هفت علامت هشداردهنده جهت تشخیص فیبروئید رحم

فیبروئیدهای رحمی یک بیماری بسیار رایج است. سه چهارم از زنان در آمریکا از فیبروئید رحم در سال های باروری خود رنج می برند. بنابراین با توجه به شیوع آن هر زن باید دقیقا این بیماری و روشهای درمان آن را بشناسد.

فیبروئید رحم چیست؟

فیبروئیدهای رحمی شامل رشد غیرسرطانی که در داخل عضلات رحم ( میومتر ) انجام می شود، می باشد. آنها معمولا خوش خیم هستند و گاهی اوقات به نام لیومیووم رحمی نیز نامیده می شود.

فیبروئیدها زمانی ایجاد می شوند که یک تک سلول شروع به رشد خارج از کنترل کرده و به شکل یک توده جامد درآید.

فیبروئیدها در داخل عضلات دیواره رحم یافت می شوند.

فیبروئیدهایی که در حفره رحم واقع هستند، به نام ساب موکوزال شناخته می شوند.

فیبروئیدها همچنین می توانند در خارج از رحم نیز باشند و گاهی اندازه آنها بیش از حد کوچک است و با چشم انسان تشخیص داده نمی شوند و گاهی آنقدر بزرگ هستند که کشش رحم آنها را تا دنده می کشاند. برخی از زنان فقط یک فیبروئید رحم و برخی نیز از تعداد متعدد آن را در بدن دارند.

علائم هشدار دهنده فیبروئید رحم

بسیاری از زنان بدون هیچ علامتی از فیبروئیدها رنج می برند به خصوص کسانی که فیبروئید بزرگتر و یا متعدد دارند. به طور کلی اگر شما دارای هر یک از این مشکلات زیر هستید باید با پزشک خود در اسرع وقت ملاقات کنید.

مشکلات مثانه

اگر فیبروئید بر روی دیواره خارجی رحم و نزدیک به مثانه واقع شود باعث از دست دادن حجم مثانه و در نتیجه تکرر ادرار می گردد. گاهی نیز فیبروئید رحم در برخی از زنان جلوی مثانه را گرفته و حتی زمانی که مثانه کامل است از ادرار جلوگیری می کند که این هر دو ناراحت کننده و خطرناک هستند. اگر متوجه شدید که نیاز به دستشویی بیشتر دارید و یا قادر به تخلیه مثانه نیستید باید معاینه شوید.

فشار رکتوم

در واقع همان طور که فیبروئید رحم به مثانه  فشار وارد می کند و مشکلاتی را به وجود می آورد، می تواند به سمت عقب رحم هم حرکت کرده و به راست روده فشار وارد کند که این خود باعث ایجاد بواسیر می شود. پس اگر بر روی رکتوم خود دچار فشار هستید حتما به پزشک مراجعه کنید.

ناراحتی و درد لگن

این عارضه نیز برای کسانی که فیبروئید رحم دارند معمول است و معمولا با احساس درد و ناراحتی در لگن توام می باشد. این درد گاهی چنان شدید است که در خم شدن و دراز کشیدن احساس ناراحتی می کنند. و یا گاهی احساس سنگینی و پری دارند. زمانی که توسط دارو فیبروئیدها تخریب می شوند این تخریب از دو هفته تا یک ماه طول می کشد و در این هنگام می تواند در جریان خون و بافت آلوده وارد شده و باعث تب گردد. یکی دیگر از علل درد در ناحیه لگن وجود کیست های تخمدانی می باشد.

هفت علامت هشداردهنده جهت تشخیص فیبروئید رحم
هفت علامت هشداردهنده جهت تشخیص فیبروئید رحم

درد در ناحیه پایین کمر

کمر درد ها علل متفاوتی دارند. گاهی اوقات یک فیبروئید برروی دیوار پشت خارجی رحم قرار می گیرد و به اعصاب ستون فقرات و عضلات پشت فشار وارد می کند و این خود می تواند آغاز درد شدید کمر باشد.

مقاربت جنسی دردناک

بسته به محل و اندازه فیبروم یک زن ممکن است دچار دردهای ناراحت کننده مقاربتی گردد. درد ممکن است در موقعیت های خاص یا در زمان های خاصی از ماه بیشتر باشد. این موضوع همچنین می تواند یکی از ۱۰ علائم هشدار دهنده سرطان دهانه رحم باشد.

خونریزی زیاد قاعدگی

زنانی که از فیبروئید ساب موکوزال رنج می برند دچار دردهای شدید قاعدگی می شوند به طوری که این دردها مانع خروج آنها از خانه می گردد. این خونریزی اغلب با گرفتگی دردناک همراه است.خونریزی که هرگز نرمال نبوده، باید توسط یک دکتر مورد بررسی قرار گیرد. زنان با توجه به این خونریزی های سنگین، ممکن است دچار کم خونی و در نتیجه آن احساس ضعف، خستگی و سردرد گردند.

دوره های طولانی و یا لکه بینی

برخی از زنان ممکن است به دلیل داشتن فیبروئید رحم دوره طولانی تر از هفت روز در قاعدگی خود داشته باشند و یا این حالت به صورت لکه بینی باشد.

چه عواملی باعث ایجاد فیبروئید رحم می گردد؟

هیچ کس واقعا نمی داند چه چیزی باعث فیبروئید رحم می گردد اما به طور معمول این حالت در زنان در سنین باروری رخ می دهد. تصور می شود که ناهنجاری های ژنتیکی سبب به وجود آمدن این فیبروئیدها می گردد.

هورمون های استروژن و پروژسترون دو هورمونی هستند که تنظیم کننده چرخه قاعدگی می باشند و همچنین نقش آماده سازی بدن برای باروری را به عهده دارند. ممکن است فیبروئیدها نقش گیرنده های بیشتر از این هورمون ها توسط سلولهای رحم را بازی کنند.

عوامل خطر در فیبروئید رحم

عوامل اصلی خطر در فیبروئیدها، برای زنانی که در سن باروری هستند و دخترانی که هنوز اولین دوره خود را طی می کنند نسبت به زنانی که در دوران یائسگی به سر می برند به طور معمول بیشتر می باشد. فیبروئیدها ممکن است در طول سه ماهه اول بارداری رشد پیدا کنند اما اغلب بعد از سه ماهگی و یا بعد از تولد، کوچک می شوند.

به نظر می رسد که این بیماری ریشه ژنتیکی داشته و اگر یکی از بستگان نزدیک شخص، فیبروئید داشته باشد احتمال مبتلا شدن او بیشتر می باشد. زنان آمریکایی آفریقایی تبار احتمال مبتلا شدن بیشتری نسبت به زنان قفقازی دارند.

مصرف زیاد گوشت قرمز و نخوردن میوه ها و سبزیجات و همچنین داشتن فشار خون بالا امکان ابتلا به فیبروئید رحم را در زنان افزایش می دهد.