رژیم غذایی گروه خونی O (چه موادی را مصرف و از چه موادی اجتناب کنند)

نوع رژیم غذایی خون توسط دکتر پیترج.د.آدامو توسعه داده شد، این پزشک همچنین نویسنده کتاب های پرفروش “تغذیه مناسب بر اساس گروه خون” و “زندگی مناسب بر اساس گروه خونی” نیز می باشد. رژیم غذایی بر مبنای اصل واکنش های شیمیایی است که بین غذاهایی که می خورید و نوع خون شما رخ می دهد. بر طبق نظر د. آدامو ، اگر از یک رژیم غذایی که برای گروه خونی شما طراحی شده است پیروی کنید، بدن شما مواد غذایی را موثر تر هضم خواهد کرد، وزن شما کاهش پیدا خواهد کرد، انرژی بیشتری دارید و از سلامت عمومی بهتری برخوردار می باشید. بر طبق نظر د.آدامو ، رژیم غذایی گروه خونی O برای افراد با گروه خونی مثبت و هم چنین افراد با گروه خونی O منفی مفید است. از آن جا که گروه خونی O رایج ترین نوع گروه خونی است، در این مقاله به رژیم غذایی گروه خونی O و بحث در مورد این که چه غذاهایی باید خورد و از چه غذاهایی قطعا باید اجتناب کرد، می پردازیم.

گروه خونی O دقیقا چیست؟

گروه خونی شما از طریق آنتی ژن و آنتی بادی در خون شناخته می شود. آنتی بادی ها بخشی از دفاع طبیعی بدن شما در برابر مواد متهاجم مانند میکروب می باشند. آنتی بادی ها هر چیزی خارجی را در بدن شما تشخیص می دهند و به سیستم ایمنی بدن هشدار می دهند تا آن را نابود کند. آنتی ژن ها، مولکول های پروتئینی موجود در سطح سلول های قرمز خون می باشند. گروه خونی O هیچ آنتی ژنی ندارد، اما هر دو آنتی بادی A و B را داراست. از آن جایی که سلول های قرمز خونی گروه O هیچ آنتی ژن A یا B ندارند، آن ها را می توان با اطمینان به تمامی گروه های خونی دیگر (A، B، AB) تزریق شوند.

چه تفاوتی بین گروه خونی O مثبت و منفی وجود دارد؟

سلول های قرمز خون گاهی اوقات آنتی ژن دیگری دارند، پروتئینی که به نام آنتی ژن RHD شناخته می شود. اگر این آنتی ژن وجود داشته باشد، گروه خون شما RHD مثبت است. اگر وجود نداشته باشد، گروه خونی شما RHD منفی است. یک فرد با گروه خونی O می تواند گروه خونی O مثبت (O +) و یا گروه خونی O منفی (O-) داشته باشد. گروه خونی O مثبت شامل آنتی ژن RHD می باشد اما گروه خونی O منفی حاوی آنتی ژن RHD نمی باشد. اکثریت مردم گروه خونی O مثبت دارند.

نوع رژیم غذایی گروه خونی O چیست؟

به گفته دکتر د.آدامو، افراد با گروه خونی O اسید معده بیشتری دارند که باعث می شود وعده های غذایی حاوی پروتئین و چربی را آسان تر هضم کنند. بنابراین، رژیم غذایی گروه خونی O شامل منابع پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی می باشد. با این حال، یک فرد با گروه خونی O باید مصرف خود را از غلات، لوبیا و حبوبات محدود کند و از مصرف گندم و سبزیجات برگی قطعا اجتناب کند. دلیل این امر به دلیل وجود یک ترکیب به نام لکتین می باشد. لکتین به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری ها کمک می کند. با این حال، به گفته دکتر د.آدامو، اگر شما مواد غذایی حاوی لکتین مصرف کنید که با نوع خون شما ناسازگار است، این امر می تواند سبب التهاب در بدن و باعث فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی گردد، که می تواند منجر به بیماری های خود ایمنی شود. بایستی گفته شود که رژیم غذایی گروه خونی بدون منتقد نمی باشد، و تمامی پزشکان با مزایای سلامت نوع رژیم غذایی گروه خونی موافق نمی باشند. در پایان این مقاله، برخی از انتقادهای منتقدان، و شواهدی که دکتر د.آدامو برای رد ادعای آن ها ارائه کرده است آورده می شود. در زیر لیستی از بهترین و بدترین مواد غذایی برای افراد با گروه خونی O )  O  مثبت یا O منفی) آورده شده است.

رژیم غذایی گروه خونی O (چه موادی را مصرف و از چه موادی اجتناب کنند)
رژیم غذایی گروه خونی O (چه موادی را مصرف و از چه موادی اجتناب کنند)

در رژیم غذایی گروه خونی O چه موادی مصرف کنیم و از چه موادی اجتناب کنیم؟

افراد با گروه خونی O باید از یک رژیم غذایی سخت با مواد غذایی خاص پیروی کنند. این به این معنی است که باید مطمئن شوید که چه مواد غذایی را می توانید قطعا بخورید و چه مواد غذایی در رژیم غذایی گروه خونی O  به شدت  محدود شده است.

گوشت لخم – گوشت کم چربی

برای افرادی که در گروه خونی O قرار دارند، گوشت بدون چربی که ارگانیک تغذیه شده در رژیم غذایی توصیه می شود. بهترین نوع منابع پروتئینی که دارای فوایدی برای افراد با گروه خونی O مثبت و منفی هستند گوشت گاو، گوشت گوساله، گوسفند، گوشت گوزن و آهو، و هم چنین اکثر مرغ ها، می باشند. اگر شما گوشت نمی خورید، و غذاهای دریایی را ترجیح می دهید انتخاب های زیادی از ماهی برای شما وجود دارد که شما می توانید از آن ها لذت ببرید. به عنوان مثال، ماهی کاد، ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ماهی تن، ماهی قزل آلا غذاهای عالی برای غذا خوردن در رژیم غذایی گروه خونی O می باشند زیرا آن ها منبع خوبی از ید هستند که برای داشتن غده تیروئید سالم ضروری است.

از چه گوشت هایی باید پرهیز کرد؟

برخی از گوشت ها هستند که چنان چه  شما از رژیم غذایی گروه خونی O پیروی می کنید باید از مصرف آن ها اجتناب کنید. این گوشت ها عبارتند از اکثر غذاهای فرآوری شده مانند گوشت نمک زده خوک؛ در واقع، همه محصولات گوشت خوک برای افراد با گروه خونی O مثبت یا گروه خونی O منفی پرهیز شده است. از محصولات دریایی، شما قطعا باید از مصرف هشت پا و ماهی خاویار خودداری کنید. بنابراین، از منابع پروتئینی، یک طیف گسترده ای از گوشت و غذاهای دریایی برای انتخاب توسط افراد دارای گروه خونی O وجود دارد.

لوبیا و حبوبات

افرادی که گروه خونی O دارند باید مراقب نوع لوبیا و حبوباتی که مصرف می کنند، باشند. برخی از لوبیاها برای گروه خونی O بسیار عالی هستند. با این حال ازدیگر حبوبات باید اجتناب شود. به گفته دکتر د.آدامو ، مردم با گروه خونی O اغلب از اختلالات تیروئید رنج می برند و حبوبات خاص هم می توانند به تیروئید و یا کم کردن سرعت تیروئید کمک کنند. اگر شما رژیم غذایی گروه خونی O را دنبال می کنید می توانید لوبیای سیاه، لوبیای آزوکی و لوبیا سبز مصرف کنید. لوبیاها هم چنین منبع ارزشمندی از پروتئین و بسیاری از مواد مغذی مفید می باشند. این نوع از لوبیاها به غده تیروئید، برای تولید هورمون تیروئید به اندازه کافی، کمک می کند.

از چه نوع لوبیا و حبوبات باید پرهیز کرد؟

برخی از لوبیا و حبوبات هستند که باید به طور کامل توسط افرادی که گروه خونی O دارند اجتناب شوند. که شامل سویا، عدس، نخود سبز و بادام زمینی می باشند. مصرف این غذاها بهتر است توسط افراد با گروه خونی O اجتناب شوند زیرا آن ها یا برای شما مضر هستند و یا اصلا هیچ سودی ندارند.

میوه

بسیاری از میوه ها برای افرادی که در گروه خونی O هستند مفید می باشد. دلیل این است که بعضی از میوه ها به تنظیم اسید معده، کمک می کنند. برخی از بهترین میوه ها برای افرادی با گروه خونی O  آلو، انجیر و آلوسیاه می باشند زیرا آن ها به کاهش اسید معده کمک می کنند و باعث می شوند دستگاه گوارش به طور موثرتری عمل کند. انواع توت ها مانند تمشک، انگور فرنگی، زغال اخته می تواند گاهی اوقات خورده شود.

از چه نوع میوه ای باید پرهیز کرد؟

اگر چه بیشتر میوه ها منبع خوبی از ویتامین ها می باشند، اما برخی از میوه ها هستند که چنان چه شما گروه خونی O  دارید نباید آن ها را مصرف کنید. میوه هایی که در رژیم غذایی گروه خونی O باید از آن ها اجتناب کرد عبارتند از: پرتقال، تمشک، توت فرنگی، کیوی، خربزه. دلیل آن این است که این میوه ها به طور منفی بر روی سوخت و ساز بدن شما تاثیر می گذارد و یا سموم دیگر مواد غذایی را افزایش می دهند.

سبزیجات

اگر شما رژیم غذایی گروه خونی O را دنبال می کنید بسیاری از سبزیجات هستند که برای شما مفید می باشند. سبزیجات دارای برگ سبز بهترین نوع برای افراد با گروه خونی O می باشند زیرا آن ها غنی از ویتامین و مواد معدنی هستند و به کاهش مشکلات لخته شدن خون کمک می کنند. شما می توانید مقدار زیادی از کاهو برگ سبز، کلم پیچ، کلم بروکلی، بامیه، فلفل قرمز، و ریشه زنجبیل مصرف کنید. این امر به سالم نگه داشتن شما و حفظ تناسب اندام کمک می کند.

از چه نوع سبزیجاتی باید پرهیز کرد؟

از مصرف انواع دیگر سبزیجات مانند کلم و گل کلم قطعا باید اجتناب شود زیرا آن ها می توانند تولید هورمون تیروئید را تحت تاثیر قرار دهند. هم چنین، اگر شما از رژیم غذایی گروه خونی O پیروی می کنید نباید ترشی مصرف کنید ، زیرا آن ها می توانند باعث التهاب در پوشش گوارشی شوند.

فراورده های لبنی در رژیم غذایی گروه خونی O

برای افراد با گروه خونی O (منفی یا مثبت)، اکثر محصولات لبنی باید اجتناب شود. این شامل ماست و اکثر پنیرها و تخم مرغ ها می باشد. با این حال، مقدار کمی از کره و موتزارلا را می توان در رژیم غذایی گروه خونی O مصرف کرد.

دیگر نکاتی برای رژیم غذایی گروه خونی O

به غیر از آن چه تا به حال در مورد این که چه چیزهایی را باید مصرف کرد و از چه موادی باید اجتناب کرد گفته شد، برخی از محدودیت های دیگری نیز دراین رژیم غذایی وجود دارند که عبارتند از:

به افرادی که گروه خونی O دارند توصیه می شود به طور کامل از خ.ردن غلات از جمله گندم اجتناب شود به این دلیل که گلوتن موجود در غلات با چگونگی فرآوری انسولین در بدن تداخل ایجاد می کند.

 بر طبق نظر د.آدامو، برای افرادی دارای گروه خونی O برنج، املای آرد، گل تاج خروس، کوینولا و ارزن می تواند مفید باشد.

اکثر مشروبات الکلی و نوشیدنی های کافئین دار برای افراد با گروه خونی O ممنوع می باشد. با این حال، شما می توانید شراب، آب و چای بنوشید.

یک فرد با گروه خونی O بهتر می تواند با استرس و اضطراب مقابله کند و خطر ابتلا به وابستگی به مواد خاصی مانند مواد مخدر و الکل در او کاهش می یابد. به همین دلیل است که رژیم غذایی گروه خونی  O ادعا می کند که سبب تعادل سطوح دوپامین و دیگر مواد شیمیایی مهم مغز می شود.

آیا رژیم غذایی گروه خونی O برای همه افراد مناسب است؟ منتقدان چه می گویند؟

اگر در مورد رژیم غذایی بر مبنای گروه خونی در اینترنت سرچ کرده باشید، جنجال های زیادی در مورد اثر بخشی پیروی از یک رژیم غذایی کاملا منطبق با نوع گروه خونی را پیدا خواهید کرد. بعضی ها می گویند که این رژیم برای یک فرد به دلیل کاهش مصرف مواد غذایی فرآوری شده و افزایش مصرف سبزیجات کمک می کند. خیلی اوقات نیز از این رژیم ها با عنوان یک فاجعه یاد می کنند.در هر مورد دکتر  د.آدامو ادعاهای منتقدان خود را با اثبات و آوردن مدارک علمی رد کرده است. برای مثال، او اشاره می کند که یکی از انتقادات درباره شیوه ای است که لکتین ها خون را تحت تاثیر قرار می دهند. یک مقاله در the Weston Price Website نقشی که لکتین ها در جریان خون دارند را رد می کند. با این حال، همان طور که دکتر د.آدامو اشاره می کند، در بسیاری از وب سایت هایی که اثر لکتین را رد می کنند، مطالبی وجود دارد که بیان می کند باید از مصرف سویا به دلیل خاصیت هماگلوتیناسیون و خطرناک بالا رفتن لکتین اجتناب کنید. بنابراین، به نظر می رسد که نوعی دوگانگی در ادعاهای این مخالفین وجود دارد. دکتر د.آدامو هم چنین اشاره می کند که او متهم به ارائه شواهد علمی بسیار کمی برای نوع رژیم غذایی خونی می باشد. با این حال، در پاسخ او همیشه به پژوهش های علمی اشاره می کند که از ادعاهای او مبنی بر منفعت رژیم غذایی متناسب با گروه خونی، حمایت و پشتیبانی می کنند. آیا رژیم غذایی گروه خونی O برای شما مناسب بوده است؟ ممکن است برای همه مناسب نبوده باشد، با این حال، بسیاری از افراد از پیروی از یک رژیم غذایی با توجه به گروه خونی خود، سود و منفعت برده اند.