علت و درمان درد صورت

درد صورت معمولا ناشی از وجود یک بیماری و یا دردسر در جایی دیگر مانند گردن، دندان، آرواره و یا سر است. معمولا یافتن محل مشکل نیز بسیار ساده است. به طور کلی صورت، سر و گردن به وسیله عصب ها با یکدیگر مرتبط هستند و اگر عصبی در جایی آسیب ببیند و یا تحریک شود جاهای دیگر نیز احساس ناراحتی و درد خواهند کرد. مثلا ممکن است هنگامی که عصبی در گردن آسیب مبی بیند این آسیب و یا تحریک عصبی منجر به درد در صورت نیز بشود.

بسیاری از حالات وجود دارد که منجر به ایجاد درد صورت می شوند. از جمله مبتلایان به بیماری میگرن و نیز کسانی که دچار سردردهای مداوم هستند، همچنین عفونت های گوش، چشم و نیز عفونت های سینوسی می توانند منجر به ایجاد درد در صورت شوند. از دیگر علت های درد صورت می توان به دندان درد و التهاب مفاصل گردن اشاره کرد. موارد گفته شده از دلایل معمول درد در صورت بودند اما گاهی و البته به ندرت، علت درد صورت کمی پیچیده تر است. به عنوان مثال، بیماری مفصل گیجگاهی آرواره ای (TMD) نوعی اختلال است که تشخیص آن مشکل بوده و می تواند موجب درد در صورت نیز شود. بد نیست بدانید واضح ترین علائم این بیماری صدای کلیک در فک و ایجاد سردرد است.

اگر درد صورت بیش از حد شدید باشد، طوری که غیر قابل تحمل به نظر برسد، می توان به اختلال عصبی تیک دردناک نیز مشکوک شد. تیک دردناک اختلالی است که بیمار را در هنگام قرار گرفتن در معرض هوای سرد، نوشیدن مایعات خنک، شستن و اصلاح صورت، جویدن و حتی هنگام صحبت کردن به درد صورت مبتلا می کند. درد ناشی از این بیماری حالتی شوک مانند دارد و علت رخ دادن آن هنوز کاملا مشخص نیست.

در موارد بسیار نادر، درد صورت می تواند نشانه ای از سکته مغزی باشد. البته در این مورد باید علائم دیگر سکته مغزی از جمله اختلال دید و کرختی را نیز بررسی کرد.

علت و درمان درد صورت
علت و درمان درد صورت

درمان درد صورت

به طور کلی به دلیل آن که درد صورت ناشی از وجود مشکل در جای دیگری است، درمان اصلی آن، راه حل مشکل است و در مورد تیک دردناک که درباره آن توضیح دادیم، می توان با مصرف داروهای ضد تشنج یا موارد مشابه آن مثل کاربامازپین که مستقیما روی اعصاب اثر می گذارند، درد را کنترل کرد.

در مورد این بیماری اگر دارو درمانی موثر نباشد، عمل جراحی کوچکی که با گذاشتن سوزن در عصب گردن انجام می شود، می توان باعث کنترل و کاهش درد در بیمار شد. هر چند این جراحی ممکن است باعث کمبود حس در محل عصب مبتلا شود.