آروغ نوزاد و روش های خارج کردن باد گلو از بدن کودک

تغذیه کودک یک تجربه هیجان انگیز برای هر پدر و مادری است. همچنین می تواند یک تهدید نیز برای آن ها باشد بخصوص اگر شما ندانید چه چیز پس از تغذیه کودک در انتظار شماست. بنابراین در این مطلب یک راهنمای سریع که شامل همه جنبه های مهم تغذیه از جمله آروغ نوزاد است تدوین شده که می توانید برای تغذیه بهتر کودک از آن استفاده کنید.

آروغ زدن کمک می کند تا هوایی که کودکان در طول تغذیه بلعیده است خارج شود. در برخی از نوزادان آروغ بیش از هوایی است که بلعیده و معمولا همراه تف و مقداری از شیر خورده شده است.

روش های گرفتن آروغ نوزاد

بسیاری از والدین ترجیح می دهند با استفاده از یکی از این سه روش، آروغ نوزاد را بگیرند:

  1. کودک را دمر بر روی شانه بگذارید به طوری که گونه او دقیقا بر روی شانه قرار بگیرد با یک دست بدن او را حمایت کرده و با دست دیگر آرام کمر او را ماساژ دهید. اگر در زمان انجام این کار بر روی صندلی راک بنشینید هم خودتان آرامش بیشتری دارید و هم نوزادتان.
  2. نوزاد را بر روی پاهایتان بنشانید و با یک دست بدن آن را از جلو حمایت کنید. در این حالت کف دستتان باید زیر چانه نوزاد باشد. دقت کنید دستتان زیر گلو نوزاد نرود این کار می تواند باعث خفگی او شود. با دست دیگر کمر کودک را به آرامی ماساژ دهید.
  3. برای روش سوم گرفتن آروغ نوزاد او را در دامان خود به صورت دمر بخوابانید مطمئن شوید که از سر او پشتیبانی کافی به عمل آورده به طوری که سر بالاتر از قفسه سینه باشد پس از ثابت شدن محل قرار گیری نوزاد با دست دیگر پشت کودک را نوازش کنید.
آروغ نوزاد و روش های خارج کردن باد گلو از بدن کودک
آروغ نوزاد و روش های خارج کردن باد گلو از بدن کودک

چند نکته ساده در مورد آروغ نوزاد

اگر کودکتان در طول آروغ زدن گریه شدید می کند حتما گرسنه است بهتر است شیردهی او را ادامه دهید. سعی کنید هر ۶۰ الی ۹۰ میلی لیتر شیری که به نوزاد می دهید یک بار آروغش را بگیرید.

اگر کودک شما همراه با گاز مقدار زیادی تف از دهان خارج می کند یعنی مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) است در این شرایط سعی کنید هر ۵ دقیقه یکبار در خلال شیردهی آروغ او را بگیرید.

در ۶ ماه اول زندگی کودک پس از شیردهی برای جلوگیری از بالا آمدن شیر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه کودک را در حالت نشسته قرار دهید.

پس از بزرگ شدن نوزاد کم کم آروغ زدن های او کم می شود هیچ جای نگرانی نیست این معمولا به این دلیل است که کودک یاد گرفته که چگونه غذا بخورد به همین دلیل میزان هوای کمتری را در طی تغذیه خود می بلعد.

نوزادان مبتلا به کولیک ( کودکی که ۳ ساعت یا بیشتر در روز گریه می کند) مقدار هوای بیشتری را در طی فرآیند گریه می بلعد این می تواند کودک را بیشتر ناراحت کند.