علت درد در زیر دنده چپ چیست؟

درد در زیر دنده چپ می تواند از هر عضو در شکم که سمت چپ بالا یا زیر قفسه سینه، ستون فقرات و یا دنده چپ قرار دارد، به وجود آید. در افراد سالم، سوزش طحال و گاز تولید شده در روده بزرگ علل اصلی درد در زیر دنده چپ می باشد. این درد می تواند منشا روانی مانند درد عصبی قلب نیز داشته باشد. اما معمولا علل فیزیکی آن مشهود تر است.

علل درد در زیر دنده چپ

التهاب طحال

در طول یا پس از دویدن، پیاده روی یا سایر فعالیت های فیزیکی، التهاب طحال می تواند درد سمت چپ زیر دنده ایجاد کند. این درد معمولا بعد از کمی استراحت از بین می رود.

گاز در روده بزرگ (سندرم خمیدگی طحال)

گازی که بر اثر دراز کشیدن در خم روده بزرگ و در نزدیکی طحال به دام می افتد می تواند درد در قسمت فوقانی شکم سمت چپ یا در زیر سمت چپ قفسه سینه ایجاد کند. به این حالت سندرم خمیدگی طحال نیز گفته می شود. علائم و نشانه هایی دیگر سندرم خمیدگی طحال عبارتند از:

  • انبساط قسمت بالای شکم، که می تواند حساس به لمس باشد.
  • صدای طبل مانندی هنگام ضربه زدن به قسمت فوقانی شکم شنیده شود.
  • درد سمت چپ و بالای شکم هنگام خم شدن و یا چرخاندن نیم تنه بالایی ایجاد شود. این درد اغلب با نشستن بدتر شده و با ایستادن رفع می شود.
  • یبوست، اسهال، گرفتگی عضلات شکمی یا گاز بیش از حد ممکن است در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) به وجود آید.

برخی از افراد سعی می کنند در این شرایط با تکیه دادن به صندلی و یا شکستن قولنج، گاز را از شکم خارج کنند. درست است که این اقدامات درد شما را کم می کند اما بهتر است علت ایجاد این گاز در شکم را بشناسید. این گاز ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

  • تحریک شدن روده با مواد غذایی یا ترکیبات خاص؛ اولین عامل ایجاد کننده این گاز هستند. این مواد عبارتند از:
  1. مواد غذایی که برای جلوگیری از سندرم روده تحریک پذیر نباید از آن ها استفاده شود.
  2. مسمومیت غذایی
  3. فروکتوز و سوربیتول در افرادی که سوء جذب فروکتوز دارند.
  4. لاکتوز برای افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند.
  5. فیبر محلول در رژیم غذایی با فیبر بالا
  6. گلوتن در بیماران مبتلا به بیماری سلیاک
  • چسبندگی های شکمی ایجاد شده پس از جراحی شکمی، بیماری التهابی لگن (PID)، اندومتریوز یا آسیب نیز دلیل دیگری برای گیر کردن گاز در روده بزرگ است.
  • انسداد روده نیز می تواند گار روده بزرگ را بیشتر کند.
  • سایر علل نفخ شکم نیز در ایجاد این گار تاثیر گذارند.

عفونت غضروفی و دنده

درد در نزدیکی استخوان جناغ که تیز و یا کسل کننده است به طوری که با ابتلا به  آن احساس می کنید چیزی بدنتان را می جود و با تنفس عمیق، سرفه و حرکت قسمت بالای بدن بدتر می شود؛ ممکن است به علت عفونت غضروفی و دنده باشد.(سندرم costosternal). عفونت غضروفی و دنده به التهاب غضروفی گفته می شود که دنده را به سینه متصل می کند. علت دقیق این التهاب همیشه مشخص نیست. اما تروما، فیبرومیالژیا و یا عفونت می تواند در بین دلایل ایجاد کننده این درد قرار داشته باشد.

عفونت غضروفی و دنده ممکن است با حمله قلبی اشتباه گرفته شود. درد ناشی از عفونت غضروفی و دنده به صورت موضعی در منطقه کوچک در یک یا هر دو طرف سینه احساس شده و این مناطق را حساس به لمس می کند. در حالی که درد ناشی از حمله قلبی یا آنژین صدری از زیر سینه می آید و حساسیت به لمس ندارد.

پزشک می تواند با معایته فیزیکی این عفونت را در بدن شما تشخیص دهد اما در صورت لزوم عکس اشعه ایکس از قفسه سینه نیز کمک کننده است.

طول دوره درمان عفونت غضروفی و دنده ۱ الی ۲ هفته است. پیشنهاد می شود در این بازه زمانی استراحت کرده و از داروهای ضد التهابی، مثل آسپیرین و ایبوپروفن استفاده کنید.

عصب تحت فشار در ستون فقرات

فتق یا ورم کردن دیسک، پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید یا اسپوندیلیت می توانید عصب های ستون فقرات در گردن یا بخشی از ستون فقرات که در پشت قفسه سینه قرار دارد، را تحت فشار قرار داده و موجب ایجاد درد در زیر دنده چپ شود. آسیبی که معمولا در مهره های C7 و Th8 ایجاد می شود، این نوع درد را به همراه دارد. درد، سوزش، بی حسی یا سوزن سوزن شدن، که معمولا فقط در یک طرف قفسه سینه احساس می شود، می تواند با قرار گرفتن بدن در موقعیت های مختلف، ارتباط داشته باشد. تشخیص عصبی که در ستون فقرات تحت فشار است معمولا با سی تی اسکن انجام می شود.

شکستگی دنده

شکستگی دنده در سمت چپ باعث دردی می شود که در طول تنفس و یا حرکت دادن نیم تنه بالایی احساس می شود. علت اصلی شکستگی دنده ها ضربه است. معمولا این شکستگی نیاز به عکس اشعه ایکس دارد با این وجود گاهی به دلیل کوچک بودن شکستگی ممکن است حتی در عکس نیز مشهود نباشد. این نوع شکستگی معمولا ظرف ۱ الی ۲ ماه درمان می شود اما شکستگی های شدید نیاز به عمل جراحی دارد.

هرپس زوستر (زونا)

زونا التهاب یکی از اعصاب نخاعی به دلیل فعال شدن مجدد عفونت با ویروس هرپس زوستر (آبله مرغان) است. وجود درد سوزشی که از کمر به قفسه سینه سرایت می کند همراه با ضایعات پوستی خارش دار که اغلب چند روز بعد از درد پدیدار می شود، از جمله مهمترین علائم این بیماری است. زوانا در عرض چند هفته درمان می شود و در طول دوره درمان بهتر است از مسکن استفاده شود.

پلوریت، پنومونی، پنوموتوراکس، سرطان ریه …

التهاب غشای ریه (پلوریت) در سمت چپ می تواند باعث درد در زیر دنده چپ شود. این درد معمولا با نفس عمیق و سرفه کردن ایجاد می شود. پنومونی (باکتریایی، ویروسی و یا ناشی از مایکوپلاسما یا میکروب های دیگر) موثر بر ریه چپ می تواند موجب ایجاد سرفه، درد سمت چپ قفسه سینه و تب شود.

پنوموتوراکس به معنی فروپاشی ریه است که معمولا در یکی از ریه ها ایجاد می شود. پنوموتوراکس ممکن است توسط صدمات و یا خود به خود ایجاد شود. نوع خود جوش این بیماری در مردان جوان و لاغر بیشتر شیوع دارد. در این بیماری درد شدید در اطراف قفسه سینه با تنفس و حرکت بدن ایجاد می شود. درمان این بیماری جراحی است.

دیگر علل درد در زیر دنده چپ که مربوط به ریه است عبارتند از:

  • سل و یا عفونت های دیگر ریه
  • سرطان ریه
  • پلورال افیوژن
  • انفارکتوس ریه
  • مزوتلیوما

حمله قلبی و آنژین صدری

حمله قلبی باعث درد ناگهانی با شدت های مختلف پشت جناغ و کمی به سمت چپ ایجاد می کند. آنژین صدری، درد مزمن، ناشی از اختلالات مختلف قلب است و معمولا با حرکت فیزیکی یا استرس ایجاد می شود.

پانکراتیت و سرطان پانکراس

پانکراتیت یا سرطان لوزالمعده ممکن است درد در قسمت فوقانی شکم در سمت چپ و یا میانی ایجاد کند.

اختلالات طحال و بزرگ شدن طحال

بیماری کبد، لوپوس اریتماتوی سیستمیک (SLE)، پارگی طحال، انفارکتوس طحال، مونونوکلئوز عفونی، مالاریا و یا عفونت های دیگر، لنفوم، لوسمی، کم خونی داسی شکل و سایر اختلالات خون، و یا اختلالات متابولیک ژنتیکی می تواند درد در زیر دنده چپ را به دلیل درد در طحال ایجاد کند.

سایر اختلالات

دیگر علل ممکن برای ایجاد درد در زیر دنده چپ عبارتند از:

  • کشیدگی یا اسپاسم عضله که موجب پاره شدن دیواره شکم در قسمت قفسه سینه شده است.
  • ضربه به شکم با قفسه سینه
  • زخم معده
  • بیماری های کلیه، از جمله سنگ کلیه و یا سنگ در حالب چپ
  • پریکاردیت یا التهاب کیسه قلب
  • آنوریسم یا دیسکسیون آئورت شکمی
  • پورپورای هنوخ شوئن لاین یا همان التهاب عروق موثر بر اندام های مختلف