چگونه به صورت طبیعی زخم ها و جای جوش را محو کنیم؟

اکثر مردم در بخشی از زندگی خود با بروز آکنه مواجه می شوند برای عده ای از آنها این امر یک مرحله گذرا در طی بلوغ می باشد، و برای برخی دیگر این مرحله طولانی تر است و ممکن است از خود اسکار (جای زخم) باقی بگذارد. در این مقاله نگاهی داریم به بهترین شیوه های طبیعی برای رهایی از اسکار، زخم و جای جوش ها.

اسکار و یا جای جوش چیست؟

اسکار آکنه هنگامی که پوست به دلیل جوش، تاول یا لکه تخریت می شود شکل می گیرد. در جایی که کلاژن بالایی برای درمان اسکار جمع می شود یک برجستگی دایمی روی پوست ایجاد می شود. در هنگامی که اسکار در حال  بهبود است ممکن است قسمتی از بافت پوست از دست برود که به شکل حفره ای کوچک دیده می شود. مهمترین فاکتور در ایجاد جای جوش التهاب می باشد. هر چه پوست ملتهب تر باشد احتمال ایجاد اسکار بالاتر است.

بهترین زمان برای درمان جای جوش

اولین چیزی که درمورد اسکار آکنه بایستی به خاطر داشته باشید این است که باید از صبر کافی تا زمان محو شدن آنها برخوردار باشید. بسته به شدت اسکار بین یک یا دو هفته تا چند ماه طول می کشد تا اسکار ناپدید گردد. چند مرحله عملی وجود دارند که برای جلوگیری از بدتر شدن اسکار بایستی به آنها توجه کنیم.

  • منطقه مورد نظر را به دور از نور شدید خورشید نگه داریم. نور شدید آفتاب می تواند باعث برجسته شدن اسکار گردد.
  • از دستکاری کردن و فشار دادن لکه ها جلوگیری کنید. هر چه بیشتر لکه ها را فشار دهید شانس بدتر شدن اسکار بالا می رود، دلیل این امر بدتر شدن التهاب و تخریب کلاژن در آن منطقه می باشد.
  • بهترین زمان برای درمان جای جوش هنگامی است که آنها تازه ایجاد شده اند زیرا هنگامی که بافت اسکار تشکیل می شود گرفتن بهترین نتیجه برای بازسازی آن مشکل می شود.
  • درمان اسکارهای قدیمی مشکل است و اغلب نیازمند روش های درمانی خاصی مانند درمان لیزر و یا جراحی می باشد.

شیوه های نوین پزشکی برای درمان جای جوش

برخی از اسکار های حاصل از آکنه برای بهبود به زمان بیشتری نیازمندند و برای دستیابی به بهترین نتیجه درمان روزانه ضروری می باشد. در این راستا شایان ذکر است که دانشمندان هنوز به دنبال شیوه هایی موثر برای درمان جای جوش می باشند. اگرچه محصولات شیمیایی بسیاری با عصاره های طبیعی ادعا دارند که در درمان اسکار آکنه موثرند جالب است که به اظهارات دکتر ترنس دیویدسون استاد جراحی دانشکده پزشکی سانتیگو در این باره توجه کنیم “محصولات بسیاری وجود دارد که شما می توانید آنها را خریداری کنید، اما هیچ کدام از آنها ارزش علمی ندارند”.

در حال حاضر دانشمندان به دنبال شیوه های متفاوت برای درمان اسکار آکنه می باشند. این شیوه ها نیازمند دستور العمل خاص و اجرای ماهرانه آن توسط پزشک می باشد. درمان هر فرد بستگی به نوع و شدت اسکار دارد. با این وجود، برخی درمان های طبیعی وجود دارد که می تواند به محو شدن اسکار و جای جوش کمک کند.

درمان های طبیعی برای رهایی از جای جوش

ترکیبات طبیعی زیادی وجود دارند که خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی آنها ثابت شده است و این ترکیبات می توانند به تسکین و درمان اسکار آکنه کمک کنند. نکته جالب توجه این است که شما در حال درمان اسکار آکنه با دیگر روش های پزشکی می باشید، این روش ها می تواند به تاثیر بهتر درمان های قبلی کمک کند. همچنین این روش ها به تنهایی در درمان جای جوش متوسط بسیار موثر می باشند. به خاطر داشته باشید که اسکار آکنه تنها با به کار بردن چند روش قابل درمان نمی باشد. از روش های ذیل به عنوان بخشی از برنامه روزانه درمان تا زمان بهبود استفاده کنید همچنین بایستی اشاره شود که بسیاری از روش های درمانی که در ادامه از آنها نام برده می شود می توانند با یکدیگر ترکیب شوند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل تاثیر آن در درمان سوختگی به دلیل خاصیت ضد التهابی بالایی که داراست، شناخته شده است. همچنین آلوئه ورا منبعی سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی می باشد که به درمان پوست و محو جای جوش کمک می کند. یک تحقیق منتشر شده در مجله فیزیولوژی و فارماکولوژی پوست نشان داد که ژل آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی بهتری از هیدروکورتیزون یک درصد دارد. هیدروکورتیزون اغلب در درمان اسکار آکنه تجویز می شود.

طریقه مصرف آلوئه ورا

پوست یک برگ الوئه ورا را بگیرید تا به ژل برسید. مقداری از ژل را به آرامی بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید. ژل را به مدت سی دقیقه بر روی پوست بگذارید تا کاملا جذب گردد. در صورت مشاهده هر نوع تحریک، فورا پوست را بشویید. شما همچنین می توانید ژل آلوئه ورا را از داروخانه ها خریداری کنید. همیشه قبل از مصرف برچسب محصول را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که حاوی درصد بالایی از آلوئه ورا با حداقل مواد افزودنی می باشد.

جوش شیرین

جوش شیرین یک پاک کننده عالی پوست محسوب می شود که می تواند چربی، آلودگی و سلول های مرده پوست را از بین ببرد. همچنین شما می توانید از جوش شیرین برای درمان جای جوش استفاده نمایید. شما می توانید ترکیبات دیگری مانند آب لیمو، روغن زیتون و یا روغن نارگیل را به آن اضافه کنید. قبل از مصرف آن را بر روی ناحیه کوچکی از پوست امتحان کنید تا مطمئن شوید که پوست حساسیتی نسبت به جوش شیرین ندارد.

طریقه مصرف جوش شیرین

خمیری با نسبت دو به یک جوش شیرین و آب گرم تهیه کنید سپس به آرامی با نوک انگشتان خود بر روی نواحی مورد نظر بمالید و پس از چند دقیقه به طور کامل با آب گرم بشویید.

لیمو

آب لیمو سرشار از ویتامین C با خاصیت ضد باکتریایی می باشد و یک منقبض کننده موثر می باشد. بنابراین به خوبی التهاب آکنه را خشک نموده و به از بین بردن آلودگی کمک می کند. همچنین از آن برای روشن کردن لکه های تیره و اسکارهای باقی مانده از آکنه استفاده می شود. به خاطر داشته باشید که آب لیمو می تواند باعث تحریک پوست گردد، بنابراین ابتدا آن را بر روی قسمتی کوچک از پوست امتحان کنید.

طریقه مصرف لیمو

چنانچه پوست شما حساس و یا خشک نمی باشد می توانید مقداری آب لیمو را با یک پد پنبه ای به طور مستقیم بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بعد از چند دقیقه آن را بشویید. می توانید از ترکیب آب لیمو با جوش شیرین یک ژل پاک کننده صورت تهیه کنید.

اسانس ها

اسانس های زیادی وجود دارند که دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی می باشند که به خوبی در درمان جای جوش عمل می کنند. این اسانس ها می توانند با روغن های حامل مانند روغن جوجوبا، روغن نارگیل و یا روغن بادام شیرین مخلوط شوند. دراین قسمت به نکته هایی درباره تعدادی از اسانس ها و خاصیت درمانی آن ها اشاره می گردد.

روغن درخت چای: تحقیقات نشان می دهد که این روغن برای از بین بردن باکتری موثر است و همچنین این روغن کاهش دهنده التهاب می باشد.

روغن اسطوخودوس: دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچ می باشد.

روغن چوب صندل: به تشکیل سلول های جدید پوستی و درمان زخم ها کمک می کند.

روغن کندر: به عنوان یک روغن ترمیم کننده شناخته می شود.

روغن کنجد: به بازسازی سلول ها و درمان زخم ها کمک می کند.

سرکه سیب

سرکه سیب یک محصول عالی برای سلامت عمومی می باشد و در درمان جوش و جای جوش باقی مانده موثر است. سرکه سیب خواص آنتی بیوتیک و ضدعفونی کننده زیادی دارد و به از بین بردن چربی اضافی پوست های چرب کمک می کند. سرکه سیب به سم زدایی پوست کمک می کند و می تواند به عنوان یک نوشیدنی سم زدا برای تمیز کردن بدن از درون استفاده می شود.

طریقه مصرف سرکه سیب

سرکه سیب بایستی رقیق شود. مقدار برابر از سرکه سیب و آب را با یکدیگر ترکیب کرده و یک پد پنبه ای را داخل آن کرده و به آرامی ناحیه آسیب دیده را تمیز کنید. چنانچه در هنگام استفاده پوست شما دچار احساس سوزش شد نگران نباشید این موضوع نشان دهنده این است که سرکه سیب در حال اثر کردن می باشد. هنگامی که برای اولین بار از سرکه سیب استفاده می نمایید بهتر است بعد از ۵ دقیقه آن را با آب گرم بشویید. چنانچه پوست شما واکنشی نشان نداد در مصرف بعدی نیاز به شستن نمی باشد. از آنجایی که سرکه سیب حساسیت به اشعه های ماورا بنفش را افزایش می دهد بهتر است تونر سرکه سیب را شب ها استفاده نمایید.

چگونه به صورت طبیعی زخم ها و جای جوش را محو کنیم؟
چگونه به صورت طبیعی زخم ها و جای جوش را محو کنیم؟

روغن های مغذی و چرب کننده های بدن

این روغن های طبیعی حاوی مواد مغذی ضروری و مواد معدنی برای کمک به تغذیه پوست و از بین بردن عفونت می باشند. مشخص شده است که چرب نگه داشتن پوست به فرآیند درمان و کاهش جای جوش کمک می کند. این روغن ها روشی مناسب برای مرطوب کردن پوست به طور طبیعی می باشند. در این جا به تعدادی از روغن هایی که به درمان اسکار آکنه کمک می کنند اشاره می شود.

روغن نارگیل: حاوی اسید لوریک می باشد که دارای خاصیت ضد قارچی و ضد ویروسی می باشد. یک مرطوب کننده طبیعی محسوب می شود همچنین حاوی ویتامین های E و K که به رشد سلول ها جدید پوست کمک می کنند می باشند. مقداری روغن نارگیل را به مدت ۵ دقیقه بر روی صورت ماساژ دهید تا پوست تمیز شود ۱۰ دقیقه صبر کرده و سپس آن را با آب گرم بشویید.

روغن زیتون: حاوی مقادیر بالایی از ویتامین های مغذی پوست و آنتی اکسیدان ها می باشد. به خوبی به عنوان یک مرطوب کننده پوست عمل کرده و باکتری ها را از بین می برد. شما می توانید از آن مشابه روغن نارگیل، برای تمیز کردن پوست استفاده نمایید.

روغن گل رز: یک منبع طبیعی از اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ می باشد که به ترمیم و بازسازی پوست آسیب دیده کمک می کند.

روغن بادام شیرین: دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می باشد و بر ترمیم پوست آسیب دیده کمک می کند.

کاکائو: حاوی آنتی اکسیدان می باشد و استفاده مرتب از آن بر روی پوست آسیب دیده کمک می کند تا پوست خود را ترمیم کند. آنها به پیشرفت فرآیند بهبود پوست و همچنین صاف کردن بافت اسکار کمک می کند.

یک نکته در ارتباط با روغن ویتامین E: منابع بسیاری نشان داده اند که استفاده از ویتامین E به عنوان یک روش مناسب برای درمان جوش و جای جوش استفاده می شود. اما تحقیقات اخیر در تضاد با این نکته می باشد. در مطالعه ای که در سال ۱۹۹۹ انجام شد نشان داده شده است که ویتامین E هیچ مزیتی در درمان اسکار نداشته است. در ۹۰ درصد از موارد مورد مطالعه، ویتامین E موضعی نه تنها هیچ اثری نداشته بلکه ظاهر اسکار را بدتر کرده است. در ۳۳ درصد شرکت کننده های این مطالعه در تماس با ویتامین E درماتیت در آنها پیشرفت کرده است.

زردچوبه

زردچوبه بیشتر به عنوان یک ادویه برای مصرف در آشپزخانه شناخته شده است تا یک محصول بهداشتی و زیبایی، با این وجود خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی اش، آن را به یک منبع مناسب برای درمان اسکار آکنه تبدیل می کند.

طریقه مصرف زردچوبه

زردچوبه را بایستی به صورت یک ترکیب در ماسک صورت استفاده کرد. یک قاشق چای خوری از زردچوبه و عسل خام و ماست طبیعی را با هم مخلوط کنید. همچنین شما می توانید برای گرفتن نتیجه بهتر مقداری آب لیمو و یا چند قطره روغن درخت چای به آن اضافه کنید. آن ها را با یکدیگر ترکیب کرده تا یک خمیر به دست آید و ماسک را برروی صورتتان بمالید و ۲۰ دقیقه صبر کرده و سپس آن را بشویید.

آب سیب زمینی

آب سیب زمینی دارای مزایای درمانی زیادی می باشد و به عنوان یک پاک کننده قوی صورت عمل می کند که منافذ پوست را باز نموده و جراحات کوچک پوست را درمان می کند. آب سیب زمینی همچنین به محو نمودن جای جوش و آکنه کمک می کند.

طریقه مصرف آب سیب زمینی

یک سیب زمینی خام را رنده کرده و آن را بر روی پوست مالیده و سپس بشویید. روش  دیگر بریدن یک تکه از سیب زمینی و اجرای روش فوق می باشد. برای جلوگیری از گسترش باکتری در هر بار مصرف از یک تکه جدید سیب زمینی استفاده نمایید.

عسل

عسل خام ترکیب طبیعی دیگری می باشد که به درمان جای جوش کمک می نماید. عسل خام دارای خاصیت ضد باکتریایی می باشد و به طور معمول در درمان سوختگی، بریدگی و تحریک پوست مورد استفاده قرار می گیرد. عسل برای پوست مستعد آکنه بسیار مناسب می باشد و همچنین دارای خاصیت جذب رطوبت می باشد به این معنی که مولکول های آب را از محیط اطراف جذب نموده و نگه می دارد، بنابراین باعث آبرسانی به پوست می گردد. همچنین دارای خاصیت ضد عفونی کننده می باشد و به درمان زخم کمک می کند.

طریقه مصرف عسل

شما می توانید عسل خام را به تنهایی و یا با دیگر ترکیبات برای تهیه یک ماسک صورت استفاده نمایید، به عنوان مثال: عسل یکی از ترکیبات در ماسک صورت زردچوبه می باشد که پیش از این به آن اشاره شد. همچنین شما می توانید آن را با آلوئه ورا یا روغن های طبیعی و اسانس ها مخلوط نمایید.

پاک کننده های پوستی برای درمان جای جوش

ترکیبات طبیعی زیادی وجود دارند که شما می توانید از آن ها برای ساختن پاک کننده طبیعی صورت استفاده کنید تا پوست مرده را از بین برده  و بازسازی سلول ها را بهبود ببخشید. برخی از راه های انجام این کار استفاده از شکر و یا جو دو سر و اضافه کردن آن ها با یکدیگر و با برخی از ترکیباتی که تا کنون در این مقاله به آن اشاره شد، می باشد.

طریقه مصرف

یک چهارم فنجان شکر را با یک دوم آب لیمو، یک قاشق غذا خوری روغن زیتون و یک قاشق غذا خوری عسل خام مخلوط کنید با استفاده از حرکات چرخشی آرام پوست را تمیز کنید، هفت دقیقه صبر کرده و سپس پوست را آب کشی نمایید. روش دیگر ترکیب یک قاشق غذا خوری جو دو سر با مقداری آب گرم می باشد. هر دو یا سه روز این پاک کننده را بر روی اسکار ها بمالید و به آرامی ماساژ داده و بعد از دو دقیقه بشویید.