روش های طبیعی برای رشد سریع تر موها

حفاظت از موهای به طوری که آن ها همیشه درخشان سالم به نظر برسند، یک چالش محسوب می شود. شرایط سلامتی شما و کیفیت رژیم غذایی تان از درون  بر روی موهایتان تاثیر می گذارد در حالیکه فاکتورهای محیطی از بیرون بر روی موها تاثیر می گذارند. در این مقاله، شما با روش های طبیعی زیادی آشنا می شوید که باعث می شود موهای شما سریعتر رشد کند. شما خواهید دید که چگونه به وسیله رژیم و مواد مغذی می توانید بر روی رشد درونی  موهایتان تاثیر بگذارید و چه کاری می توانید انجام دهید تا رشد بیرونی موهایتان بوسیله درمان های موضعی افزایش پیدا کند. اکثر افراد مایلند که موهایشان عالی به نظر برسد و متوجه شده اند که خرید شامپوها و نرم کننده های گران قیمت مشکلی از آن ها حل نمی کند. در برخی مواقع خاص در زندگیمان رشد موها کاهش پیدا می کند و موها شروع به نازک شدن می کنند . این موضوع می تواند تجربه ای دردناک برای زنان و مردان باشد. همچنین برخی زنان مایلند تا موهای خود را بلند کنند اما متوجه می شوند که موهایشان با سرعت مد نظر آنها رشد نمی کند. چنانچه می خواهید رشد موهایتان را افزایش دهید بایستی یک برنامه مراقبت از مو به طور منظم داشته باشید. این موضوع به افرادی که درگیر مشکلات مربوط به رشد مو هستند و افرادی که می خواهند موهای سالمی داشته باشند و آن ها را حفظ کنند، کمک می کند. با تمام این اوصاف سوال اصلی این است که چکار کنیم تا به رشد سریع تر موها دست پیدا کنیم؟ با ما همراه شوید تا پاسخ را بیابید.

روش های موثر برای رشد سریع تر موها

رژیم سالم برای رشد سریع تر موها

ضرب المثلی قدیمی وجود دارد که می گوید ” شما آنچه که می خورید هستید” این مثال برای موها هم درست است. یک رژیم غذایی سالم کمک می کند تا موهای سالمی داشته باشیم. بنابراین، قدم اول برای داشتن موهای سالم و رشد سریع تر موها اطمینان از داشتن یک رژیم سالم می باشد. ترکیب اصلی مو پروتئینی به نام کراتین می باشد. بنابراین، مهم است تا مطمئن شویم که مو، مواد مغذی مورد نیاز خود را از رژیم شما دریافت می کند. مصرف مرغ، بوقلمون، ماهی، تخم مرغ و فرآورده های لبنی هم مهم می باشد. همچنین لوبیا، عدس و آجیل به عنوان منابع پروتئین غیر حیوانی مناسب هستند. چه مواد مغذی دیگری برای داشتن موهای سالم مهم است؟ در اینجا مواد ضروری را معرفی می کنیم:

  • آهن: در گوشت قرمز، مرغ، ماهی و سبزیجات برگ سبز یافت می شود.
  • ویتامین C : در میوه های خانواده مرکبات، انواع توت ها و برخی از سبزیجات وجود دارد.
  • ویتامین A : در پرتقال و سبزیجات زرد رنگ وجود دارد.
  • ویتامین E : موجود در آجیل
  • اسیدهای چرب امگا ۳ : ماهی های چرب مانند سالمون، شاه ماهی و ساردین، منابع خوبی برای این اسیدها می باشند.

ماساژ کاسه سر برای رشد سریع تر موها

ماساژ راه خوبی برای رها شدن از استرس است و باعث می شود که بدن دوباره احساس خوبی را به دست بیاورد. آیا می دانستید که کاسه سر هم می تواند از ماساژ سود ببرد؟ در حقیقت ماساژ کاسه سر باعث تحریک رشد موها می شود و کمک می کند تا موها زیباتر و درخشان تر به نظر برسند. ماساژ کاسه سر باعث افزایش جریان خون و جوان سازی فولیکول های مو می گردد. اگر ماساژ را با روغن های ضروری انجام دهید نتیجه بهتری به دست خواهد آمد. برخی از بهترین روغن های ضروری برای رشد مو روغن نعناع و رزماری می باشند. این روغن ها می توانند با برخی روغن های حامل مانند روغن نارگیل و روغن کرچک که برای افزایش رشد مو شناخته شده هستند، ترکیب شوند. همچنین می توانید چند قطره ازین روغن ها را به شامپوی خود اضافه کنید. برخی زنان از روش وارون یا برعکس استفاده می کنند. این روش شامل ماساژ مقداری روغن بر روی کاسه سر به مدت ۴ دقیقه می باشد سپس برای ۴ دقیقه سر خود را برعکس نگه می دارند و به مدت یک هفته هر روز این کار را تکرار می کنند. زنان زیادی می گویند که با استفاده از این روش رشد موهایشان افزایش پیدا کرده است این امر به دلیل افزایش جریان خون در آن مناطق می باشد اگر چه تا کنون هیچ تحقیقی این موضوع را تایید نکرده است.

روغن هایی که برای رشد سریع تر موها موثر هستند

روغن های طبیعی زیادی وجود دارند که باعث افزایش رشد مو می شوند. این روغن ها حاوی اسیدهای چرب و ویتامین هایی هستند که برای رشد مو ضروری هستند. ۲ تا از بهترین روغن ها برای رشد مو روغن کرچک و روغن نارگیل می باشند.

روغن کرچک

روغن کرچک بدلیل  این که حاوی درصد بالایی از ریسینلیدیک اسید که یک اسید چرب امگا ۹ می باشد و خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهاب دارد یک روغن عالی محسوب می شود. به این معنی که راه موثری  برای رهایی جمجمه از رادیکال های آزاد و تحریک رشد مو می باشد. یک مطالعه منتشر شده در ژورنال اتنوفارماکولوژی نشان داد که اسید ریسینولئیک پتانسیل بالایی برای استفاده در درمان ریزش مو دارد. شما می توانید از روغن کرچک برای درمان ریزش مو استفاده کنید بدین صورت که ماسک مویی از این روغن درست کنید و هفته ای دوبار آن را بر روی موهای خود قرار دهید. و یا برای داشتن موهای سالم و درخشان می توانید هر هفته به اندازه یک نخود از آن به عنوان نرم کننده استفاده کنید.

روغن نارگیل

روغن دیگری که برای رشد موها عالی است روغن نارگیل می باشد. روغن نارگیل ساختار ویژه ای دارد که به داخل ساقه مو نفوذ می کند تا از دست دادن پروتئین را کاهش دهد. در حقیقت قرن هاست که از این روغن برای رشد موها استفاده شده است. روغن نارگیل در روش سنتی با الوئه ورا مخلوط می شده تا رشد مو بهبود یابد. برای داشتن موهای بلندتر و سالم تر ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا مخلوط کنید و در طول شب از آن استفاده کنید. راه دیگر، مخلوط کردن مقداری روغن نارگیل با چند قطره از روغن گل آردی و استفاده از آن برای مو می باشد. یک مطالعه نشان داد که عصاره گل آردی به رشد سریع تر موها منجر می شود.

روغن های ضروری دیگر

روغن های ضروری زیادی وجود دارند که می توانند رشد مو را سریعتر کنند. این روغن ها می توانند با روغن کرچک، روغن نارگیل، روغن جوجوبا و روغن بادام شیرین مخلوط شوند تا به حفظ و نگهداری سلامتی مو و افزایش رشد آن کمک کنند. تعدادی از بهترین روغن های ضروری برای رشد مو که مورد مطالعه قرار گرفته اند عبارتند از: روغن نعناع و روغن رزماری.

روش های طبیعی برای رشد سریع تر موها
روش های طبیعی برای رشد سریع تر موها

دیگر راه های طبیعی برای رشد سریع تر موها

از چه مواد طبیعی دیگری می توانید برای رشد سریعتر مو استفاده کنید؟ دستورالعمل های زیر دستورالعمل های طبیعی خانگی می باشند که تست و امتحان شده اند و باعث رشد سریعتر مو می گردند.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای مزایای طبیعی زیادی است که یکی از آنها کمک به سالم ماندن مو و رهاسازی مو از عفونت های باکتریایی می باشد . یکی از دلایل ریزش مو بسته شدن فولیکول های مو به دلیل عفونت باکتریایی می باشد. مقاله ای در وب سایت لیو استرانگ اشاره می کند که سرکه سیب گردش خون در فولیکول های مو را تحریک می کند که باعث قوی تر شدن ریشه مو و رشد سریع تر آن می گردد. سرکه سیب همچنین به سالم و درخشان نگه داشتن مو کمک می کند از آن جایی که PH کاسه سر و مو را متعادل می کند. همچنین به درمان شوره سر و خارش پوست سر کمک می کند.

آب پیاز

باور داشته باشید یا نه آب پیاز ممکن است باعث تسریع رشد مو گردد. از نظر علمی ثابت شده است که آب پیاز به رشد دوباره مو کمک می کند. مطالعه منتشر شده در ژورنال درماتولوژی (پوست) نشان داد که آب پیاز خام در کمک به رشد دوباره مو در مردان و زنانی که آلوپسی آره آتا ( یک بیماری خود ایمن که با کچلی تکه ای خود را نشان می دهد ) داشتند موثر بود. شما می توانید به آسانی یک درمان موضعی با آب پیاز داشته باشید. تنها کاری که باید انجام دهید گرفتن عصاره آب پیاز و ماساژ آن بر روی سر و شستشو بعد از ۱۵ دقیقه است. برای داشتن تاثیر بیشتر ( و کاهش بوی بد پیاز) می توانیم به عصاره آب پیاز برخی از روغن های ضروری که مایل هستیم اضافه کنیم.

سیر

استفاده از سیر به عنوان درمان موضعی هم یک راه موثر برای افزایش رشد مو می باشد. سیر حاوی گوگرد و سلنیوم می باشد که برای تقویت مو ضروری هستند. سیر همچنین شامل ویزگی هایی نظیرف آنتی اکسیدان های طبیعی،  ضد باکتریایی، ضد قارچ و ضد ویروس می باشد. مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۷ نشان داد که هنگامی که ژل سیر به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد در افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا به رشد مجدد مو کمک می کند. بایستی دقت کنیم که آب سیر را به صورت مستقیم بر روی پوست قرار ندهیم چرا که باعث تحریک پوست می گردد. می توانیم آن را با عسل  یا روغن نارگیل مخلوط کنیم و به عنوان یک مرهم بر روی سر قرار دهیم. همچنین برای از بین بردن بوی سیر می توانید روغن های ضروری را به مخلوط اضافه کنید.

نخل اره ای

نخل اره ای گیاه کوچکی است که میوه هایی تولید می کند که سرشار از فلاونوئیدها، اسیدهای چرب و استرول می باشد و نشان داده شده است که در درمان ریزش مو با علت هورمونی موثر است. یک مطالعه انتشار یافته در ژورنال طب جایگزین و مکمل نشان داد که هنگامی که نخل اره ای به عنوان یک مکمل خوراکی استفاده می شد، نتایج مربوط به رشد مجدد مو در بیشتر از ۶۰ درصد بیمارها مثبت بود.

دلایل ریزش مو

بایستی به خاطر داشته باشید که دلایل زیادی برای اینکه چرا افراد شروع به از دست دادن موهای خود می کنند وجود دارد و گاهی اوقات می تواند به دلیل مسائل مربوط به سلامت باشد. برای مثال در بانوان بی نظمی های تیروئید و حاملگی می تواند سبب کاهش رشد مو گردد. بین یائسگی و ریزش مو هم ارتباطی وجود دارد. برخی بانوان ریزش مو را بعد از انجام اعمال جراحی و یا بیماریهای سخت تجربه می کنند. بیماری های خود ایمن مانند آلوپسی آره اتا نیز می تواند سبب ریزش مو در مردان و زنان گردد. بنابراین ابتدای ریشه مشکل ریزش مو خود را پیدا کنید و سپس به درمان آن بپردازید.