علل التهاب غضروف گوش و درمان های آن

التهاب غضروف گوش بیماری است که در آن غضروف گوش ملتهب شده و باعث تورم، قرمزی و درد گوش خارجی می شود. غضروف های موجود در گوش خارجی، یک حالت فنری دارند و انعطاف پذیری آن ها نوعی خاصیت الاستیکی ایجاد می کند. اگر چه سخت است که به آن استخوان بگوییم ولی این ماده سخت می تواند فرم و ظاهر گوش را تشکیل دهد. با این حال، بر خلاف سایر بافت های بدن مانند پوست و عضله، جریان خون به غضروف کند است. بنابراین زمانی که عضروف ها در بدن آسیب می بینند بیشتر از سایراندام ها برای التیام زمان نیاز دارند. perichondrium (لاله گوش) نام بافتی نرم است که زیر گوش قرار داشته و برای غضروف گوش، خون تامین می کند. اگز این بافت قطع شود غضروف کم کم کوچک شده و می میرد.

گاهی اوقات غضروف گوش ملتهب شده و باعث درد و قرمزی گوش بیرونی می شود. التهاب می تواند براثر فشار و یا آسیب به گوش ایجاد شود. زمانی که تنها غضروف گوش ملتهب شود به آن chronditis گفته شده و وقتی علاوه بر غضروف، بافت های نرم کنار گوش نیز متورم شوند، perichronditis رخ داده است. شایع ترین التهاب غضروف گوش perichronditis می باشد.

چه چیزی باعث التهاب غضروف گوش می شود؟

التهاب غضروف در گوش ممکن است به چند دلیل رخ دهد. این دلایل عبارتند از:

سوراخ کردن گوش: سوراخ در یک سوم بالای گوش، آن را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های سودوموناس آئروژینوزا و یا استافیلوکوکوس اورئوس می کند. در صورت عدم درمان، این عفونت ها تبدیل به آبسه شده و می توانند فرم غضروف را تغییر دهند و یا حتی از بین ببرند.

بریدگی گوش: خراش و یا پارگی در بافت پوست، پس از آلوده شدن می تواند موجب التهاب عضروف گوش شود.

آسیب به گوش: ضربه به گوش در صورتی که خون بین غضروف و بافت نرم (لاله گوش perichondrium) تجمع یابد می تواند باعث التهاب گوش شود. آسیب ها از علل شایع گل کلمی شدن گوش هستند.

عوارض عمل جراحی: التهاب می تواند نتیجه عمل جراحی مانند عمل های زیبایی و ترمیمی گوش و یا عمل هایی که برای از بین بردن ضایعه های گوش میانی انجام می شود، باشد.

Polychondritis: یک بیماری نادر است که در آن غضروف در مناطق مختلف بدن، به ویژه گوش، بینی و راه های هوایی ریه ها، ملتهب می شود. این بیماری بیشتر در افراد ۵۰ الی ۶۰ ساله رخ می دهد اما علت آن ناشناخته است. تشخیص این بیماری از طریق بیوپسی انجام می شود.

علل التهاب غضروف گوش و درمان های آن
علل التهاب غضروف گوش و درمان های آن

التهاب غضروف گوش چگونه درمان می شود؟

درمان التهاب غضروف گوش به علت و مرحله التهاب بستگی دارد. اما مهمترین روش های درمان این بیماری عبارتند از:

آنتی بیوتیک: در صورتی که گوش دچار بریدگی شده و التهاب دارد ممکن است پنی سیلین همراه با فلوکلوگزاسیلین، کوآموکسیکلاو یا اریترومایسین تجویز شود. آنتی بیوتیک ها همچنین برای درمان آبسه گوش نیز تجویز می شود.

دارو Antipseudomonal: سیپروفلوکساسین خوراکی، tricarcillin داخل وریدی یا پیپراسیلین ممکن است برای مراحل اولیه عفونت ناشی از سوراخ کردن قسمت بالایی گوش تجویز شوند. اگر عفونت با این داروها درمان نشود، معاینات بیشتر باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام شود.

تخلیه آبسه: اگر گوش دچار آبسه شده باشد، یک برش برای تخلیه آن تحت عمل جراحی سرپایی لازم است. تخلیه مایع ممکن است ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول بکشد. برای جلوگیری از جدا شدن لاله گوش از غضروف گاهی بخیه لازم است.

در موارد شدید، از جمله گوش گل کلمی شده باشد، عمل جراحی برای حذف غضروف مرده و پوست آن لازم است.

هیچ درمان تعیین شده برای بیماری polychondritis وجود ندارد، اما درمان به وسیله داروهایی که برای آرتروز تجویز می شود و یا داروهایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند، برای این بیماری مرسوم است.