علت ایجاد دانه های پوستی و درمان آن

دانه های پوستی معمولا به صورت لکه های قرمز در پشت یا نقاطی روی دست و یا دانه های زیادی روی پیشانی دیده می شوند. این دانه ها می توانند بر جسته یا صاف، گرم یا سرد و مرطوب یا خشک باشند. همچنین احتمالا دچار مقداری سوزش و خارش هستند. خوشبختانه دانه های پوستی معمولا موقتی هستند و اگر چه اشکال مختلفی دارند ولی معمولا به طور ناگهانی به روی پوست ظاهر شده و وجود آن ها حاکی از مشکلی در بدن است. این مشکل می تواند از خوردن یک ماده ساده حساسیت زا تا وجود یک بیماری عفونی خطرناک متفاوت باشد.

دانه های پوستی و آلرژی

دانه های پوستی را می توان شایع ترین علامت حساسیت یا آلرژی دانست. در موارد آلرژی، این دانه ها می توانند تمام بدن یا قسمتی از آن را در بر بگیرند. وقتی که این دانه ها تمام بدن را در بر می گیرند به صورت لکه هایی بزرگ نمایان می شوند. و وقتی که بخشی از بدن را در بر بگیرند، به صورت دانه های ریز به چشم می آیند.

خوردن موادی مانند بادام زمینی، سویا، ماهی، شیر و تخم مرغ و همچنین تماس با موارد آلرژی زا می تواند منجر به این واکنش ها شود. از جمله مواد شیمیایی آلرژی زا که تماس با آن ها حساسیت زاست، می توان به لوازم آرایش، کرم های ضد آفتاب و انواعی از پارچه ها اشاره کرد. اگر فکر می کنید دانه های پوستی ناشی از آلرژی فقط در محل تماس ماده آلرژی زا ایجاد می شود سخت در اشتباه هستید. به عنوان مثال آلرژی ناشی از اسپری مو و لاک ناخن اغلب موجب تولید دانه های پوستی بر روی پلک می شوند.

از دیگر موارد آلرژی و خطرناک، دستکش ها لاتکس هستند که در زمان جراحی استفاده می شوند. این عارضه، بدترین چیزی است که برای بیمار مبتلا به حساسیت به لاتکس ممکن است رخ دهد. در این حالت دانه های پوستی بر روی زخم ناشی از جراحی ایجاد می شود.

یکی دیگر از دلیل آلرژیک ایجاد دانه های پوستی واکنش به داروها از جمله آنتی بیوتیک هاست.

دانه های پوستی مرتبط با عفونت

انواع زیادی از عفونت ها مانند عفونت های باکتریایی و ویروسی خود را با دانه های پوستی نشان می دهند. زخم زرد، آبله مرغان و بعضی از انواع سبوره از جمله این عفونت ها هستند. دانه های پوستی ناشی از عفونت، معمولا همراه با دیگر ضایعات پوستی، خشکی پوست و اگزما خود را نشان می دهند.

علت ایجاد دانه های پوستی و درمان آن
علت ایجاد دانه های پوستی و درمان آن

دانه های پوستی چگونه درمان می شود؟

اطلاعات متفاوتی مانند موادی که خورده اید، شرایط محل کار و خانه، سابقه بیماری ها، نوع لباس ها، داروها و حیوانات خانگی می توانند در تشخیص علت دانه های پوستی موثر باشند. از این رو تشخیص خانگی علت دانه های پوستی مشکل است و این کار را باید به متخصص پوست سپرد. متخصص پوست نیز اگر نتواند علت را تشخیص دهد با استفاده از روش های آزمایش پوست باید به دنبال علت باشد.

گذاشتن مواد مختلف بر روی پوست و مشاهده اثر آن ها بر روی آن، که به آن تست آلرژی می گویند، پزشک را در تشخیص علت دانه های پوستی یاری می کند. به هر روی تا هنگام رفتن نزد پزشک، رعایت موارد زیر از گسترش و ایجاد ناراحتی ناشی از دانه های پوستی جلوگیری می کند.

استفاده از پماد کورتیزون

مالیدن پماد ۱ درصد هیدرو کورتیزون از مقدماتی ترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. این کار را به مدت ۵ الی ۶ روز، روزانه ۲ بار، انجام دهید. همچنین کورتیزون تنها برای دانه های پوستی که عفونی نیستند موثر است و مصرف آن روی دانه های عفونی موجب التهاب بیشتر و تولید عفونت می شود.

بررسی اطرافیان

اگر در اطراف شما کس دیگری نیز دچار مشکل مشابه شده احتمال ابتلا به بیماری جرب بسیار است. بیماری جرب عفونت ناشی از یک نوع کرم خوراکی است که معمولا در زیر پوست مچ، دستگاه تناسلی و لای انگشتان رشد می کند. این نوع کرم که نوعی انگل است بسیار مسری بوده و اولین نشانه آن پیش از ایجاد دانه های پوستی، خارش است. در این زمینه نیز تنها راه درمان مراجعه به پزشک و مصرف داروهای ضد انگلی است.

شستشو لباس ها

اگر ابتلا به دانه های پوستی موردی است که به تناوب برای شما پیش می آید یکی از علل آن می تواند استفاده از مواد شیمیایی در شستشوی لباس ها باشد. در این حالت بهتر است لباس هایتان را فقط با آب و صابون بشویید و در شستشو از مواد نرم کننده و معطر استفاده نکنید. همچنینی آبکشی بیشتر لباس نیز در این زمینه کمک کننده است.

مبارزه با قارچ های پوستی

بعضی از دانه های پوستی به علت تشکیل قارچ روی پوست ایجاد می شوند. از جمله بیماری های ایجاد کننده این قارچ ها می توان به بیماری پای ورزشکار و عفونت های مخمری اشاره کرد. در این زمینه نیز پمادهای ضد قارچ با تجویز پزشک می تواند کمک کننده باشد.

دوری از بلوط و پیچک سمی

یکی از علل ساده ابتلا به دانه های پوستی خارش دار و تاولی، تماس بدن با بلوط سمی یا پیچک های سمی است. بهترین راه در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، شستشن ناحیه مربوطه با آب سرد می باشد. در این زمینه به شدت از آب داغ دوری کنید و داروی ضد حساسیت مصرف کنید. همچنین باور غلطی وجود دارد که می گوید خوردن برگ های سمی می تواند از این حساسیت جلوگیری کند. مراقب این باور غلط باشید چرا که در مواردی باعث مرگ بیمار شده است.