علت تورم واژن و درمان های طبیعی

اگر چه ممکن است صحبت کردن درباره تورم واژن و نواحی اطراف آن برای شما خجالت آور باشد، اما در واقعیت، این عارضه بسیاری از زنان را تحت تاثیر قرار داده است. تورم اطراف منطقه واژن می تواند در لب واژن (لبه هاب کوچک و لبه ها بزرگ، labia minora and labia majora) و یا دیواره واژن رخ دهد. تورم واژن ممکن است بر اثر آلرژی، عفونت های باکتریایی یا قارچی، کیست های کوچک ایجاد شود. در این بین برخی از زنان نیز تورم واژن را بعد از رابطه جنسی تجربه می کنند.  بسته به علت، تورم واژن می تواند با تحریک، ناراحتی هنگام دفع ادرار، حساس شدن، درد، ترشح و سوزش همراه باشد.

در بسیاری از موارد نیازی نیست در مورد تورم واژن ( تورم مهبل ) نگران باشید زیرا برخی از داروهای خانگی موثر وجود دارند که می توانند به شما در تسکین علائم و کاهش تورم کمک کنند. به عنوان مثال، مواد طبیعی مثل روغن درخت چای و روغن نارگیل پس از نابودی عفونت های باکتریایی و قارچی که باعث تورم واژن شده اند، علائم را بهتر می کنند. اگر تورم با این درمان ها از بین نرفت یا همراه با کیست و یا آبسه بود، باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

در این مقاله، علل مختلف تورم واژن و نواحی اطراف آن و درمان های خانگی برای تسکین علائم را ذکر می کنیم. پس اگر در حال تجربه تورم، خارش، سوزش یا تحریک در اطراف مهبل خود هستید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

علل احتمالی تورم واژن و درمان های طبیعی

واژینیت

التهاب واژن، یا ولوواژینیت، یکی از علل تورم در اطراف مهبل است. واژینیت التهاب واژن است و می تواند زنان و دختران را در تمام سنین درگیر کرده و موجب تورم واژن شود. انواع شایع واژینیت واژینوز عبارتند از عفونت های قارچی و باکتریایی ناشی از بیماری های مقاربتی.

واژینیت به دلایل مختلفی از جمله عفونت (باکتریایی و قارچی)، صابون های معطر که سطوح pH واژن را دچار اختلال می کنند و یا نازک شدن پوشش واژن به دلیل کاهش هورمون استروژن در طول یائسگی ایجاد می شود. علاوه بر این کاهش هورمون استروژن باعث می شود پوست این ناحیه از بدن بیشتر مستعد تحریک و التهاب شود.

دکتر سینتیا دی وایت، عضو کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان می گوید که برخی از علائم واژینیت عبارتند از التهاب و تورم ناحیه واژن، خارش، ترشحات واژن، ناراحتی هنگام دفع ادرار و بوی بد واژن

دکتر وایت معتقد است که راهنمایی های زیر می تواند از ایجاد التهاب مهبل و تورم واژن جلوگیری کند.

  • اجتناب از مصرف اسپری های بهداشتی و هر ماده دیگری بر روی ناحیه تناسلی که حاوی عطر و اسانس است.
  • پوشیدن لباس های زیر گشاد و پنبه ای.
  • تمیز نگه داشتن ناحیه تناسلی. برای این منظور پس از شستشو، باید خود را با دستمال خشک کنید. هرگز دستمال را از عقب به جلو نکشید چون ممکن است منجر به گسترش عفونت و تورم واژن شود.

عفونت قارچی

تورم واژن یکی از نشانه های عفونت قارچی است. مهبل، خود شامل تعداد زیادی سلول مخمر و باکتری است که سطح آن ها متعادل است. اگر این تعادل مختل شود می تواند به یک عفونت قارچی واژن، (کاندیدیازیس واژن) منجر شود. این عفونت ها معمولا به تورم واژن منتهی می شوند. کاندیدیازیس از رشد بیش از حد کاندیدا آلبیکنس قارچی ایجاد می شود و می تواند ناراحتی و تورم را در اطراف ناحیه واژن شما ایجاد کند.

متخصصان کلینیک مایو می گویند، سایر علائم عفونت قارچی شامل قرمزی، خارش در اطراف لب واژن، درد هنگام دفع ادرار، بثورات جلدی و ترشحات سفید رنگ و بدون بو واژن می باشد.

روغن درخت چای یک درمان ضد قارچ قدرتمند برای عفونت قارچی واژن است و می تواند به کاهش تورم، قرمزی، سوزش و ترشحات واژن کمک کند. یک مطالعه منتشر شده در Skin Pharmacology Society نشان داد که روغن درخت چای در نابودی کاندیدا آلبیکنس که منجر به عفونت قارچی می شود، مفید است. همچنین ثابت شده است که شیاف روغن درخت چای در واژن نیز در پیشگیری و درمان کاندیدیاز واژن موثر است.

یکی دیگر از درمان های طبیعی موثر برای کمک به خلاص شدن از شر علائم عفونت قارچی در ناحیه واژن، روغن نارگیل بکر است. مجله Medicinal Food نتایج تحقیقاتی را منتشر کرده است که در آن نشان داده شده که روغن نارگیل یک درمان طبیعی موثر برای گونه های مختلف عفونت قارچی است. در این تحقیق بیان شده که روغن نارگیل مانند فلوکونازول، داروی ضد قارچی که برای درمان عفونت قارچی واژن استفاده می شود، موثر بوده است.

شما می توانید از خواص ضد قارچی روغن درخت چای و روغن نارگیل، برای درمان طبیعی کاندیدیاز واژن، به طور همزمان استفاده کنید. برای این کار ۱ قاشق غذا خوری روغن نارگیل را به آرامی گرم کنید تا به مایع تبدیل شود سپس ۲ الی ۳ قطره روغن درخت چای را به آن اضافه کرده و یک تامپون را در آن قرار دهید تا روغن ها را به خود جذب کند. سپس تامپون را به مدت ۲ ساعت، برای از بین بردن باکتری ها و درمان تورم واژن داخل مهبل فرو کنید. (قبل از استفاده از این ترکیب باید مطمئن شوید که به این روغن ها حساسیت ندارید.)

اگر تمایل به استفاده از تامپون ندارید، متناوبا، می توانید یک لایه نازک از روغن نارگیل و روغن درخت چای را به ناحیه واژن خود بمالید و موجب درمان عفونت قارچی و کاهش تورم واژن شوید. این کار را ۲ الی ۳ بار در روز، تا زمانی که تورم، خارش و ناراحتی های ناشی از عفونت به طور کامل از بین بروند، انجام دهید.

سرکه سیب خام و فرآوری نشده یکی دیگر از درمان بسیار خوب برای کمک به سرعت درمان عفونت قارچی و رهایی از خارش و تورم واژن است. خواص اسیدی سرکه سیب  به تعادل سطح pH پوست کمک می کند به همین دلیل توان نابودی قارچی و عفونت های باکتریایی واژن را دارد.

میزان مساوی از سرکه سیب و آب را با هم مخلوط کنید تا رقیق شود. یک تامپون را در مخلوط گذاشته و سپس آن را به داخل واژن فرو کنید و اجازه دهید تا ۳۰ الی ۶۰ دقیقه تامپون در واژن باقی بماند. باز هم یادآور می شویم که اگر قبلا از سرکه سیب استفاده نکرده اید حتما آن را تست کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید. پس از این مدت تامپون را از واژن خارج کرده و منطقه را با آب گرم بشویید و سپس خشک کنید. استفاده از این درمان را ۲ الی ۳ بار در روز، تا زمانی که علایم عفونت قارچی به طور کامل از بین بروند، ادامه دهید.

عفونت های باکتریایی

تورم واژن گاهی اوقات می تواند بر اثر ابتلا به واژینوز باکتریال (BV) به وجود آید. عفونت های باکتریایی می توانند به واژینوز باکتریال (BV)، که باعث ایجاد ناراحتی و تورم اطراف دهانه واژن می شوند، تبدیل شوند. بر خلاف عفونت های قارچی، عفونت های باکتریایی واژن معمولا خود را به وسیله یک ترشح شیری رنگ سفید یا خاکستری با بوی بد نشان می دهد. شما همچنین ممکن است سوزش، خارش یا احساس درد هنگام دفع ادرار را در ناحیه واژن تجربه کنید.

دکتر سارا مارشال می گوید که واژینوز باکتریایی زمانی که بین باکتری های “خوب” و “بد” در مهبل (واژن) عدم تعادل ایجاد شود، اتفاق می افتد. این بیماری نوعی عفونت واژن مشترک تجربه شده توسط زنان است که از نظر جنسی فعال هستند.

ماست علاوه بر خوشمزه بودن یک داروی مفید برای کاهش علائم عفونت باکتریایی واژن است. شما باید از ماست خام و معمولی که شامل پروبیوتیک است، استفاده کنید. این نوع ماست حاوی باکتری “خوب” می باشد که می تواند باکتری های بد که باعث بیماری شده اند را از بین ببرد. یک مطالعه نشان داده است که ماست حاوی پروبیوتیک می تواند مانند کلیندامایسین ( دارویی که معمولا برای درمان عفونت های جدی باکتریایی استفاده می شود) عمل کند.

برای استفاده از ماست جهت درمان واژینوز باکتریال، باید دو بار در روز و هر روز ۱۰۰ گرم ماست خام مصرف کنید. این کار باعث بازگرداندن تعادل سالم باکتری در بدن شما شده و به بدن برای مبارزه با عفونت های باکتریایی کمک می کند. باکتری که از بین برود به طبع آن تورم واژن نیز کمتر خواهد شد. همچنین می توانید ماست خام را به صورت مستقیم بر روی لب های مهبل بمالید. این کار به سرعت تورم، خارش و التهاب را کاهش می دهد. متناوبا، شما می توانید از یک تامپون استفاده کرده و آن را در ماست بخوابانید و سپس آن را به مدت ۲ ساعت درون واژن قرار دهید. این برنامه را ۲ بار در روز، تا زمانی که دیگر خارش نداشته باشید و سایر علائم واژینوز باکتریال از بین بروند، ادامه دهید.

کیست بارتولن و آبسه

قرمزی و تورم واژن می تواند به علت یک کیست به نام کیست بارتولن ایجاد شود. غدد بارتولن در هر طرف دهانه واژن واقع شده و از آن مایعی که واژن را روان می کند، خارج می شود. هنگامی که راه این غده به دهانه مسدود می شود، مایع تولید شده در غدد می ماند و یک توده متورم، حساس و دردناک در واژن ایجاد می کند. این توده باعث درد در هنگام راه رفتن و نشستن می شود.

پزشکان در کلینیک مایو تصیه می کنند، برای درمان تورم مهبل (واژن) که توسط کیست بارتولن ایجاد شده، هر روز در وان آب دراز بکشید. برای این کار وان را تا جایی که مطمئن شوید هنگام نشستن ناحیه واژن در آب قرار می گیرد، پر کنید. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه برای کمک به افزایش گردش خون در منطقه متورم، کمک به تخلیه کیست و کاهش تورم واژن در آب دراز بکشید.

اگر توده ایجاد شده بعد از ۲ الی ۳ روز از بین نرفت و دردناک شد باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا اگر کیست آلوده شود، قارد است به آبسه تبدیل شود. آبسه معمولا با قرمزی، بافت متورم، خارش یا درد همراه است. شما همچنین ممکن است تب نیز داشته باشید. آبسه قابلیت آن را دارد که به یک بیماری جدی تبدیل شود پس اگر این علائم را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت تورم واژن و درمان های طبیعی
علت تورم واژن و درمان های طبیعی

آلرژی

اگر لب واژن تورم دارد می تواند نشان از یک واکنش آلرژیک به لباس، غذا یا یک جسم خارجی که در تماس با مهبل (واژن) است، باشد. این نوع از تورم واژن معمولا همراه با ترشحات نیست.

آکادمی پزشکان خانوادگی آمریکا اعلام کرده است که حساسیت به لاتکس (ماده ای که عموما برای تولید کاندوم از آن استفاده می شود) می تواند کهیر، تورم و حتی یک واکنش آنافیلاکتیک (تورم گلو که می تواند منجر به مرگ شود) ایجاد کند. اگر فکر می کنید لاتکس باعث تورم واژن شده است از همسر خود بخواهید تا از کاندوم های بدون لاتکس استفاده کند.

برخی از زنان نیز به اسپرم حساسیت دارند. با توجه به گفته های جامعه بین المللی پزشکی جنسی، حساسیت اسپرم می تواند باعث تورم، خارش، درد، قرمزی و احساس سوزش در اطراف ناحیه واژن شود. این نوع آلرژی هم مانند سایر آلرژی ها نیاز به شناسایی ماده ای دارد که به آن حساس هستید. پس از شناسایی از تماس آن با بدن خود جلوگیری کرده و آلرژی را درمان کنید.

بارداری

بسیاری از زنان باردار در سه ماهه دوم یا سوم بارداری متوجه می شوند که لب وازنشان متورم شده است. این عارضه ممکن است به خاطر افزایش جریان خون به ناحیه واژن و تضعیف عضلات اطراف مهبل (واژن) ایجاد شود.

روش هایی برای از بین بردن تورم واژن در دوران بارداری وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از زنان از کمپرس سرد برای از بین بردن هر گونه تورم و خارش واژن استفاده می کنند. شما همچنین می توانید رور به روی دیوار دراز کشیده و پاهای خود را مدتی به دیوار تکیه دهید این کار باعث کاهش جریان خود در نیم تنه پایینی شده و می تواند تورم واژن را از بین ببرد. شنا کردن هم می تواند فشار لگن را کم کرده و برای کاهش تورم واژن مفید باشد.

بیماری های مقاربتی (STD ها)

قرمزی و تورم لبه واژن می تواند یک نشانه از بیماری مقاربتی باشد. به گفته متخصص زنان دکتر نیوین تاد، علائم بسیاری از بیماریهای مقاربتی شبیه به عفونت قارچی است. بیماریهای مقاربتی در صورتی که درمان نشوند، می توانند به عوارضی منجر شوند. بنابراین، در صورت ابتلا به هر نوع بیماری مقاربتی حتما با پزشک مشورت کنید.

تورم واژن بعد از رابطه جنسی

رابطه جنسی می تواند باعث ایجاد تورم و درد در ناحیه واژن شود. این نوع تورم می توانند از دلایل زیر ناشی شود:

  • آلرژی به لاتکس
  • آلرژی به مایع منی
  • عفونت واژن
  • کیست بارتولن

گاهی اوقات، اصطکاک ایجاد شده در رابطه جنسی، می تواند به بافت اطراف مهبل و دیواره واژن آسیب رسانده و آن نواحی را تحریک و متورم کند. روش هایی که در بالا ذکر شد مثل خوردن ماست و کمپرس آب سرد می تواند تورم واژن بعد از رابطه جنسی را کاهش دهد. علاوه بر این روش ها، استفاده از روان کننده واژن قبل از رابطه جنسی نیز برای کاهش تورم واژن مفید است.

بیماری کرون تناسلی

بیماری کرون یک بیماری التهابی روده است. بیماران گرانولوم ( ضایعات کوچک چرکی با التهاب کم که متشکل از رگ های خونی کوچک است) زخم در روده را تجربه می کنند. به گفته دکتر کالوم لیون، متخصص پوست، بیماری کرون تناسلی، بیماری پوستی است که به دلیل تاثیر گرانولوم در پوست اطراف ناحیه تناسلی ایجاد می شود. تورم واژن در بیماری کرون تناسلی، به دلیل انسداد عروق لنفاوی توسط گرانولوم ایجاد می شود. این وضعیت را به نام lymphangiopathy گرانولوماتوز و یا lymphoedema می شناسند. شایع ترین علامت بیماری کرون تناسلی، تورم لب واژن در یک یا هر دو طرف است.

سایر علائم بیماری کرون تناسلی عبارتند از:

  • برجستگی پوست
  • جوش و پلاک قرمز و دردناک در ناحیه واژن
  • عفونت باکتریایی ثانویه یا عفونت کاندیدا آلبیکنس

بیماری کرون تناسلی یک بیماری پیچیده است. به همین خاطر برای درمان باید به پزشک مراجعه کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

خارش و سوزش واژن ؛ علل و روش های درمان متعارف و طبیعی

آشنایی با مواد غذایی مفید برای واژن

علل ایجاد کمر درد و ترشحات واژن چیست؟

[/quote]

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

تورم واژن معمولا نتیجه یک بیماری زمینه ای جدی و شدید نیست. اما در صورت مشاهده علائم آن، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم زیر در بدنتان وجود دارد، باید تشخیص حرفه ای انجام شود:

  • علائم عفونت، مانند تب و یا لرز
  • علائم دردناک و غیر قابل تحمل
  • علائم پایدار

برای کشف علت تورم واژن، پزشک ممکن است معاینه فیزیکی انجام دهد یا آزمایش خون تجویز کند. داروهای بسیاری برای درمان تورم واژینال در دسترس هستند و این داروها در بیشتر موارد می توانند به سرعت و به طور موثر این تورم را درمان کنند.

نکته آخر

افراد مبتلا به تورم واژن اغلب فکر می کنند که عفونت مخمر دارند، اما این عارضه تنها یکی از علل ایجاد تورم واژن است. تورم واژینال می تواند به علت آلرژی، عفونت های منتقله از طریق رابطه جنسی (STIs)، کیست یا مقاربت نامناسب ناشی شود. درمان این عارضه هم به علت ایجاد آن بستگی دارد.

هر کسی که تورم واژینال را تجربه می کند باید علائم عفونت را نیز بررسی کرده و برای تشخیص و درمان با پزشک مشورت کند.

منابع:

  1. Antifungal activity of the essential oil of Melaleuca alternifolia (tea tree oil) against pathogenic fungi in vitro
  2. In Vitro Activity of Tea Tree Oil Vaginal Suppositories against Candida spp. and Probiotic Vaginal Microbiota
  3. Bacterial Vaginosis
  4. Comparative efficacy of probiotic yoghurt and clindamycin in treatment of bacterial vaginosis in pregnant women: a randomized clinical trial
  5. ?Do I Have a Yeast Infection, or Something Else
  6. Genital Crohn disease