علت حساسیت پوست به لمس ( آلوداینیا ) و درمان های ممکن

حساسیت پوست به لمس یک بیماری خسته کننده و گاهی اوقات، غیر قابل تحمل است که می تواند سبب درد و ناراحتی در افراد شود. نام پزشکی درد یا حساسیت پوست به لمس آلوداینیا است و باعث می شود که پوست حتی به کوچک ترین لمس بسیار حساس شود. بنابراین، حتی چیزهایی مثل یک نسیم، مالیدن مواد سبک به پوست، یا به  لمس کردن آرام پوست می تواند سبب درد و حساسیت شود. پوست های حساس که در هنگام لمس درد می گیرند را می توان به ۴ دسته مختلف تقسیم کرد:

  • آلوداینیا لمسی یا مکانیکی زمانی است که پوست در هنگام لمس درد می گیرد.
  • آلوداینیا مکانیکی پویا درد ناشی از مالش سبک بر روی پوست است.
  • آلوداینیا مکانیکی ایستا زمانی است که فشار سبک باعث درد پوست می شود.
  • آلوداینیا حرارتی زمانی است که تغییرات خفیف در دما، پوست را حساس به لمس می کند.

حساسیت پوست به لمس می تواند همه مناطق بدن را در بر بگیرد و یا فقط شامل ناحیه کوچکی شود. امتحان این که شما نشانه های پوست درد یا پوست حساس به لمس را دارد بسیار آسان است. به عنوان مثال، یک تکه نازک از گاز استریل را بر روی پوست خود بکشید، و یا سعی کنید بر روی پوست فوت کنید. اگر شما هر نوع درد، خارش، حساسیت به لمس، یا احساس سوزن سوزن شدن دارید، شما ممکن است مبتلا به آلوداینیا باشید. معمولا، این نوع از درد پوست با بیرون ریختن و یا هر نشانه قابل مشاهده دیگر همراه نیست.

علت حساسیت پوست به لمس ( آلوداینیا )

دلایل بسیاری برای داشتن یک پوست بسیار حساس به لمس وجود دارد. در برخی موارد، داروهای خانگی موثری وجود دارد که می تواند به تسکین درد کمک کند. البته، دلایلی برای حساسیت پوست وجود دارند که توسط عوامل خارجی ایجاد می شوند، مانند آفتاب سوختگی یا صدمات پوست. با این حال، این مقاله نگاهی دارد به دلایل عصبی این موضوع که چرا پوست می تواند بسیار حساس شود.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک بیماری پیچیده است که با درد مزمن همراه است و یکی از علائم آن پوستی است که با کوچکترین لمسی آسیب می بیند. تغییر در درجه حرارت و یا مالش لباس بر روی پوست می تواند باعث درد در پوست شود. دانشیار پزشکی بالینی، دکتر لیزا آر.ساماری تانو می گوید که فیبرومیالژیا سبب افزایش حساسیت به نام “نقاط حساس” می شود. بنابراین، حتی فشار اندک ناشی از لمس پوست می تواند سبب درد موضعی شود. به همین دلیل است که تنها لمس اندکی باعث درد پوست می شود. به نظر می رسد این واقعیت است که مغز این سیگنال ها را به عنوان درد تفسیر می کند. مهم است که با پزشک خود برای مدیریت درد و سایر علائم فیبرومیالژیا همکاری کنید. آکادمی پزشکان خانواده آمریکا می گوید که تغذیه خوب، خواب منظم و ورزش های هوازی می تواند به کاهش علائم کمک کند.

علت حساسیت پوست به لمس ( آلوداینیا ) و درمان های ممکن
علت حساسیت پوست به لمس ( آلوداینیا ) و درمان های ممکن

میگرن

اگر شما از میگرن رنج می برید، شما ممکن است دریابید که پوست شما در طول یک حمله میگرن دارای حساسیت فوق العاده می شود. حتی چیزی به سادگی شانه کردن مو و یا دست زدن به پوست شما زمانی که شما یک حمله میگرن دارید سبب ایجاد درد غیر قابل تحمل می شود. استاد بیهوشی و علوم اعصاب در دانشکده پزشکی هاروارد، دکتر رامی برستین دلیل این که چرا میگرن سبب دردناک بودن لمس می شود را توضیح می دهد. او می گوید که یکی از دلایل برای افزایش درد پوست این است که سلول های عصبی، در اعصاب در مغز به محرک های حساس می شوند. بنابراین حتی مالش خفیف یا گرما می تواند پوست را نسبت به لمس دردناک کند. مطالعات نشان داده اند که حدود ۶۳ درصد از افراد مبتلا به میگرن حساسیت به لمس پوست را نیز تجربه می کنند. آکادمی نورولوژی آمریکا می گوید که اقدامات پیشگیرانه می تواند بیش از نیمی از حملات میگرنی را کاهش دهد. آن ها گیاه butterbur (حشیشه القرعان) را به عنوان یک درمان طبیعی مؤثر برای جلوگیری از میگرن توصیه می کنند. هم چنین برخی از شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین B نیز می تواند در بعضی از افراد علت میگرن باشد.

اضطراب

در زمان افزایش استرس و اضطراب، ممکن است که متوجه شوید پوست شما بیش تر حساس به لمس شده است. در زمان استرس، بدن مواد شیمیایی را آزاد می کند که حواس ما را تقویت می کند و سیستم عصبی را تحریک می کند. برخی از افراد تحت فشار شدید روحی حساسیت شدیدی در پوست پیدا می کنند. مجله Drugs Under Experimental and Clinical Research گزارش داد که بیماران مبتلا به اضطراب و بیماری های مربوط به اضطراب، تجربه افزایش حساسیت پوست را دارند. اگر در هنگام استرس پوست شما نسبت به لمس دردناک است، شما می توانید برخی از تکنیک های تمدد اعصاب برای کاهش حساسیت پوست را امتحان کنید. انجمن اضطراب و افسردگی امریکا راهکارهای زیر را برای کاهش سطح استرس توصیه می کند:

  • مقداری  از زمان خود را به استراحت، گوش دادن به موسیقی و یا یک ماساژ اختصاص دهید.
  • خوردن وعده های غذایی مغدی به طور منظم
  • محدود کردن الکل و نوشیدنی های کافئین دار
  • استراحت کافی
  • شرکت در فعالیت جسمی متوسط تا شدید ۳ بار در هفته
  • اسانس ترنج یکی از بهترین روغن های ضروری برای اضطراب و افسردگی می باشد، و می تواند در آروماتراپی برای کمک به کاهش اضطراب و استرس ناشی از کار استفاده شود.

زونا

زونا تاول دردناک بر روی پوست است که توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود. زونا باعث درد غیر قابل تحمل بر روی پوست است که می تواند برای چند هفته طول بکشد. برای توسعه زنا، شخص باید در دوران کودکی آبله مرغان گرفته باشد. به نظر می رسد زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و این ویروس بر روی سلول های عصبی تاثیر می گذارد زونا  ظاهر می شود. بنابراین هر قدر که ما مسن تر می شویم بیشتر مستعد تشکیل زونا می شویم. دکتر لوئیس چانگ در WebMD می گوید که گاهی اوقات حساسیت پوست و درد می تواند پس از خارش ناپدید شود و این موضوع نورالژی پس از هرپس  نام دارد. این درد عصب به دلیل آسیب های ناشی از ویروس واریسلا زوستر است. نتیجه این است که پوست بسیار حساس به لمس است. در واقع، می تواند آن قدر حساس شود که حتی لباس پوشیدن، چرخیدن در رختخواب در شب و یا یک نسیم ملایم می تواند پوست شما را دردناک کند. یک روش برای کاهش درد ناشی از زونا استفاده از عسل مانوکا به عنوان یک درمان موضعی می باشد. تحقیقات نشان داده است که عسل می تواند برای درمان زونا درست به اندازه داروهای ضد ویروسی موثر باشد. تحقیق دیگری نشان داد که عسل درست به اندازه آسیکلوویر در درمان ویروس هرپس سیمپلکس موثر است. آسیکلوویر معمولا در درمان شیوع زونا استفاده می شود. یک گاز پانسمان را در عسل مانوکا بغلطانید و آن را به طور مستقیم بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید تا ویروسی که باعث زونا می شود درمان شود. روغن گل شمعدانی یکی دیگر از درمان های خانگی  به شمار می آید که شما می توانید اگر زونا باعث پوست حساس به لمس شده است، از آن استفاده کنید. ثابت شده است که این روغن در خلاص شدن از درد ناشی از نورالژی پس از هرپس موثر است. یک مطالعه نشان داد که روغن گل شمعدانی باعث تسکین سریع درد زونا می گردد و موثر تر از کرم کپسایسین است.

علت حساسیت پوست به لمس ( آلوداینیا ) و درمان های ممکن
علت حساسیت پوست به لمس ( آلوداینیا ) و درمان های ممکن

دیابت

دیابت می تواند سبب آسیب های عصبی شود که می تواند پوست شما را حساس و دردناک به لمس کند. اغلب افراد مبتلا به دیابت دریافتند که پوست آن ها بر روی پای حساس به لمس شده است حتی اگر هیچ خارشی را با آن حس نکنند. مجله نوروفارماکولوژی اعلام کرده است که آلوداینیا می تواند برخی از بیماران دیابتی را تحت تاثیر قرار دهد به گونه ای که تماس با پوست باعث درد بسیار شدید می شود. دیابت باید تحت نظارت یک پزشک واجد شرایط کنترل شود. با این حال، پزشکان به طور عمومی معتقدند که ایجاد تغییرات در شیوه زندگی مانند از دست دادن وزن، فعالیت بیشتر و داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند به مدیریت علائم دیابت کمک کند.

بیماری لایم (گزش کنه)

بیماری لایم از طریق گزش کنه منتقل می شود و اگر درمان نشود می تواند علت حساسیت پوست به لمس باشد. علائم اولیه مانند داشتن آنفولانزا و رشد بثورات قرمز رنگ گرد، در سراسر بدن، از گزش کنه است. اگر بیماری لایم تشخیص داده نشود می تواند پیشرفت کند و موجب بروز عوارض جدی تر شود، که یکی از آن ها این است که پوست می تواند بسیار حساس به لمس شود. بر طبق گفته  مجله هندی پوست، بیماری لایم می تواند سبب بیماری آلوداینیا شود که می تواند ماه ها تا سال ها پس از عفونت ظاهر شود. بهترین راه برای جلوگیری از گرفتن بیماری لایم جلوگیری از گاز گرفته شدن توسط کنه می باشد. کلینیک مایو توصیه های زیر را برای جلوگیری از گزش کنه ارائه می کند:

  • شلوار بلند بپوشید و آن ها را در جوراب خود جمع کنید.
  • پوشیدن کلاه و دستکش
  • استفاده از مواد دافع حشرات

کمبود ویتامین

برخی از افراد به دلیل کمبود ویتامین B12 احساس سوزن سوزن شدن بر روی پوست خود را تجربه می کنند. دکتر برونیلدا نازاریو در WebMD می گوید که دیگر نشانه های کمبود ویتامین B12 خستگی، تپش قلب، مشکلات گوارشی و تغییرات رفتاری هستند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ منتشر شد بر روی این که چگونه مکمل B12 می تواند درد را کاهش دهد  این تخقیق نشان داد که این ویتامین به نگه داشتن عملکرد درست مغز و سیستم عصبی و تشکیل خون کمک می کند. کسانی که مکمل ویتامین B12 مصرف می کنند کمتر به حساسیت پوست به لمس مبتلا می شوند. این ویتامین هم چنین به تسکین درد ناشی از زونا کمک می کند.

بیماری دمیلینه

علت حساسیت پوست به لمس با بیماری هایی که سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهند، برای مثال، اسکلروز متعدد (MS)، مرتبط است. این بیماری منجر به صدمه به پوشش محافظتی شده که فیبرهای عصبی را در مغز و نخاع احاطه کرده است. البته، حساسیت پوست تنها یکی از علائم بسیار و نشانه های بیماری دمیلینه می باشد.