غذاهایی که ریسک ابتلا به مسمومیت غذایی را بالا می برند

مسمومیت غذایی به وسیله مواد غذایی مانند تخم مرغ و گوشت شاید عجیب نباشد اما ما در ادامه ۶ غذا را به شما معرفی می کنیم که می توانند عامل اصلی مسمومیت غذایی باشند. شاید این مواد عجیب ترین عوامل ایجاد مسمومیت باشند ولی واقعی هستند.

غذاهایی که ریسک ابتلا به مسمومیت غذایی را بالا می برند

مواد شیرین و کاراملی

تحقیقات نشان داده است که مواد شیرین و کاراملی می‌تواند بهترین بستر برای رشد باکتری‌های ایجاد کننده بیماری مانند لیستریا باشند. نتیجه این تحقیقات برای محققان نیز عجیب بود زیرا آن ها تصور می کردند برخی از مواد خاصیت اسیدی داشته و اجازه رشد باکتری را نمی دهد اما این امر عملا محقق نشد.

توت منجمد

برخی از باکتری ها حتی در دماهای بسیار پایین نیز می توانند زنده بمانند پس منجمد بودن غذایی دلیل بر سالم بودن آن نیست. در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۶۵ نفر با خوردن توت های منجمد به بیماری هپاتیت A مبتلا شدند باکتری ایجاد کننده این بیماری معمولا در مراحل تولید و بسته بندی وارد مواد غذایی می شوند.

سیب زمینی

سولانین ماده سمی است که به هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، در پوست سیب زمینی ایجاد می شود. اگر سیب زمینی را به صورت سرخ شده مصرف کنید و در شرایط بدی از آن نگهداری کنید می تواند عاملی برای برخی از مسمومیت‌های سولانین می باشد. برای جلوگیری از مسمومیت به وسیله سیب زمینی باید آن را به صورت تازه استفاده کرد و در صورتی که می خواهید آن را به مدت طولانی نگهداری کنید حتما آن را منجمد کنید و از خوردن سیب زمینی هایی که پوست سبز دارند خودداری کنید.

پنیر

در صورتی که این محصول لبنی به صورت پاستوریزه تهیه نشود می تواند عامل ایجاد بیماری لیستریا شود. به یاد داشته باشید پنیرهای نرم بیشتر مستعد آلودگی هستند.

غذاهایی که ریسک ابتلا به مسمومیت غذایی را بالا می برند
مسمومیت غذایی

خیار

خیار میوه ای خوب و بی ضرر شناخته می شود اما در صورتی که به خوبی شسته نشود می تواند عامل ایجاد بیماری سالمونلا باشد. در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۶۵ نفر به دلیل مسمومیت ایجاد شده با خیار راهی بیمارستان شده و ۴ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

بستنی

بستنی هم شیرین است و هم از شیر تهیه می شود پس شرایط لازم برای ایجاد باکتری را دارد. باکتری ها می توانند به سادگی در طی مراحل تولید وارد بستنی شوند. البته این مسمویت های غذایی بسیار نادر است ولی باید بدانیم که همیشه خطر در کمین است.