک از دستور العمل ماسک های صورت عسل که در زیر آورده می شود شما می توانید از  عسل مانوکا، که ثابت شده است که خواص ضد باکتری و خواص ضد التهابی  قوری را داراست، به عنوان جایگزین عسل طبیعی خام ارگانیک، استفاده کنید. نگران این موضوع نباشید که برخی از این ماسک های صورت حاوی روغن می باشند چراکه آنها باعث بدتر شدن آکنه نمی شوند. در عوض، مواد مغذی مورد نیاز  پوست شما را فراهم می کنند و به کاهش مقدار چربی که پوست تولید می کند کمک خواهند کرد.

ماسک صورت با عسل برای آکنه

این ماسک صورت مخلوطی از روغن هایی که دارای خواص ضد التهابی می باشند، روغن های ضروری (اسانس) و عسل می باشد که یک ماسک صورت عالی برای درمان آکنه محسوب می شود.

مواد مورد نیاز

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل ارگانیک خام
  • ۱ قاشق غذاخوری از روغن حامل مانند روغن جوجوبا، روغن نارگیل و یا روغن بادام شیرین
  • ۳ قطره روغن درخت چای و یا اسانس اسطوخودوس

دستورالعمل

همه مواد را با هم مخلوط کرده، بر روی صورت مالیده و اجازه می دهیم حداقل به مدت ۲۰ دقیقه بر روی صورت باقی بماند و سپس آن را با آب گرم می شوییم.

ماسک صورت با عسل و دارچین برای درمان آکنه

ثابت شده است که ترکیب عسل و دارچین  برای سلامتی فرد بسیار موثر می باشد. دارچین دارای خواص ضد باکتری است که آن را به یک ماده مناسب برای اضافه کردن به ماسک صورت برای درمان آکنه تبدیل می کند.

مواد مورد نیاز

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل ارگانیک خام
  • ۱ قاشق چای خوری دارچین

دستورالعمل

همه مواد را با هم خوب مخلوط کرده و آن را بر روی نواحی آسیب دیده مالیده و اجازه می دهیم حداقل به مدت ۲۰ دقیقه بر روی صورت باقی بماند و سپس آن را با آب گرم می شوییم.

ماسک صورت با عسل و آلوئه ورا برای درمان آکنه و لکه های پوست

با ترکیب عسل و آلوئه ورا، که دارای خواص بسیاری برای پوست است، شما می توانید یک ماسک صورت عالی که برای مراقبت کلی از پوست و همچنین برای کمک به درمان آکنه و لکه های پوستی مختلف مناسب است، تهیه کنید.

مواد مورد نیاز

  • ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا خالص
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل ارگانیک خام

دستورالعمل

مواد را در یک کاسه کوچک به خوبی مخلوط کنید و آن را بروی صورت یا ناحیه آسیب دیده مالیده و اجازه می دهیم به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بر روی صورت باقی بماند و سپس آن را با آب گرم می شوییم.

ماسک صورت با عسل برای پوست های خشک یا نرمال

شما همچنین می توانید یک ماسک صورت عسل عالی با اضافه کردن مواد تازه به آن تهیه کنید. به عنوان مثال، موز و آواکادو حاوی مقادیر بالایی از مواد معدنی و ویتامین ها می باشند که می توانند پوست شما را سالم و درخشان کنند.

مواد مورد نیاز

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل ارگانیک خام
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن های طبیعی مانند روغن جوجوبا، روغن بادام، روغن زیتون و یا روغن آووکادو
  • ۱ موز له شده و یا یک دوم آووکادو له شده

دستورالعمل

همه مواد را با هم به خوبی مخلوط کرده تا یک خمیر ضخیم به دست آورید مخلوط را بر روی صورت خود مالیده و اجازه می دهیم به مدت ۲۰ دقیقه بر روی صورت باقی بماند و سپس آن را با آب گرم می شوییم.

ماسک صورت با عسل برای روشن کردن پوست

ماست حاوی اسید لاکتیک و لیمو حاوی چندین اسید طبیعی مانند اسید سیتریک و اسید مالیک  می باشند که همگی به به پاک کردن پوست و روشن کردن آن کمک می کنند.

مواد مورد نیاز

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل
  • ۱ قاشق غذاخوری ماست ساده
  • ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو

همه مواد تشکیل دهنده را به خوبی با هم مخلوط کرده و بر روی پوست بمالید و اجازه می دهیم قبل از شستشو حداقل به مدت ۲۰ دقیقه بر روی صورت باقی بماند. شما همچنین می توانید به مخلوط زردچوبه اضافه کنید تا یک ماسک صورت محبوب  دیگر که دارای منافع بسیاری برای پوست است را تهیه کنید.

ماسک صورت با عسل و خاک رس

خاک رس برای پوست فوق العاده است. برای مثال، خاک رس بنتونیت، دارای خواص است که به برطرف کردن ناخالصی های پوست کمک می کند. به دلیل داشتن خواص ضد باکتری برای درمان آکنه هم عالی است. شما همچنین می توانید از خاک رس سبز که برای پوست چرب مناسب است، و یا از خاک رس سفید ( به آن کائولین نیز می گویند) که بسیار ملایم می باشد و برای پوست های حساس، خشک و بالغ مناسب است، استفاده کنید.

مواد مورد نیاز

  • ۱ قاشق چای خوری عسل ارگانیک خام
  • ۱ قاشق چای خوری و یا بیشتر خاک رس بنتونیت (یا نوع دیگری از خاک رس)
  • آب

دستورالعمل

عسل را با کمی آب مخلوط کرده و به اندازه کافی خاک رس به آن اضافه کنید تا یک خمیر به دست آید  و اجازه می دهیم به مدت ۲۰ دقیقه بر روی صورت باقی بماند و سپس آن را با آب گرم بشوید.

روش تهیه ماسک صورت با عسل برای درمان بیماری های پوستی و سلامت آن
روش تهیه ماسک صورت با عسل برای درمان بیماری های پوستی و سلامت آن

اشنه دریایی، ماست و ماسک صورت عسل

خوردن کلپ (اشنه دریایی) و دیگر جلبک های دریایی به میزان زیادی سلامت شما را افزایش می دهد، اما شما می توانید از کلپ برای مراقبت از پوست استفاده کنید. کلپ به باز کردن منافذ و پاکسازی پوست کمک می کند. اشنه دریایی همچنین حاوی ید است که یک عامل ضد باکتری قوی می باشد و از آن برای از بین بردن باکتری در زخم استفاده می شود. ماست نیز حاوی اسید لاکتیک است که به پاک کردن و روشن کردن پوست کمک می کند.

مواد مورد نیاز

  • ۳ قاشق غذاخوری ماست طبیعی
  • ۱ قاشق چای خوری پودر کلپ ارگانیک
  • ۱ قاشق چای خوری عسل ارگانیک خام

دستورالعمل

همه مواد را با هم در یک کاسه مخلوط کنید تا به شکل یک خمیر صاف در آید و اجازه می دهیم به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بر روی صورت باقی بماند و سپس آن را با آب گرم می شوییم.

ماسک عسل و نمک دریایی

نمک دریایی برای پوست عالی است. نمک به دلیل خاصیت آن در کشتن باکتری ها و این موضوع که به عنوان یک لایه بردار عالی عمل می کند و سبب حذف سلولهای مرده پوست و همچنین سفت کردن پوست می گردد شناخته شده است.

مواد مورد نیاز

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل ارگانیک خام
  • ۱ قاشق چای خوری نمک دریا
  • چند قطره از روغن زیتون و یا دیگر روغن های طبیعی

دستورالعمل

همه مواد تشکیل دهنده را در یک کاسه مخلوط کرده و با استفاده از حرکات چرخشی آرام بر روی پوست می مالیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی صورت باقی بماند و سپس آن را با آب گرم می شوییم.

اسکراب(لایه بردار) صورت با عسل

در اینجا با یک لایه بردار (اسکراب) صورت ساده ولی موثر که به لایه برداری سلول های مرده پوست و احیای پوست کمک می کند آشنا می شویم.

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل ارگانیک خام
  • ۱ قاشق غذاخوری شکر یا جوش شیرین
  • چند قطره از آب لیمو تازه (اختیاری)

دستورالعمل

همه مواد تشکیل دهنده را با هم مخلوط کرده و بر روی صورت می مالید. مخلوط را به آرامی به مدت یک دقیقه ماساژ داده و اجازه می دهیم به مدت چنددقیقه بر روی صورت باقی بماند و سپس آن را شسته و پوست را مرطوب می کنیم.

لایه بردار صورت با عسل و بلغور جو دوسر

در اینجا با یکی دیگر از  لایه بردار ها که به آسانی با استفاده از بلغور جو دوسر با خاصیت تسکین دهندگی و صاف کنندگی پوست تهیه می شود و به آرامی پوست را لایه برداری می کند آشنا می شویم.

  • ۲ قاشق چای خوری جو دوسر که به خوبی در یک غذا ساز و یا مخلوط کن پودر شده است
  • ۱ قاشق چای خوری عسل ارگانیک خام
  • ۱ قاشق چای خوری روغن های طبیعی مثل روغن نارگیل، روغن جوجوبا یا روغن زیتون

دستورالعمل

همه مواد تشکیل دهنده را تا زمانی که  یک خمیر غلیظ و چسبناک به دست آید(درصورت نیاز روغن بیشتری اضافه کنید) با هم مخلوط می کنیم. مخلوط را به آرامی به مدت یک دقیقه  بر روی پوست ماساژ داده و اجازه می دهیم به مدت چند دقیقه دیگر بر روی صورت باقی بماند و سپس آن را با آب گرم می شوییم.