حتماً شما هم افراد زیادی را می‌شناسید که پس از تمام شدن ماه مبارک رمضان با مشکلات مختلفی مانند معده درد، نفخ، ریفلاکس و… روبه‌رو می‌شوند و احساس سنگینی و مشکلات گوارشی، زندگی عادی آنها را مختل می‌کند…

این گروه از افراد تصور می‌کنند که این مشکلات طبیعی است و همه مردم با آن‌ مواجه هستند. در حالی که اگر کمی بیشتر به تغذیه صحیح پس از ماه مبارک رمضان دقت کنیم، هیچ مساله‌ای پیش نمی‌آید و می‌توانیم مانند روزهای عادی در سلامت کامل زندگی کنیم.

پس از یک ماه روزه‌داری، بدن خود را با نحوه تغذیه در سحر و افطار تطبیق می‌دهد، اما اغلب مردم پس از ماه مبارک رمضان بسرعت این روش را تغییر می‌دهند و صبحانه، ناهار، شام و میان‌وعده‌ها را جایگزین دو وعده سحر و افطار می‌کنند که به اعتقاد متخصصان در پیش گرفتن چنین روشی، سلامت فرد را با مشکلاتی جدی مواجه می‌سازد.

میترا زراتی، کارشناس ارشد تغذیه » در این زمینه توضیح می‌دهد: در پایان ماه مبارک رمضان رژیم غذایی افراد پس از یک ماه روزه‌داری دوباره به روال معمول قبل از این ماه برمی‌گردد و به جای دو وعده سحر و افطار، سه وعده غذای اصلی و سه میان‌وعده خواهند داشت، اما برای این‌که ناگهان فشار زیادی به دستگاه گوارش وارد نشود، باید نسبت به مواد غذایی‌ای که مصرف می‌شود، توجه بیشتری داشته باشیم و فشار ناشی از مصرف مواد غذایی حجیم را کاهش دهیم.

غذای رستوران،‌ تعطیل!

با فرارسیدن عید فطر بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند ناهار یا شام را در رستوران میل کنند و همراه با دیگر اعضای خانواده، فرارسیدن این عید را جشن بگیرند، اما میترا زراتی با تاکید بر این‌که بهتر است در روزهای اول پس از ماه مبارک رمضان از غذاهای رستورانی و فست‌فودها استفاده نشود، می‌گوید: مصرف غذاهای رستورانی، بخصوص فست‌فودها می‌تواند دردسرساز شود و مشکلاتی برای سلامت شما ایجاد کند. این غذاها ممکن است بسیار چرب و شور باشد و با خوردن آنها بدن، نیازمند مصرف آب زیادی شود.

به گفته وی، ادویه‌جات موجود در غذا، ترشح دستگاه گوارش بویژه اسید معده را افزایش می‌دهد. به همین دلیل بهتر است در روزهای اول پس از پایان ماه رمضان اجازه دهیم دستگاه گوارش استراحت بیشتری داشته باشد و آن را بتدریج به رژیم‌های غذایی پرحجم عادت دهیم.

بهبود الگوهای غذایی بعد از ماه رمضان

در ماه مبارک رمضان برخی از عادت‌های زندگی و حتی الگوی تغذیه‌ای افراد تغییر می‌کند. به عنوان نمونه خیلی از افراد در این ماه سیگار کشیدن را کنار می‌گذارند، کمتر نوشابه می‌خورند یا مصرف لبنیات را افزایش می‌دهند که خوب است این رفتارهای مثبت در روزهای پس از پایان ماه مبارک رمضان هم ادامه یابد.

میترا زراتی با اشاره به کاهش مصرف نوشابه در این ماه، یادآور می‌شود: خیلی از افراد در این ماه فرصت کافی برای مصرف نوشابه ندارند و به همین دلیل آن را موقتا کنار گذاشته یا حداقل مقدار مصرف آن را کاهش داده‌اند، اما باید دقت کنیم اگر می‌شود برای یک ماه نوشابه را کنار گذاشت یا کمتر از آن استفاده کرد، حتما می‌توان این عادت را در روزهای دیگر سال هم رعایت کرد.

به گفته این متخصص تغذیه، گاز موجود در نوشابه می‌تواند به دستگاه گوارش آسیب بزند و به همین دلیل بهتر است بویژه در یک هفته اول پس از ماه رمضان، مصرف نوشابه را کنار بگذارید. وی درباره افزایش مصرف لبنیات در این ماه می‌گوید: خیلی از افراد در این ماه عادت کرده‌اند با یک لیوان شیر افطار کنند که خوب است پس از پایان یافتن این ماه هم مصرف شیر را در وعده صبحانه ادامه دهند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اهمیت مصرف نان‌های سبوس‌دار یادآور می‌شود: خیلی از مردم در طول این ماه در وعده افطار از نان‌های سبوس‌دار استفاده می‌کردند، اما متاسفانه پس از پایان یافتن ماه رمضان براحتی و بی‌توجه به تاکید متخصصان، وعده صبحانه را حذف می‌کنند.

خیلی از روزه‌داران در طول ماه مبارک رمضان برای پیشگیری از تشنگی مقدار بیشتری مایعات مصرف می‌کنند. زراتی در این‌باره توضیح می‌دهد: کمتر کسی است که در روزهای عادی سال هم به مصرف مقدار کافی مایعات توجه داشته باشد، اما خوب است این عادت را پس از پایان ماه رمضان هم ادامه دهیم و قبل از این‌که تشنه شویم، به مقدار کافی آب و مایعات بنوشیم.

غذاهای پرچرب، دردسرساز می‌شود

متخصصان همیشه از مضرات مصرف چربی و غذاهای پرچرب گفته‌اند و کمتر کسی است که نداند مصرف چنین غذاهایی باید کاهش یابد، اما بهتر است بدانید مصرف این غذاها در روزهای اول پس از ماه مبارک رمضان می‌تواند مشکلات جدی‌تری برای دستگاه گوارش ایجاد کند. به گفته زراتی غذاهای پرچرب، تخلیه معده را کند می‌کند و موجب می‌شود فشار مضاعفی بر معده وارد شود. وی خاطرنشان می‌کند: به همین دلیل خیلی از افراد ممکن است پس از پایان ماه مبارک رمضان مشکلاتی مانند ریفلاکس یا برگشت غذا از معده به مری را تجربه کنند.

زراتی با اشاره به تغییر تدریجی رژیم غذایی توضیح می‌دهد: به طور کلی توصیه می‌شود پس از پایان ماه مبارک رمضان بتدریج و طی یک هفته، دستگاه گوارش را به رژیم غذایی جدید عادت دهید. بهتر است به طور ناگهانی تعداد وعده‌های غذایی را افزایش ندهید و در روزهای اول پس از پایان ماه رمضان از مصرف غذاهای حجیم خودداری کنید.

اضافه وزن پس از یک ماه روزه‌داری

طبق بررسی‌های انجام شده، بسیاری از افراد پس از ماه مبارک رمضان با مشکل افزایش وزن روبه‌رو می‌شوند. زراتی در این زمینه هشدار می‌دهد: گروهی از افراد نسبت به این افزایش وزن، بی‌تفاوت هستند و اهمیتی به آن نمی‌دهند. در حالی که چنین شرایطی مقدمه اضافه وزن و چاق شدن بیشتر است. بنابراین توصیه می‌شود در صورت امکان حتما در پایان این ماه آزمایش های خونی لازم انجام شود و چربی‌ و قند خون، اوره و اسید اوریک خود را کنترل کنند.

به گفته وی، به دلیل کاهش فعالیت در ماه رمضان، اگر با مشکل اضافه وزن روبه‌رو شدید، حتما فعالیت بدنی خود را افزایش دهید تا مشکل جبران شود. وی در نهایت تاکید می‌کند: برای کنترل و پیشگیری از اضافه وزن، افزایش فعالیت بدنی و توجه به رژیم غذایی سالم را نادیده نگیرید.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ

www.seemorgh.com/health

منبع : jamejamonline.ir