شرایط متعددی باعث ایجاد درد و سوزش گردن می شوند. با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی بیماران، درد گردن و سوزش آن در شدت و کیفیت، بسته به علت بیماری و بافت درگیر شده، متفاوت است. درد گردن می تواند عمیق، زننده، خسته کننده، تیر کشنده، تیز و یا سوزشی باشد. کیفیت درد گردن اغلب در تعیین وضعیتی که باعث ناراحتی و درد شده است، کمک می کند. در برخی از موارد، سوزش گردن ممکن است یک بیماری زمینه ای جدی باشد که سیگنال های نیاز برای مداخله درمانی را به ما می دهد.

علل سوزش گردن

آسیب دیدگی شبکه بازویی

آسیب دیدگی شبکه بازویی باعث ایجاد سوزش و درد در گردن و شانه می شود. این آسیب، در میان ورزشکاران شرکت کننده در ورزش هایی مانند فوتبال، راگبی و هاکی رایج است و از علل احساس گزش در گردن آن ها شمرده می شود. آسیب شبکه بازویی زمانی رخ می دهد که سر و گردن مجبور شوند به یک طرف حرکت کنند در حالی که شانه مخالف آن ها و به سمت پایین تحت فشار قرار دارد.

این حرکت در امتداد اعصاب شبکه بازویی (شبکه و یا اعصابی که از شانه تا بازو امتداد دارد) انجام می شود. علائم و نشانه های احتمالی مرتبط با آسیب های شبکه بازویی عبارتند از احساس سنگینی و درد و سوزش گردن که به سمت پایین تا بازو و انگشتان امتداد داشته و همراه با ضعف و بی حسی در بازوی آسیب دیده است. محققان در وبسایت Spine Universe بیان می کنند که آسیب شبکه بازویی ممکن است با تقویت عضلات گردن و با استفاده از روش مناسب و اجتناب از برخوردهایی که موجب آسیب می شوند، به حداقل می رسد.

کوفتگی

کوفتگی نیز یکی از علل درد و سوزش گردن است. موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی آمریکا (The National Institute of Neurological Disorders and Stroke) اعلام کرد که کوفتگی، پیچ خوردگی و یا هر نوع آسیب می تواند به بافت نرم گردن صدمه وارد کند. کوفتگی پس از یک مجموعه از اتفاقات مثل صدمات ناشی از خم شدن غیر اصولی و تغییر ناگهانی موقعیت گردن ایجاد می شود. یکی از شایع ترین علل کوفتگی تصادفات و آسیب های ایجاد شده به گردن است. در این آسیب ها دیسک های ستون فقرات گردن ( مفاصل بین مهره ها کمر و گردن)، ریشه های عصبی خروجی از ستون فقرات را تحت فشار قرار می دهند و موجب درد و سوزش گردن می شوند. سایر علائم و نشانه های مرتبط با کوفتگی عبارتند از:

علت درد و سوزش گردن
علت درد و سوزش گردن
  • درد، سوزش و سفتی گردن
  • سردرد
  • سرگیجه
  • احساس غیر معمول در اندام های فوقانی
  • از دست دادن حافظه
  • عدم تمرکز
  • خستگی
  • افسردگی

با مراقبت مناسب، بسیاری از افراد که دچار آسیب کوفتگی شده اند ظرف سه ماه از آسیب بهبود می یابند، هر چند برخی از افراد ممکن است درد گردن و سردرد آن ها، مدت ها پس از تصادف یا آسیبی که تجربه کرده اند، باقی بماند.

فتق دیسک گردن

فتق دیسک گردن نیز باعث ایجاد درد و سوزش می شود. با توجه به مراجعات Mayfield Clinic یکی از بزرگترین اعمال جراحی مغز و اعصاب در جهان بر روی فتق دیسک گردن رخ می دهد. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که یک پارگی در دیواره بیرونی و فیبری که دیسک را در خود نگه داشته است، ایجاد شود. در این حالت دیسک از غشای خود بیرون زده و موجب تحریک ریشه های عصبی خروجی از ستون فقرات می شود.

پزشکان کلینیک میفیلد Mayfield Clinic معتقدند که بسیاری از موارد فتق دیسک گردن با روش های غیر جراحی و محافظه کارانه قابل درمان است.  این روش های محافظه کارانه برای فتق دیسک گردن شامل ورزش، مراقبت در زمان انجام حرکات خاص و جلوگیری از قرار گیری گردن در حالت نامناسب است. به عنوان مثال اگر فتق به دلیل نشستن های طولانی مدت پشت میز کار ایجاد شده است، برای جلوگیری از بدتر شدن علائم، باید از این حالت نشستن اجتناب شود. علائم مربوط به فتق دیسک گردن بستگی به محل فتق و پاسخ خود فرد به درد دارد. شایع ترین علائم و نشانه های مرتبط با فتق دیسک گردن شامل سوزش گردن که ممکن است به بازو سرایت کند، گردن درد و احساس بی حسی در زمان حرکت دادن گردن و سوزن سوزن شدن و ضعف در اندام فوقانی در سمتی که فتق به اعصاب فشار وارد می کند، می باشد.