دارو

لغو تحریم های ظالمانه و اجرایی شدن آن طی روزهای گذشته بهترین خبری بود که در جامعه نمود پیدا کرد. اما اثرات لغو تحریم ها در هر حوزه ای متفاوت است. ممکن است این موضوع سوال شما هم باشد که ایا لغو تحریم ها بر بازار دارو، دسترس پذیری آن و همچنین قیمت آن موثر است یا خیر.

در این زمینه سخنان قائم مقام وزیر بهداشت می تواند کمک کننده باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان قائم مقام وزیر بهداشت در رابطه با گشایش اقتصادی وزارت بهداشت با لغو تحریم ها می گوید: مهم‌ترین مشکل وزارت بهداشت در زمان تحریم‌ها هزینه‌های مازادی که به سیستم بهداشتی و درمانی کشور تحمیل می‌شد بود که لغو تحریم‌ها منافع اقتصادی مستقیمی هم برای وزارت بهداشت دارد.مهم‌ترین مشکل ما در زمان تحریم، موضوع انتقال ارز و هزینه‌های مازادی که به سیستم بهداشتی و درمانی تحمیل می‌شد، بود. همچنین مشکلاتی در زمینه انتقال دانش داشتیم. در زمینه تامین داروی کشور هم می توان امیدوار بود که تاثیر مثبت بر قیمت دارو و تجهیزات پزشکی را شاهد باشیم. فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم برداشته خواهد شد و با توجه به کاهش نیاز به نقدینگی، تأمین و تدارک دارو راحت‌تر از گذشته انجام ‌شود و دسترسی مردم به آن با سهولت بیشتری انجام‌پذیر خواهد بود.

وزیر بهداشت هم درباره وضعیت حوزه سلامت پس از برداشته شدن تحریم‌ها، گفت: مشکلات زیادی از کشور پس از برداشته شدن تحریم‌ها برطرف می‌شود، دیگر برای ارسال پول به بانک مرکزی نیاز نیست و هر شرکتی می‌تواند به طور مستقل مبادلات مالی خود را انجام دهد. حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور مستلزم این است که در داخل سرمایه‌گذار احساس امنیت کند.

و در نهایت مراودات علمی هم از بحث هایی است که لغو تحریم ها بر آن تاثیرات مثبتی می گذارد . به گفته وزیر بهداشت تحریم ها تحریم ها علاوه بر حوزه درمان و دارو، آسیب های جدی و مهمی را به حوزه پژوهش و آموزش پزشکی وارد کرد، بطوریکه مراودات علمی استادان ایرانیبا خارج از کشور ۵۰ درصد کاهش یافت.