زخم شدن دهان

تقریبا می توان گفت ۹۸ درصد بیماری ها می توانند منجر به ایجاد ضایعاتی در دهان شوند. در نتیجه در بسیاری از موارد پزشکان از طریق ضایعات ایجاد شده در دهان به تشخیص بیماری می پردازند. به عنوان مثال، اگر بر روی دهان یا زبان خود ماده ای سفید رنگ دلمه مانندی را مشاهده کردید؛ به احتمال زیاد شما دچار کاندیدیاز که نوعی عفونت قارچی است، شده اید. عفونت کاندیدا در انواع مختلفی است و برخی از آن ها می توانند رنگ قرمز نیز ایجاد کنند. پس به طور کلی، عفونت ها یکی از دلایل شایع زخم شدن دهان هستند.

علت دیگری که برای زخم شدن دهان وجود دارد. وجود جسم خارجی در دهان است. این مشکل اغلب برای افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند رخ می دهد. دندان های مصنوعی در صورت درست قرار نگرفتن روی لثه و یا آلوده بودن می توانند باعث ایجاد زخم هایی شوند؛ که طولانی مدت بوده و در ظاهر نیز دردی ندارند.

علت دیگر زخم دهان، کمبود ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین B2 است. این مشکل معمولا به شکل زخم های کوچک در گوشه های لب خود را نشان می دهد.

بعضی از افراد از آسپرین برای تسکین درد دندان استفاده می کنند. اما آسپرین اگر چه مسکنی بسیار خوب است ولی به دلیل داشتن خاصیت اسیدی به بافت دهان آسیب رسانده و می تواند آن را زخم کند.

مصرف توتون و سیگار با سفید کردن دیواره لثه ها و دیواره داخلی گونه ها، شرایط زخم شدن دهان را در این نواحی مهیا می کند. و البته این تغییر رنگ نشانه ای بر مقدمه شروع سرطان است.

در نهایت زخم دهان به خصوص در کودکان می تواند به علت گاز گرفتن زبان و یا در اثر آفت باشد.

چگونه از زخم شدن دهان جلوگیری کنیم؟

زخم های دهان به جز ایجاد ناراحتی، هشدار دهنده ای جدی در زمینه پیش درآمد سرطان هستند. پس در صورت وجود هرگونه زخم یا تغییر رنگ در هر قسمتی از دهان بهتر است به پزشک مراجعه کنید. همچنین رعایت موارد زیر می تواند در کاهش زخم شدن دهان موثر باشد.

  1. سیگار را ترک کنید و اگر پس از ترک سیگار هنوز رنگ دهان شما سفید است، به پزشک مراجعه کنید.
  2. مصرف دارو روش دیگری برای درمان زخم شدن دهان است. پزشکان معمولا در زمینه عفونت کاندیدیاز، نیستاتین تجویز می کنند.
  3. مصرف ویتامین ها را فراموش نکنید. با اجازه پزشک خود روزانه یک قرص مولتی ویتامین استفاده کنید.
  4. بهتر است بدانید آسپرین در صورت بلعیده شدن اثر بیشتری روی تسکین دندان درد دارد پس آن را روی دندان خود نگذارید.
  5. استفاده از دندان های مصنوعی شرایطی برای نگهداری و بهداشت آن دارد. دندان های مصنوعی را همیشه تمیز کرده و سپس استفاده کنید. همینطور این دندان ها را و همچنین لثه ها خود را سالانه یک بار به دندان پزشک نشان دهید. تغییرات رخ داده در اندازه فک و صورت شما و نیز دندان مصنوعی حتی به صورت میلی متری می تواند آزار دهنده باشد و باعث زخم شدن دهان شود.