سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)

عدم وجود پاسخ، بخشی از آن چیزی است که سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را ترسناک می سازد. سندرم مرگ ناگهانی نوزاد علت اصلی مرگ و میر در نوزادان ۱ ماه تا ۱ سال است، و جان حدود ۲۵۰۰ نوزاد را هر ساله در ایالات متحده می گیرد. با وجود سال ها تحقیق هنوز دلیل آن غیر قابل پیش بینی است. با این حال، خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می تواند تا حد زیادی کاهش یابد. اولین و مهم ترین نکته، نوزادان کمتر از ۱ سال بایستی در هنگام خواب بر روی پشت خود قرار بگیرند هرگز رو به شکم در حالی که سر در پایین قرار می گیرد و یا به سمت راست یا چپ خود است، خوابانده نشوند.

جستجو برای پاسخ به علت سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

همان طور که از نام آن پیداست، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، مرگ ناگهانی و غیر قابل توضیح در نوزادان کمتر از ۱ سال است. این چشم انداز وحشتناکی است زیرا می تواند بدون هیچ هشداری، معمولا در نوزادان به ظاهر سالم اتفاق بیافتد. بیشتر مرگ های سندرم مرگ ناگهانی نوزاد با خواب مرتبط می باشند (از این رو از آن به “مرگ گهواره ای” یاد می کنند) و نوزادانی که از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می میرند هیچ نشانه ای از درد و رنج را نشان نمی دهند. در حالی که بسیاری از بیماری ها معمولا با حضور علائم خاص تشخیص داده می شوند. اکثر تشخیص ها، تنها پس از این که همه علل احتمالی دیگر از طریق بررسی تاریخچه پزشکی نوزاد، محیط خواب و کالبد شکافی رد می شوند، شکل می گیرد. این مقاله به شما کمک می کند تا مرگ های حقیقی ناشی از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را از مرگ های ناشی از تصادفات، سوء استفاده، و بیماری های تشخیص داده نشده قبلی، مانند اختلالات قلبی یا سوخت و ساز بدن، تشخیص دهید. هنگامی که می فهمیم چه کودکانی بیشتر در معرض خطر هستند، هیچ عامل خطری که بتواند به تنهایی برای دلیل مرگ ناشی از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد کافی باشد وجود ندارد. در عوض، چند عامل خطر ترکیبی ممکن است به مرگ یک نوزاد در معرض خطر ناشی از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد کمک کنند. اکثر مرگ های ناشی از این سندرم بین ۲ تا ۴ ماهگی اتفاق می افتد و در هوای سرد بروز آن افزایش می یابد. نوزادان آفریقایی-آمریکایی دو برابر و بومیان آمریکایی حدود سه برابر بیشتر از نوزادان آسیایی احتمال دارد به مرگ ناشی از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد بمیرند. پسران بیشتر از دختران قربانی این نوع مرگ می باشند.

دیگر عوامل خطر بالقوه عبارتند از:

سیگار کشیدن، مصرف مواد الکلی، و یا استفاده از مواد مخدر در دوران بارداری

مراقبت های ضعیف دوران بارداری

نارس بودن یا وزن کم هنگام تولد

مادران کمتر از ۲۰ سال

قرار گرفتن در معرض دود سیگار بعد از تولد

گرمای بیش از حد ناشی از لباس خواب زیاد و ملافه

خوابیدن بر روی شکم

مهم ترین عامل از میان این عوامل خطر خوابیدن به شکم است. مطالعات متعدد شیوع بالاتر مرگ ناشی از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را در میان نوزادانی که برای خوابیدن بر روی شکم خود قرار داده شده اند نسبت به کسانی که به پشت یا به دو طرف خود خوابیده بودند، پیدا کرده اند. برخی از محققان این فرضیه را مطرح کرده اند که خواب بر روی شکم بر روی فک کودک فشار وارد می کند، بنابراین راه هوایی را محدود می کند و مانع تنفس می گردد. نظریه دیگر این است که خواب بر روی شکم می تواند خطر “تنفس مجدد”  نوزاد از هوای بازدم خود را افزایش دهد، به خصوص اگر نوزاد بر روی یک تشک نرم و یا با ملافه، پر از اسباب بازی، و یا یک بالش در نزدیکی صورت خوابیده است. در این سناریو، سطح نرم می تواند یک محفظه کوچک در اطراف دهان کودک ایجاد کند و هوای بازدم کودک را درخود به دام بیاندازد. هنگامی که نوزاد هوای بازدم را تنفس می کند، سطح اکسیژن در بدن او پایین می آید و دی اکسید کربن تجمع می یابد. سرانجام، این کمبود اکسیژن می تواند به  مرگ ناشی از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد کمک کند. اگر چه، نوزادانی که تسلیم سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می شوند ممکن است دچار  اختلال در هسته کمانی مغز ( بخشی از مغز است که ممکن است به کنترل تنفس و بیداری در طول خواب کمک کند ) باشند. اگر یک نوزاد هوای کهنه را تنفس کند و اکسیژن کافی دریافت نکند، مغز معمولا کودک را  تحریک می کند تا از خواب بیدار شود و گریه کند. این حرکت سرعت تنفس و قلب را تغییر می دهد و کمبود اکسیژن را جبران می کند. اما وجود مشکل یا اختلال در هسته کمانی مغز می تواند کودک را از این واکنش غیر ارادی محروم کند و او را در معرض خطر بیشتری برای سندرم مرگ ناگهانی نوزاد قرار دهد.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)
سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)

خوابیدن به پشت و ارتباط آن با سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)

شواهد قابل توجه است که خوابیدن بر روی شکم ممکن است به بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد کمک کند. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) در کمپین خوابیدن به پشت در سال ۱۹۹۲ توصیه کرد که همه نوزادان سالم کمتر از ۱ سال، در هنگام خوابیدن به پشت قرار داده شوند (که به عنوان طاق باز نیز شناخته شده است). از زمان توصیه آکادمی اطفال آمریکا، نرخ سندرم مرگ ناگهانی نوزاد بیش از ۵۰٪ کاهش یافته است. با این حال، هنوز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد مهم ترین علت مرگ و میر در نوزادان کوچک می باشد، بنابراین این امر مهم است که به پدر و مادر ها در مورد ضرورت خوابیدن به پشت تذکر داده شود. بسیاری از والدین می ترسند که وقتی نوزاد به پشت خوابیده است با تف و یا استفراغ خود خفه شوند. مطابق نظر آکادمی اطفال آمریکا، هیچ افزایش خطر خفگی برای نوزادان سالم که به پشت خود می خوابند وجود ندارد. (برای نوزادان با ریفلاکس معده به مری (GER) مزمن و یا برخی از ناهنجاری های راه هوایی فوقانی، خوابیدن بر روی شکم ممکن است گزینه بهتری باشد. آکادمی اطفال آمریکا از والدین می خواهد تا با پزشک کودک خود در این موارد مشورت کنند تا بهترین وضعیت خواب برای نوزاد را تعیین کنند).

قرار دادن نوزادان به پهلو برای خواب ایده خوبی نیست، از آن جایی که خطر این وجود دارد که نوزادان در هنگام خواب بر روی شکم خود بچرخند. برخی از والدین نیز ممکن است نگران پلاژیوسفالی موضعی یا صاف شدن سر نوزاد باشند، بیماری که در آن نوزادان یک نقطه مسطح در پشت سر خود پس از گذراندن زمان زیادی، دارد. این بیماری معمولا به راحتی با تغییر موقعیت کودک خود به طور متناوب و بر روی شکم قرار گرفتن نوزاد، بیشتر در زمانی که او بیدار است، قابل درمان می باشد. البته، هنگامی که نوزادان می توانند به طور مداوم غلت بزنند که معمولا حدود ۴ تا ۷ ماهگی می باشد آن ها ممکن است انتخاب کنند که تمام طول شب را به پشت نخوابند. در این نقطه، خوب است به نوزادان اجازه انتخاب یک موقعیت خواب توسط خودشان داده شود.

نکاتی برای کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

علاوه بر قرار دادن نوزاد به پشت برای خواب، آکادمی اطفال آمریکا این اقدامات را برای کمک به کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد پیشنهاد می کند:

  • نوزاد خود را بر روی یک تشک سفت برای خواب قرار دهید، هرگز نوزاد را بر روی بالش، تشک آبی، پوست گوسفند، نیمکت، صندلی، و یا دیگر سطح نرم قرار ندهید. برای جلوگیری از تنفس مجدد، پتو، آستر، اسباب بازی ، و یا بالش در نزدیکی کودک خود قرار ندهید.
  • از سپر ضربه گیر در گهواره استفاده نکنید. پد های ضربه گیر می تواند یک خطر بالقوه خفگی یا اختناق باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما تمام واکسن هایش را دریافت می کند. مطالعات نشان داده اند که نوزادانی که واکسن خود را دریافت کرده اند ۵۰٪ خطر پایین تری برای ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد دارند.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما به هنگام خواب بیش از حد گرمش نیست. دمای اتاق را بر روی یک درجه حرارت تنظیم کنید که یک فرد بزرگسال با یک پیراهن آستین کوتاه در آن دما احساس راحتی کند. برخی از محققان معتقدند که اگر بدن کودک بیش از حد گرم شود می تواند به یک خواب عمیق تر برود، و به این صورت بیدار شدن او مشکل تر می شود.
  • در زمان بارداری سیگار نکشید، از مواد الکلی و مواد مخدر استفاده نکنید و کودک خود را در معرض دود سیگار قرار ندهید. نوزادان مادرانی که در دوران بارداری سیگار می کشند سه برابر بیشتر احتمال دارد نسبت به کودکانی که مادران آن ها سیگاری نبوده اند از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد بمیرند. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم خطر ابتلا نوزاد به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را دو برابر می کند. محققان تصور می کنند که سیگار کشیدن ممکن است بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر بگذارد، شروع قبل از تولد و ادامه آن بعد از تولد، می تواند کودک را در معرض خطر بالاتری قرار دهد.
  • دریافت مراقبت های اولیه و به طور منظم در دوران بارداری.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما به طور منظم معاینه و چک آپ می شود.
  • در صورت امکان کودک را با شیر خودتان تغذیه کنید. شواهدی وجود دارد که تغذیه با شیر مادر ممکن است به کاهش بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد کمک کند. دلیل این کار روشن نیست، هر چند محققان فکر می کنند که شیر مادر ممکن است به محافظت از نوزادان در برابر عفونت که خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می دهد، کمک کند.
  • اگر نوزاد شما ریفلاکس معده به مری مزمن دارد، مطمئن شوید که از دستورات پزشک در مورد تغذیه و وضعیت خواب نوزاد پیروی می کنید.
  • در طول سال اول زندگی نوزاد در هنگام خواب به او پستانک بدهید. اگر کودک شما پستانک را رد کرد، او را زور نکنید. پستانک با کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در ارتباط است. اگر شما کودک را با شیر مادر تغذیه می کنید، سعی کنید تا بعد از یک ماهگی نوزاد برای دادن پستانک صبر کنید تا نوزاد با تغذیه با شیر مادر ارتباط برقرار کرده باشد.
  • در حالی که نوزادان را می توان به تخت پدر و مادر برای پرستاری یا ایجاد آرامش آورد، پدر و مادر باید هنگامی که نوزادان آماده خوابیدن می باشند آن ها را به گهواره و یا کالسکه خود برگردانند. این ایده خوبی است که گهواره و کالسکه نوزاد را در اتاق خواب پدر و مادر قرار داد. این موضوع با کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد مرتبط است. برای پدر و مادر و خانواده هایی که مرگ ناشی از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را تجربه کرده اند، بسیاری از گروهها، از جمله انجمن سندرم مرگ ناگهانی نوزادان ، می توانند به آن ها مشاوره دهند، از آن ها حمایت و پشتیبانی کنند، و آن ها را به افراد متخصص ارجاع دهند. و رشد آگاهی عمومی از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد و اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از آن باید در آینده باعث کاهش والدینی شود که در جستجو برای پاسخ علت سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می باشند.