سوزاک و علائم آن در زنان

سوزاک یک عفونت باکتریایی ناشی از ارگانیسم نایسریا گونوره است که از طریق تماس جنسی منتقل می شود. این بیماری یکی از قدیمی ترین بیماری های مقاربتی شناخته شده است. در ادامه این مطلب در مورد علائم سوزاک در زنان صحبت می کنیم.

برخلاف باور عموم، که تصور می کردند سوزاک از صندلی توالت یا دستگیره درب منتقل می شود، باید گفت باکتری که باعث سوزاک می شود نیاز به شرایط بسیار خاص برای رشد و تولید مثل دارند. این باکتری نمی تواند خارج از بدن انسان برای بیش از چند ثانیه یا چند دقیقه زندگی کند. این باکتری همچنین نمی تواند بر روی پوست دست ها، بازوها، پاها و … زندگی کند. برای بقای این باکتری سطوح مرطوب داخل بدن و مخصوصا مهبل (واژن) بسیار مناسب است. مناطق دیگری از بدن مانند دهانه رحم، مجاری ادراری، و حتی در گلو بر اثر تماس دهان با دستگاه تناسلی نیز در خطر ابتلا به سوزاک قرار دارند.

علائم سوزاک
علائم سوزاک

نشانه ها و علائم سوزاک چیست؟

۸۰٪ از زنان آلوده به باکتری این بیماری بدون هیچ علائمی به خصوص در مراحل اولیه عفونت هستند. اما به طور کلی عوارض بیماری شامل سوزش و یا تکرر ادرار، ترشحات واژینال زرد رنگ، قرمزی و تورم اندام تناسلی و سوزش یا خارش ناحیه واژن است. در صورت عدم درمان، این بیماری می تواند به یک عفونت شدید لگن با تورم لوله های فالوپ و تخمدان ها منجر شود. عفونت سوزاکی لوله های فالوپ،  عفونت دردناک لگن است و به عنوان بیماری التهابی لگن یا PID شناخته می شود. PID در ۱۰٪ الی ۴۰٪ از زنان مبتلا به عفونت سوزاک دهانه رحم به وقع می پبوندد.

نشانه های عفونت لگن عبارتند از تب، درد عضلات لگن، درد شکم، و یا درد در حین مقاربت. عفونت لگن می تواند در بارداری اختلال ایجاد کرده و یا حتی احتمال نازایی را به دلیل آسیب لوله های رحمی یا انسداد آن بالا ببرد. گاهی اوقات که عفونت شدید باشد، برای درمان حتی نیاز به عمل جراحی نیز وجود دارد. شدت عفونت در بیمار بسته به شرایط مختلفی مانند میزان مقاومت سیستم ایمنی بدن دارد. به عنوان مثال در بیماران مبتلا به ایدز به دلیل اختلال در سیستم ایمنی بدن سوزاک شایع تر است.