علت نا آرامی و شیطنت کودکان و درمان های اولیه آن

شیطنت کودکان یکی از عوامل مهم در ناقص کردن تربیت آن ها و عصبانی کردن والدین می باشد. کنترل یک بچه شیطان و ناآرام به سختی به دام انداختن یک آهو با نخ خیاطی است. والدین کودکان شیطان، معمولا با حالتی خسته و ناامید و در حالی که دیگر رفتار کودک خود را نمی توانند تحمل کنند، به پزشکان مراجعه می کنند. در این مطلب به دنبال پیدا کردن علت این ناآرامی و درمان های اولیه شیطنت کودکان هستیم.

اگر گمان می کنید شیطنت کودک شما ناشی از تربیت نادرست نیست، بررسی مواردی مانند مشکلات شنوایی و بینایی، بیماری تیروئید، ناتوانی در یادگیری، افسردگی، مسمومیت با سرب، بیماری های روانی و انحرافات جنسی و همچنین عوارض جانبی برخی از داروها ممکن است علت این رفتار نامتعادل در کودکان شما را مشخص کند.

اما در بیشتر موارد، شیطنت کودکان ناشی از کمبود توجه است. کمبود توجه به کاهش تمرکز، صبر و مهارت گوش کردن در کودکان منجر می شود. بر طبق مطالعات نزدیک به ۵ درصد کودکان دچار اختلالات این چنینی هستند.

جالب است بدانید شیطنت کودکان که ناشی از کمبود توجه است، می تواند حتی پیش از یک سالگی کودک نمایان شود و تا بزرگسالی او نیز ادامه داشته باشد. معمولا این مشکل در پسران ۵ برابر دختران رخ می دهد. محققان هنوز به درستی رابطه بین ناآرامی و شیطنت کودکان با کمبود توجه را تشخیص نداده اند اما بسیاری از آن ها معتقدند، بخشی از مغز به نام قشر پیشانی که حرکت و توجه را کنترل می کند، در این کودکان کار خود را به درستی انجام نمی دهد.

کنترل و درمان ناآرامی و شیطنت کودکان

کودکان، معمولا در مقابل بیماری ها و اختلالات نسبت به بزگسالان ضعیف تر و شکننده تر هستند. همچنین بهتر است بدانید که بسیاری از دلایل شیطنت کودکان به راحتی قابل برطرف کردن است در نتیجه مراجعه به پزشک متخصص در همان مراحل ابتدایی می تواند به سادگی تعویض یک دارو و یا تهیه یک عینک مشکل را برطرف کند. اما اگر با وجود این موراد ساده، مشکل کودک برطرف نشد، کودک مشکوک به ناآرامی ناشی از کمبود توجه است. در این زمینه نیز کارهای زیادی می توان انجام داد. در همین ابتدا بهتر است خیال شما را راحت کنیم که کودکان مبتلا به این اختلال، درمان شده و در آینده و بزرگسالی مشکلی نخواهند داشت و حتی معمولا محصلان خوبی خواهند شد.

استفاده از داروها

با مراجعه به پزشک داروهایی از جمله داروهای ضد افسردگی و محرک برای کودک تجویز خواهد شد. جالب است که بدانید برخی از داروها که در بزرگسالان اثر محرک دارد در کودکان موجب افزایش تمرکز و توجه می شود. تمامی این داروها دارای عوارض جانبی نیز هستند اما این عوارض معمولا خفیف بوده و در صورتی که آن ها را احساس نکنید، با مسئله جدی رو به رو نیستید.

علت نا آرامی و شیطنت کودکان و درمان های اولیه آن
علت نا آرامی و شیطنت کودکان و درمان های اولیه آن

تشویق برای خوش رفتاری

در کودکان نیز مانند بزرگسالان رفتاری که مورد تشویق قرار گیرد تکرار می شود. پس بهتر است جایزه ای را برای خوش رفتاری کودکتان در نظر بگیرید. فراموش نکنید در زمینه جایزه دادن کاری را انتخاب کنید که در توان کودک باشد و کودک در زمینه انجام آن احساس ناتوانی نکند. همچنین جایزه را فورا پس از انجام کار خوب به او بدهید. اگر جایزه کودک دیر داده شود او علت دریافت جایزه را فراموش می کند و تاثیری در رفتارش نخواهد داشت.

تنها گذاشتن کودک

کودکان شیطان و ناآرام معمولا خیلی زود عصبی شده و شروع به رفتار بد و لجاجت می کنند. در این زمان بهترین کار این است که تا جای ممکن به او اهمیت ندهید و از او دور شوید. حتی اگر احساس کردید که او به دنبال شما می آید به جایی بروید که نتواند شما را دنبال کند. مثلا می توانید به دستشویی یا حمام بروید و دقایقی او را تنها بگذارید. این رفتار کودک را متوجه خودش و رفتارش می کند و او می فهمد که خودش مسئول رفتارش است و سعی در کنترل خود می کند.

صبور باشید

متاسفانه گاهی اوقات، مشکل کودک ناشی از بی صبری والدین است. مثلا وقتی کودک برای پوشیدن کفش هایش نیم ساعت وقت می گذارد، به جای غرولند کردن او را تشویق کنید تا دفعه بعد بتواند آن کار را سریعتر انجام دهد. بدترین کاری که با یک کودک می توان انجام داد، سرکوفت زدن به او و نادیده گرفتن توانایی های جدیدش است.

بسیاری از کودکان ناآرام درک درستی از مفاهیمی سرعت و زمان ندارند. به عنوان مثال می توانید به آن ها بگویید مسیری را به سرعت رفته و به آهستگی برگردند. خواهید دید که تفاوتی در سرعت آن ها ایجاد نخواهد شد. در این زمینه بازی های کودکانه ای که کودک را وادار به گوش دادن، توجه کردن و انجام کاری بکند، مفید است.

وظایف بزرگ را خرد کنید

کودک ناآرام و شیطان، معمولا میدان توجه محدودی دارد و دستورات پیچیده را به خوبی درک نمی کند. در نتیجه بهتر است وظایف او را خرد کرده و مرحله به مرحله درخواست انجامش را داشته باشید. مثلا اگر بیست سوال ریاضی دارد بهتر است در فواصل زمانی مختلف از او بخواهید که ۵ سوال آن را حل کند. فراموش نکنید که این کودکان نیازمند دستورات کوتاه، واضح و یک جمله ای هستند.