راجع به مضرات سیگار زیاد صحبت شده است. عوارض وحشتناک سیگار و مشکلاتی که در طول زمان برای افراد سیگاری و اطرافیان‌شان به وجود می‌آید تقریبا برای همه آشناست. راجع به خطرات سیگار برای خانم‌های باردار و جنین‌شان هم، پزشکان هشدارهای فراوانی داده‌اند. اما اگر سیگار نگذارد که اصلا خانمی بادار شود چه؟ خبر جدیدی منتشر شده است که می‌گوید خانم‌هایی که والدین‌ و یا همسرشان سیگاری هستند ممکن است دچار مشکلاتی در زمینه باروری شوند…

این مطالعه جدید این طور عنوان می‌کند که خانم‌هایی که در محیط‌های حاوی دود سیگار در مدت زمان طولانی حضور داشته باشند نسبت به افراد دیگر احتمال باروری‌شان کمتر می‌شود و ممکن است این دودهای دست دوم به طور مستقیم روی توان بارداری‌شان تاثیر بگذارد. از نظر دانشمندان این مساله یک دلیل مهم دیگر است که می‌تواند باعث شود خانم‌ها نه تنها خود سیگار کشیدن را کنار بگذارند بلکه باعث ترک سیگار اطرافیانشان هم بشوند. در این مطالعه به غیر از مساله ناباروری مشکلات دیگر هم مورد بررسی قرار گرفته‌اند و یافته‌ها نشان داده‌اند که دودهای دست دوم می‌توانند مشکلات و عوارض بدی را طی بارداری و همچنین بعد از زایمان و برای نوزاد و مادر به وجود آورند. به غیر از این مطالعه، مطالعات دیگر هم در مورد خطر دودهای دست دوم سیگار بر احتمال سقط جنین انجام شده است.

آمار تکان‌دهنده

در این مطالعه جدید، بیش از ۴۸۰۰ خانم مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌اند و مشخص شد خانم‌هایی که والدین‌شان سیگاری بودند برای باردار شدن مشکلات بیشتری داشته‌اند. یکی از مشکلات این بود که آنها حداقل مجبور بودند یک سال برای باردار شدن منتظر بمانند.

علاوه بر این در بین خانم‌هایی که در زمان خردسالی یا بزرگسالی در معرض دودهای دست دوم بودند ۳۹ درصد بیشتر احتمال سقط جنین یا به دنیا آوردن نوزاد مرده وجود داشت. ۶۸ درصد این خانم‌ها هم عنوان کردند که به سختی و با مشکلات زیاد باردار شده‌اند.

لوک پپون، محقق دانشگاه روچستر نیویورک و مسوول اصلی این مطالعه می‌گوید: «این آمار تکان‌دهنده است و به خوبی یکی دیگر از خطرات اصولی مواجهه با دود سیگار را نشان می‌دهد. ما همه می‌دانیم که دود سیگار چه قدر مضر است اما به نظر می‌رسد این دود برای خانم‌ها در سنین باروری خطرات بیشتری داشته باشد.»

تنباکو علیه جنین

نتایج مطالعه دکتر پپون و همکارانش اولین بار در دسامبر گذشته در مجله «کنترل تنباکو» منتشر شد. برای انجام این مطالعه که در مدتی طولانی انجام شده بود محققان نتایج بررسی روی ۴۸۰۰ خانم را که در بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۸ به مرکز بیمارستانی رزول پارک در نیویورک مراجعه کرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند. تمام این خانم‌ها به منظور آزمایش‌های غربالگری سلامت و یا درمان سرطان به این مرکز مراجعه کرده بودند و این مطالعه در واقع یکی از نتایج جانبی پرسشنامه‌های آینده‌نگری بود که از آن زمان در اختیار خانم‌ها قرار گرفته بود. همه این خانم‌ها حداقل یک بار در طول زندگی‌شان باردار شده بودند. ۱۱ درصد این خانم‌ها مشکلاتی در زمینه بارداری و یک‌سوم این خانم‌ها حداقل یک بار سقط جنین یا مرده‌زایی داشتند. نکته مهم در این مطالعه این بود که دانشمندان متوجه شدند ریسک به وجود آمدن این مشکلات با توجه به بالا رفتن مدت زمان در معرض دود سیگار بودن و حتی ساعات مواجهه افزایش پیدا می‌کند. این مساله خود دلیل واضحی برای وجود داشتن حالت علت و معلول بین دود سیگار و مشکلات بارداری است.

طبق گزارش پپون و همکارانش علت تحت تاثیر قرار گرفتن سیستم باروری خانم‌ها از دود دست دوم سیگار این است که سموم تنباکوی موجود در این دود به‌طور مستقیم باعث آسیب ساختار ژنتیکی سلول‌ها می‌شود و همچنین در پدیده لقاح دخالت می‌کند و یا باعث مرگ جنین و سقط در همان روزهای اول می‌شود. سموم موجود در دود سیگار، هورمون‌هایی را که برای کنترل باروری و نگهداری تخم لقاح یافته در رحم احتیاج است، تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود احتمال بارداری موفق بسیار پایین بیاید.

منبع: رویترز