عفونت های شایع که منجر به قرمزی چشم می شوند

قرمزی چشم یا التهاب ملتحمه، التهاب غشاء و پوشش سفیدی چشم در بخش داخلی پلک را گویند. این غشا به طیف گسترده ای از باکتری ها، ویروس ها، عوامل آلرژیک تحریک کننده، محرکها و مواد سمی، و همچنین به بیماری های زمینه ای در بدن واکنش نشان می دهد و تبدیل به توده ای از رگ های خونی می شود. فرم باکتریایی و ویروسی ورم ملتحمه در دوران کودکی شایع است، اما در بزرگسالان نیز رخ می دهد. علل اصلی قرمزی چشم را می توان به علل عفونی و یا غیر عفونی تقسیم کرد.

قرمزی چشم با عفونت ویرورسی

علت اصلی قرمزی چشم، عفونت ویروسی است. آدنوویروس ها از نوع ویروسی است که اغلب منجر به عفونت چشم ها می شوند ویروس های دیگر است که می تواند قرمزی چشم را به دنبال داشته باشند عبارتند از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)، ویروس واریسلا زوستر (VZV)، زگیل آبکی، آبله و ویروس نقص ایمنی بدن (HIV).

علائم قرمزی چشم ناشی از ویروسی معمولا با آبریزش از چشم به رنگ سبز یا زرد همراه است. این نوع از قرمزی چشم بیشتر در اواخر پاییز و اوایل بهار شایع است. احتقان سینوس و آبریزش بینی، متورم شدن پلک و قرمز شدن پلک داخلی و درد ناگهانی در مواجهه چشم با نور هم می توانند از علائم این نوع از قرمزی چشم باشند. این نوع از عفونت چشم نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارد اما به محض مبتلا شدن به این عارضه برای جلوگیری از شیوع عفونت به قرینه چشم باید به چشم پزشک مراجعه کنید. علائم این نوع از عارضه چشمی بین ۱۰ الی ۱۲ روز مسری است و ممکن است تا ۲ هفته نیز طول درمان داشته باشد.

عفونت های شایع که منجر به قرمزی چشم می شوند
قرمزی چشم

قرمزی چشم باکتریایی

استافیلوکوک ها و استرپتوکوک ها نوعی از باکتری هستند که معمولا باعث قرمزی چشم می شوند. علائم و نشانه های قرمز شدن چشم ناشی از باکتری شامل موارد زیر است:

  • درد چشم یا سوزش
  • ورم
  • خارش
  • قرمزی
  • مقدار زیادی از ترشح چشم که معمولا زرد یا سبز رنگ هستند
  • تورم غدد لنفاوی گوشه چشم

این نوع از عارضه چشمی معمولا در زمان صبح در دید اختلال ایجاد کرده و موجب بسته شدن مژه ها با ترشحات چشم می شود. بهترین راه درمان این نوع از عفونت چشمی شستن چشم ها با آب ولرم و لیف و استفاده از داروهای تجویزی دکتر است. این داروها می توانند به شکل پماد، قطره و یا آنتی بیوتیک باشند.

زمانی که علائم قرمزی چشم که منشا باکتریایی دارد را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا این نوع عفونت نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارد. مصرف آنتی بیوتیک مخصوصا زمانی که این عارضه با علائمی نظیر آبریزش بینی، سرفه، گوش درد، و غیره همراه است می تواند به بهبود این علائم نیز کمک کند.

قرمزی چشم کلامیدیا

قرمزی به دلیل عفونت با کلامیدیا فرم غیر معمول از قرمزی چشم باکتریایی است. این نوع عفونت چشم در آفریقا و کشورهای خاورمیانه بسیار رایج است. جالب است بدانید کلامیدیا می تواند از طریق رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. کلامیدیا معمولا با اریترومایسین و یا تتراسیکلین درمان می شود.