۱۲ روش طبیعی برای رهایی از جوش

ظاهر جوش ها، خال و یا آکنه بر روی پوست می تواند از یک دلزدگی تا یک تجربه تلخ وآسیب زا را در بر گیرد. ما همیشه می خواهیم که عالی به نظر برسیم و مسلما ظاهر ما بر روی اینکه چگونه در مورد خودمان احساس می کنیم تاثیر گذار است. با این وجود وجود جوش و خال می تواند بر روی عزت نفس ما و اینکه دیگران درباره ما چه احساس دارند، تاثیر بگذارد. به همین دلیل اکثر مردم مایلند تا بدانند چگونه از شر جوش ها، آکنه و دیگر ضایعات خلاص شوند؟ چگونه می توانید به صورت طبیعی از شر جوش ها خلاص شوید؟ خوشبختانه روش های طبیعی برای رهایی از جوش وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

آکنه در برابر جوش

گاهی اوقات کلمات جوش و آکنه به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند و این باعث گیج شدن در مورد تفاوت آن ها می گردد. آکنه واژه ای است که به یک التهاب موضعی در پوست که به وسیله فولیکول های مسدود مو (سوراخ ها) و تجمع بالای سبوم زیر پوست ایجاد می شود بر می گردد و نتیجه آن عفونت و التهابی است که خودش را توسط انواع متفاوتی از ضایعات پوستی آشکار می کند. آکنه می تواند به وسیله فاکتورهای زمینه ای و پزشکی متفاوتی مانند تغییرات هورمونی، ژنتیک، استرس و استفاده از استروئیدهای آنا بولیک، بوجود بیاید. جوش ها معمولا ملایم تر ازحمله آکنه می باشند. اما دلیل هر دو بیماری، مسدود شدن منافذ پوست می باشند.

دلایل بوجود آمدن جوش

برای ایجاد جوش دلایل متفاوتی وجود دارد برخی از این دلایل در زیر آمده است:

عدم تعادل هورمونی

آکنه های مقاوم به درمان و جوش ها یکی از نشا نه های عدم تعادلی هورمونی می باشند. زنان زیادی می دانند که قبل از پریود جوش می زنند. این امر می تواند به دلیل تستسترون بالا باشد که تولید بالایی از سبوم را تحریک می کند و منجر به بسته شدن منافذ می شود.

باکتری

هنگامی که یک منفذ به دلیل وجود مقدار بالای سبوم بسته می شود باکتری ها به سرعت تکثیر شده و باعث ایجاد عفونت می شوند.

سلول های مرده پوست

سلول های مرده پوست هم باعث می شوند تا منافذ بسته شوند. چنانچه فردی دارای غدد سبابه بیش از حد فعال باشد، منافذ سریعتر بسته می شوند.

چگونگی رهایی از جوش

درمان هایی برای رهایی از جوش وجود داد که به طور طبیعی باعث درمان و کاهش التهاب و عفونت که مسبب جوش هستند می شود. اکثر درمان های خانگی برای آکنه در درمان جوش هم موثرند.

روغن های مفید برای رهایی از جوش

روغن های طبیعی زیادی وجود دارند که دارای ویژگی های آنتی باکتریال و ضد التهاب هستند و کمک می کنند تا به طور طبیعی از شر جوش ها خلاص شویم. روغن های ضروری نبایستی یه صورت مستقیم بر روی پوست استفاده شوند. آن ها بایستی با یک روغن حامل مانند روغن جوجوبا، روغن کرچک، روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین مخلوط شوند. همچنین می توانیم روغن های ضروری را با آلوئه ورا هم مخلوط کنیم.

بهترین روغن های ضروری که به کمک انها می توانید از دست اکنه و جوش رهایی یابید عبارتند از:

روغن درخت چای

روغن درخت چای به خاطر خاصیت های ضد باکتری، ضد عفونی کننده و ضد التهاب شناخته شده است. این روغن می تواند به شکل موثری منافذ مسدود را باز کند و به کاهش التهاب و عفونت کمک کند. این روغن یکی از ده روغن ضروری برای درمان آکنه می باشد. برای استفاده از روغن درخت چای به عنوان تمیز کننده صورت، آن را در یک روغن حلال رقیق کنید. برای غلظت ۲ درصد، ۱۰ تا ۱۲ قطره از روغن درخت چای را در هر ۳۰ میلی لیتر روغن حامل بریزید. مخلوط آن نبایستی حاوی  بیشتر از ۵ درصد روغن ضروری باشد. یک گلوله پنبه را در مخلوط روغن درخت چای وارد کنید و به آرامی پوست را با آن تمیز کنید و برای ۳۰ دقیقه آن را در همان حالت بگذارید. بر خلاف دیگر روغن های مفید برای رهایی از جوش ( به جز روغن اسطوخودوس) روغن درخت چای را می توانیم به صورت مستقیم و بدون رقیق کردن به جوش بمالیم. اما لازم است بدانید که هنگامی که می خواهید این روغن ها را بر روی منطقه وسیعی از پوست بمالید، به دلیل غلظت بالاشان آن ها را رقیق کنید.

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس تاثیر آرام بخشش دارد. این روغن همچنین حاوی آنتی باکتریال نیز می باشد. طریقه استفاده از این روغن مشابه روغن درخت چای می باشد.

روغن لیمو

لیمو یک قابض طبیعی است به همین دلیل توصیه می شود برای رهایی از جوش مقداری روغن لیمو را با یک روغن حامل مخلط کرده و برای تمیز کردن پوست از آن استفاده کنید. روغن لیمو به کاهش ظاهر بد اسکارهای آکنه کمک می کند و پوست روشن تر می شود، این روغن مخصوصا برای پوستهای چوب خوب است.

روغن های تمیز کننده

چنانچه شما آکنه دارید درباره استفاده از روغن بر روی پوستتان نگران نباشید، چرا که روغن های با کیفیت خوب پوستتان را تمیز و جوان سازی می کنند. استفاده از روغن های پاک کننده کمتر از تمیز کننده های تجاری که  به لایه محافظتی پوست آسیب می زنند، خشن است . روغن های طبیعی ویژگی های زیادی دارند که باعث سلامت پوست می شوند و کمک می کنند تا پوست تمیز و مرطوب شده و سالم به نظر برسد.

برخی از بهترین روغن هایی تمیز کننده برای رهایی از جوش عبارتند از:

روغن کرچک

یک روغن عالی است که پوست را عمیقا تمیز می کند. در حقیقت یکی از بهترین روغن ها برای سلامتی پوست می باشد. می تواند به عنوان قسمتی از یک روغن تمیز کننده صورت استفاده شود و یا چند قطره از آن را به صورت مستقیم بر روی جوش ضربه بزنیم. روغن کرچک تقریبا غلیظ است بنابراین برای استفاده می توانید آن را با روغن دیگری مانند روغن جوبابا مخلوط کنید.

روغن جوبابا

ساختار آن خیلی شبیه به سبوم می باشد و این امر باعث می شود که روغن بی نظیری برای متعادل کردن سطح سبوم در پوست باشد. همچنین دارای  ویژگی های آنتی باکتریال و ضد التهاب می باشد که سرخی و ورم پوست را کاهش می دهد. برای تمیز کردن پوست از مخلوطی از روغن کرچک و جوجوبا استفاده کنید. چنانچه روغن جوبابا ندارید می توانید از روغن های دیگری مانند روغن زیتون و روغن بادام استفاده کنید ( این روغن ها برخی از بهترین روغن های طبیعی برای مراقبت های پوستی می باشند) . در اینجا چند روش تمیز کردن پوست  با روغن  تمیز کننده آورده شده که باعث می شود شما پوستی خوش ظاهر داشته باشید، آکنه را کاهش دهید و از دست جوش ها رهایی پیدا کنید. مقدار مناسبی از مخلوط روغن را  روی دستتان قرار می دهید و صورتتان را با آن ماساز می دهید تا زمانی که احساس کنید پوستتان با روغن اشباع شده است. پارچه ای را در آب داغ قرار دهید و بعد از این که آب اضافی آن را گرفتید آن را روی صورتتان قرار دهید تا زمانی که خنک شود این کار باعث می شود مناقذ باز و تمیز شوند سپس به آرامی روغن را از صورتتان پاک کنید.

خاک رس برای رهایی از جوش

می توانید یک ماسک بهبود دهنده صورت از خاک رس و روغن جوجوبا تهیه کنید. این روشی است که به طور علمی ثابت شده است و تعداد جوش ها را کاهش می دهد. ماسک صورت را به این صورت آماده کنید:

مقداری از خاک رس مانند بنتونیت، خاک رس سبز و یا سفید را با مقداری روغن جوجوبا مخلوط کنید و خمیری تهیه کنید. به آرامی آن را بر روی پوست خود بمالید و ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس به آرامی با آب صورت خود را بشویید. از  مقدار کمی روغن جوجوبا برای مرطوب کردن پوستتان استفاده کنید.

۱۲ روش طبیعی برای رهایی از جوش
۱۲ روش طبیعی برای رهایی از جوش

هما ملیس گیاهی مفید برای رهایی از جوش

این روزها گیاه هما ملیس قسمتی از مواد اولیه برای تولید محصولات تجاری مراقب از پوست می باشد. هما ملیس حاوی تانین است که از ترکیبات ارگانیک یا آلی می باشد که به عتوان قابض عمل می کند. هما ملیس بدلیل وجود خاصیت های آنتی باکتریال، آنتی التهاب و قابض بودنش برای مراقبت های عمومی از پوست عالی می باشد. می توانید به طور مستقیم آن را روی جوش بمالید و یا آن را  با روغن اسطوخودوس و درخت چای مخلوط کنید.

عصاره پوست درخت بید

یکی از ترکیبات اولیه و موضعی برای رهایی از جوش اسید سالیسیلیک می باشد. به طور معمول این درمان ها می تواند سبب کنده شدن پوست و سرخی آن گردد. اما امکان این وجود دارد که از یک منبع طبیعی اسید سالسیلیک یعنی عصاره پوست درخت بید استفاده کنیم بدون اینکه اثرات جانبی داشته باشد.

جوش شیرین

یکی از ساده ترین و ارزان ترین راه های درمان آکنه و رهایی از جوش استفاده از جوش شیرین می باشد. جوش شیرین پوست را تمیز می کند و کمک می کند تا منافذ پوست باز شوند. نحوه آماده سازی ماسک صورت با استفاده از جوش شیرین:

۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین را در ظرفی حاوی مقداری آب گرم بریزید خمیر باید به اندازه کافی مرطوب باشد تا به آسانی بر روی پوست گسترده شود بدون آن که چکه کند. ۱۵ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس آن را بشویید. هر هفته این کار را تکرار کنید.

گوگرد روشی موثر برای رهایی از جوش

قرن هاست که گوگرد برای درمان بیماری های مختلف پوستی و بهبود سلامت پوست مورد استفاده قرار می گیرد. گوگرد یک تمیز کننده ملایم است که کمک می کند تا سلول های مرده پوست از آن جدا شوند و منافذ ملتهب را خشک می کند. گوگرد از برخی داروهایی که برای درمان آکنه موضعی توسط پزشکان تجویز می شود ملایم تر است و در مطالعاتی ثابت شده است که به درمان آکنه های خفیف تا متوسط کمک می کند.

استفاده از عسل مانوکا برای درمان جوش و به عنوان ماسک صورت

یکی دیگر از درمان های قدیمی پوست برای رهایی از جوش استفاده از عسل بر روی پوست می باشد. از انواع مختلف عسل های موجود، عسل مانوکا یکی از بهترین هاست که می توانید برای پوستتان استفاده کنید. خواص آنتی باکتریالی وضد التهابی آن از بقیه عسل ها بسیار قوی تر است و به تمیز کردن منافذ و جلوگیری از آکنه کمک می کند. برای استفاده از عسل مانوکا تمام کاری که شما باید انجام دهید ماساژ آرام  ناحیه مد نظر با مقدار کمی از این عسل می باشد. سپس پوست را با یک حوله مرطوب گرم بپوشانید و بعد از نیم ساعت عسل را با آب گرم از صورت خود پاک کنید. برخی افراد برای عملکرد بهتر به عسل دارچین اضافه می کنند از آن جایی که دارچین هم دارای خاصیت ضد میکروبی می باشد و می تواند رشد باکتری و قارچ را متوقف کند. برای تهیه مخلوط درمانی عسل و دارچین ۱ قاشق غذاخوری عسل را با یک سوم قاشق چایخوری پودر دارچین مخلوط کنید و به مدت ۳۰ دقیقه مخلوط را روی پوستتان قرار دهید و سپس با آب گرم شستشو دهید.

ماسک صورت زردچوبه برای رهایی از جوش

زردچوبه حاوی ترکیب قدرتمندی به نام کورکومین می باشد که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بالایی دارد. زردچوبه می تواند باعث کاهش قرمزی پوست گردد و پوست را شاداب تر کند. شما می توانید به راحتی یک ماسک صورت زردچوبه تهیه کنید. ۱ قاشق چای خوری زردچوبه را با یک قاشق چای خوری عسل خام طبیعی و ۱ قاشق شیر یا ماست طبیعی و چند قطره از روغن درخت چای چنانچه خودتان مایلید، مخلوط کنید. خمیر بدست آمده بایستی به اندازه کافی غلیظ باشد تا بعد از استفاده از آن بر روی پوست چکه نکند.

سرکه سیب برای صورت

از سرکه سیب می توان برای ساخت یک تونر عالی که پوست را تمیز می کند، التهاب پوست را کاهش می دهد و باعث بهبود جوش می شود استفاده کرد. بایستی به خاطر داشته باشید که سرکه سیب را همیشه به شکل رقیق شده بر روی پوست استفاده کنید. بایستی از مقدار مساوی آب و سرکه سیب استفاده کنیم. شما می توانید مقداری فندق، آلوئه ورا و یا چای سبز را نیز به آن اضافه کنید تا تونر قوی تری داشته باشید. و یا می توانید از تعدادی از روغن های مفید که در بالا از آنها نام برده شد نیز استفاده کنید.

پاپایا برای درمان آکنه و رهایی از جوش

پاپایا در حال حاضر به یکی از ترکیبات معمول در درمان آکنه تبدیل شده است. ساخت یک ماسک صورت تسکین دهنده با پاپایای له شده بسیار آسان می باشد. تنها کاری که شما باید انجام دهید له کردن پاپایاست سپس آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید. نکته جالب درباره پاپایا این است که شما همچنین می توانید از مزه خوشمزه آن لذت ببرید و دانه های آن را نیز مورد استفاده قرار دهید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا در کاهش التهاب پوست موثر است و یکی از رایج ترین درمان های خانگی برای آفتاب سوختگی می باشد. آلوئه ورا همچنین در تسکین پوست دارای آکنه و القای رشد سلول های جدید موثر است. بهترین روش استفاده از آلوئه ورا قرار دادن مقداری از ژل خالص آلوئه ورا بر روی پوست می باشد. و این امر به کنترل بیشتر جوش ها کمک می کند.