علت درد سمت چپ و پایین شکم

اگر شما تجربه درد سمت چپ و پایین شکم را داشته اید قطعا آن را یک منبع مزاحمت در زندگی معرفی خواهید کرد. درد سمت چپ و پایین شکم به ویژه برای زنان بسیار رایج است. این درد گاهی اوقات به پایین سمت چپ کمر نیز سرایت می کند. در ادامه نگاهی به علل ایجاد این درد خواهیم انداخت.

علل ایجاد درد سمت چپ و پایین شکم

یبوست

یبوست یکی از علل درد ربع سمت چپ و تحتانی شکم است. دکتر ملیندا ریتینی می گوید یبوست ممکن است علت درد و تورم شکم باشد. یبوست با برخی از علائم مشخص مانند درد هنگام دفع مدفوع، مدفوع سفت و یا کوچک و احساس عدم تخلیه کامل همراه است. علل یبوست می تواند متفاوت باشد، اما دلایل اصلی استرس، رژیم غذایی نامنظم و مصرف مقدار زیادی آرد سفید، محصولات فرآوری شده و مواد غذایی سرخ شده است.

دیورتیکولیت

دیورتیکولیت یکی از علل شایع برای درد سمت چپ و پایین شکم (درد LLQ) است. دیورتیکولیت یک بیماری دستگاه گوارش است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که کیسه فرم دیورتیکول آلوده شود. علائم آن شامل درد شکم، تهوع، تب، نفخ و اسهال یا یبوست است.

علت دیورتیکولیت به طور کامل شناخته شده نیست، اما عواملی مانند یک رژیم غذایی کم فیبر، پیری، عدم فعالیت بدنی، مصرف سیگار، مصرف برخی داروها از جمله استروئیدها و داروهای غیر استروئیدی، سابقه خانوادگی و چاقی به ابتلا به این بیماری کمک می کنند.

سیستم ادراری

اگر درد سمت چپ شکم با درد در هنگام ادرار همراه باشد ممکن است از یک مشکل مربوط به دستگاه ادراری رنج می برید. از آنجا که سیستم ادراری شامل اندام های مختلف است، تبیین های مختلفی وجود دارد.

  • سنگ کلیه

اولین علت احتمالی درد LLQ در سیستم ادراری سنگ کلیه است، حال اگر این درد در سمت چپ احساس شود ممکن است سنگ در کلیه چپ قرار داشته باشد. سنگ کلیه بسیار معمول است و معمولا افراد ۳۰ الی ۶۰ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. سنگ کلیه یک توده جامد است که از کریستال های ریز تشکیل شده و در کلیه ها از مواد معدنی که در رژیم غذایی وجود دارد ساخته می شود.

سایر علایم این بیماری وجود خون در ادرار است و شایان ذکر است که سنگ کلیه یکی از دلایل لکوسیت (سلول های سفید خون) در ادرار می باشد. اگر از بیماری سنگ کلیه رنج می برید سرکه سیب (ACV) می تواند یک راهکار مفید برای شما باشد.

  • عفونت کلیه

احتمال دوم درد سمت چپ و پایین شکم، عفونت کلیه (پیلونفریت) که یک نوع خاص از عفونت های دستگاه ادراری (UTI) است می باشد. این عفونت معمولا در مجرای ادرار یا مثانه شروع می شود و به کلیه ها سرایت می کند. اگر عفونت کلیه درمان نشود می تواند از طریق کلیه ها به جریان خون راه یافته و در سراسر بدن گسترش یابد.

علت درد سمت چپ و پایین شکم
علت درد سمت چپ و پایین شکم

سیستم تولید مثل

برای زنان، برخی از علل درد سمت چپ و پایین شکم عبارتند از:

  • میتل اشمرز

برخی از زنان در طول دوره قاعدگی خود زمانی که تخمک گذاری رخ می دهد درد سمت چپ و پایین شکم را تجربه می کنند. این درد به نام میتل اشمرز (یک کلمه آلمانی به معنی “درد متوسط”) شناخته می شود. میتل اشمرز گاهی اوقات به عنوان “درد تخمک گذاری” یا “درد در اواسط چرخه” نیز نامیده می شود و یکی از علل درد تخمدان و پایین لگن است.

متخصص زنان و زایمان، دکتر جان جانسون، می گوید که درد همراه با میتل اشمرز می تواند بسیار تیز بوده و از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. او توصیه می کند که زنان در طی چرخه قاعدگی زمانی که درد اتفاق می افتد را به دقت در نظر داشته باشند و یافته های خود را به پزشک متخصصشان اعلام کنند.

  • کیست های تخمدان

کیست تخمدان، در شکل ساده خود، یک کیسه پر از مایع است که درون یا بر روی تخمدان ها وجود دارد. بسیاری از زنان حداقل یک کیست در هر ماه دارند، اما آنها بدون درد هستند و به سرعت ناپدید می شوند. هر جرم اضافی بر روی بافت باعث فشار شده، و بدن تلاش می کند تا ما را از این فشار، از طریق درد آگاه سازد.

دکتر سارا مارشال توصیه می کند اگر این درد شدت یافته، به مدت ۳ الی ۶ ماه امتداد دارد، دوره های قاعدگی نامنظم و نادر شده اند، با انجام فعالیت های روزانه شدت بیشتری می یابد یا در زمان نزدیکی درد بیشتری دارد باید به پزشک مراجعه شود.

  • آبسه تخمدان

چرکی که در طول یک عفونت لوله فالوپ و تخمدان به شکل یک آبسه در لوله و تخمدان ایجاد می شود آبسه تخمدان نامیده می شود. این مشکل نیاز به مداخله فوری پزشکی دارد و تنها توسط پزشک تشخیص داده می شود.

  • اندومتریوز

اندومتریوز، علت دیگری است که ممکن است به درد سمت چپ و پایین شکم منجر شود. آندومتر – – خارج رحم (آندومتر ایمپلنت) یک بیماری است که در آن بافت که به طور معمول در خطوط داخل رحم است در خارج آن رشد کند. اندومتریوز اغلب در تخمدان، روده و یا بافت پوشاننده لگن اتفاق می افتد.

آپاندیسیت

آپاندیسیت می تواند منجر به درد در سمت چپ پایین شکم و نزدیک ناف شود. آپاندیس معمولا با تب بالا، تهوع، تورم شکم و از دست دادن اشتها همراه است. مهم این است که شما بلافاصله پس از شک به آپاندیس به مراقبت های پزشکی دسترسی پیدا کنید زیرا پاره شدن آپاندیس عوارض جدی به همراه دارد. آپاندیس پاره شده نیاز به جراحی دارد که اغلب شامل حذف آن از بدن می شود.

پاره شدن روده بزرگ

پاره شدن روده بزرگ نیز می تواند دلیل دیگری برای ایجاد این درد باشد. با این وجود باید بدانید که بین درد پاره شدن روده بزرگ و آپاندیس تفاوت وجود دارد اما هر دوی این دردها مبهم هستند. علل  بسیاری برای پاره شدن روده بزرگ وجود دارد که نیاز به بررسی پزشک دارد.

موارد مرتبط با روده

  • کرون

بیماری کرون و یا کولیت اولسراتیو که در مورد درد شکمی حاد به آن مشکوک می شوند و با علائمی نظیر اسهال شدید، و احتمالا استفراغ و خونریزی از رکتوم همراه است از علل درد سمت چپ و پایین شکم است. پیشرفت آن معمولا تدریجی و قابل توجه است.

  • سندوم روده تحریک پذیر

از سوی دیگر، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یکی از شایع ترین موارد درد سمت چپ و پایین شکم در فهرست علل مرتبط با روده است و متاسفانه محرک التهاب از فردی به فرد دیگر متفاوت است و در بسیاری از نشانگرهای فیزیولوژیکی و روانی از بدن مشاهده می شود.

حاملگی خارج رحم

حاملگی خارج رحم هنگامی که تخمک بارور در جایی خارج از رحم شروع به رشد کند اتفاق می افتد. حاملگی اکتوپیک می تیز، درد کرامپی شکم، معمولا در قسمت تحتانی شکم (اغلب به صورت یک درد مبهم که منجر به اسپاسم و گرفتگی عضلات می شود) از علائم حاملگی خارج از رحم است.

حاملگی خارج از رحم، ممکن است علاوه بر درد شکم، درد واژن، سنکوپ (از دست دادن موقت هوشیاری)، و افت فشار خون (فشار خون پایین) را به همراه داشته باشد. این درد می تواند مداوم یا متناوب بوده، و ممکن است با حرکت، فشار روده ها و یا سرفه بدتر شود. حاملگی خارج از رحم یک بیماری تهدید کننده حیات است و نیاز به توجه فوری پزشکی دارد.

علائم همراه با درد سمت چپ و پایین شکم

شکم به چهار قسمت تقسیم می شود. ربع پایینی و سمت چپ شکم حاوی قسمت های عرضی، نزولی و سیگموئید روده بزرگ است. بخشی از روده کوچک؛ حالب کلیه چپ و بخشی از استخوان لگن و ران که یک دروازه به سمت اندام های تولید مثل در مردان و زنان است (لگن خاصره) در این بخش واقع شده است.

با توجه به پیچیدگی این بخش از بدن، سمت چپ شکم حساس به بیماری های متعدد است که می توانند درد ایجاد کنند. درد ممکن است کانونی باشد و فقط در ربع پایینی سمت چپ احساس شود یا به قسمت های دیگر شکم نیز سرایت کند. این درد ممکن است تیز و ناگهانی یا خسته کننده باشد.

بنابراین ویژگی ها و علائم دیگر همراه با این درد ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • تهوع و استفراغ
  • نفخ شکم و یا آروغ زدن
  • یبوست و یا اسهال
  • احساس برآمدگی در شکم
  • تغییر رنگ ادرار

اگر زن هستید و در سن باروری قرار دارید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • درد در طی رابطه جنسی
  • دفع دردناک
  • شدید شدن دوره های قاعدگی و یا خونریزی بین دوره ای
  • خونریزی واژینال
  • نامنظم شدن چرخه قاعدگی

به محض اینکه متوجه هر کدام از این علائم همراه با درد سمت چپ و پایین شکم شدید، حتما با پزشک مشورت کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

درد شکم و یبوست ؛ علل و روش های درمان

مهمترین علل درد شکم به همراه نشانه ها و تشخیص آن ها

درد شکم و کاهش اشتها ؛ علل، روش های درمان و روش های پیشگیری

[/quote]

روش های درمان درد سمت چپ و پایین شکم

درمان درد سمت چپ و پایین شکم بستگی به علت ایجاد کننده آن دارد.

پس از اینکه پزشک تشخیص مناسب را انجام داد، ممکن است روش های زیر را پیشنهاد کند:

  • استراحت دادن به روده: پزشک ممکن است رژیم غذایی مایع را به شما پیشنهاد کند. این رژیم به روده و سیستم گوارش شما اجازه می دهد تا علل انسداد یا عفونت شکم را بهبود دهد.
  • داروهای ضد التهابی: اگر علائم به علت بیماری های التهابی رخ داده باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک یا کرم های استروئیدی را تجویز کند تا علائم شما را درمان کند.
  • تنظیم چرخه قاعدگی: پزشک ممکن است قرص های پیشگیری از بارداری یا سایر گزینه ها را جهت کنترل ناهنجاری های قاعدگی تجویز کند.
  • جراحی: برای بیماری هایی مانند چرخش تخمدان یا بیضه، جراحی اولین گزینه برای بازگرداندن جریان خون و جلوگیری از عوارض است. گاهی جراحی گزینه درمانی برای عوارض مختلف بارداری است.

اقداماتی که می توانید در خانه برای مقابله یا پیشگیری از عوارضی مانند ناراحتی های گوارشی کنید شامل موارد زیر هستند:

  • آرام غذا خوردن: این کار به بدن شما اجازه می دهد تا به طور کامل غذا را هضم کند و از ورود هوا به سیستم گوارش نیز جلوگیری می کند.
  • رژیم غذایی غنی از فیبر: فقدان فیبر در رژیم غذایی ممکن است موجب تضعیف بخشی از روده بزرگ شود و شکم را به انسداد و عفونت حساس کند.

در صورت وجود علائم زیر هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید و ناگهانی
  • تب
  • مدفوع خونی
  • تهوع و استفراغ که ادامه دارد
  • کاهش وزن
  • حساسیت شدید شکم وقتی آن را لمس می کنید
  • تورم شکم

منبع:

  1. Diagnosis of Appendicitis with Left Lower Quadrant Pain
  2. ?What Is an Ovarian Cyst
  3. Kidney infection
  4. Lower Left Abdominal Pain