درمان های و علل ایجاد غده پشت گوش

اگر شما یک توده (برآمدگی) در پشت گوش خود دیدید معمولا دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. توده، برجستگی یا غده پشت گوش می تواند به دلایل زیادی ظاهر شود و بسیاری از آنها بی ضرر هستند. اگر این توده به علت یک آبسه، تورم غدد لنفاوی، یا عفونت گوش ایجاد شده باشد می تواند درد بگیرد. با این حال، برخی از توده های پشت گوش که توسط یک کیست و یا بر اثر تجمع بافت چربی به وجود آمده اند، هیچ دردی ایجاد نمی کند. توده و برآمدگی که در پشت گوش ظاهر می شود می تواند در اندازه به کوچکی یک نخود و یا به بزرگی یک برجستگی متورم باشد. از آن جا که تورم معمولا به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد می شود، خلاص شدن از شر توده به این معنی نیست که نیاز به درمان بیماری زمینه ای وجود ندارد. برای مثال، اگر توده ناشی از عفونت است، با درمان عفونت توده ناپدید می شود. در این جا به لایل اصلی که چرا غده پشت گوش رشد می کند و نحوه استفاده از داروهای خانگی برای درمان آن ها چیست، اشاره می شود:

علل ایجاد غده پشت گوش

آبسه (ورم چرکی)

اگر شما یک توده در پشت گوش خود پیدا کردید که درد می کند، دلیل به وجود آمدن آن می تواند یک آبسه باشد. هنگامی که بافتی توسط باکتری و سایر مواد خارجی عفونی می شود و سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با آن تلاش می کند، آبسه ها تشکیل می شوند. معمولا در آبسه چرک تشکیل می شود و این می تواند منجر به یک تورم دردناک شود. شما احتمالا متوجه خواهید شد که توده پشت گوش در هنگام لمس گرم است. شما می توانید یک آبسه کوچک را در خانه با استفاده از کمپرس گرم با نمک سولفات منیزیم به مدت ۳۰ دقیقه ۳ بار در روز درمان کنید. این کار را تا زمانی که آبسه به طور کامل از بین رفته و شما هیچ تورمی در پشت گوش خود مشاهده نمی کنید، ادامه دهید. گرما درمانی به افزایش گردش خون در منطقه آلوده، و نمک سولفات منیزیم به تخلیه جوش کمک می کند. دکتر ملیندا راتینی در WebMD توصیه می کند که شما هرگز نباید برای درمان آبسه آن را فشار دهید یا سوزن بزنید. اگر آبسه بزرگتر از ۱ سانتی متر است و پس از استفاده از کمپرس گرم به بزرگتر شدن ادامه می دهد، شما بایستی به پزشک مراجعه کنید.

عفونت گوش

عفونت گوش گاهی اوقات می تواند باعث تورم پشت گوش و گردن شود. هنگامی که باکتری از یک گوش عفونی خودش را به استخوان ماستوئید در گوش می رساند، و سبب التهاب یا عفونت استخوان می گردد، تورم رخ می دهد. این بیماری ماستوئیدیت نام دارد. موسسه ملی بهداشت می گوید که این نوع از عفونت های گوش می تواند باعث ایجاد غده پشت گوش ، درد گوش، سردرد و قرمزی روی و یا پشت گوش شود. شما می توانید با درمان عفونت گوش به سرعت از این نوع غده پشت گوش جلوگیری کنید. برای کمک به حذف منبع عفونت و کاهش تورم، از مقداری روغن زیتون گرم برای کمک به حل جرم موجود در گوش استفاده کنید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که چند قطره از روغن زیتون گرم را در گوش خود ریخته و صبر کنید تا موم نرم شود. سپس با استفاده از یک گوش پاک کن موم را از گوش خارجی بیرون آورید، مطمئن شوید که به گوش میانی آسیب نزنید. اگر عفونت گوش در مراحل اولیه درمان نشود، و علائم شما بدتر شود، شرایط شما باید توسط یک دکتر ارزیابی شود.

تورم غدد لنفاوی

برخی از افراد متوجه می شوند که آن ها یک توده به اندازه نخود یا یک غده در پشت گوش خود دارند که به یک توده بزرگتر تبدیل می شود. این نوع از برجستگی پشت گوش می تواند به دلیل تورم غدد لنفاوی ایجاد شود. بخشی از سیستم ایمنی بدن سیستم لنفاوی، متشکل از گره های لنفاوی در مناطق مختلف بدن از جمله گردن، اطراف استخوان ترقوه، زیر بغل و کشاله ران می باشد. محققان در دانشگاه مرکز پزشکی روچستر می گویند که غدد لنفاوی معمولا زمانی که یک فرد سرماخورده است و یا گلو درد دارد و یا در حال مبارزه با نوع دیگری از عفونت است متورم می شود. هنگامی که این تورم بزرگ شود، آن ها تبدیل به توده های کوچک قابل جابه جایی در زیر پوست می شوند که گاهی اوقات می تواند دردناک باشد. برای خلاص شدن از غدد لنفاوی متورم پشت گوش یا هر جای دیگری در بدن، شما نیاز به درمان بیماری های زمینه ای دارید. برای مثال، یک گلو درد می تواند باعث شود که غدد لنفاوی پشت گوش بزرگ شوند. غرغره آب نمک نیز می تواند به کشتن باکتری که باعث عفونت گلو می شود کمک کند. یک چهارم یا یک دوم قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. مایع آب نمک را تا زمانی که درد تسکین یابد و تورم در گردن کاهش پیدا کند به طور منظم غر غره کنید.

درمان های و علل ایجاد غده پشت گوش
درمان های و علل ایجاد غده پشت گوش

آکنه

یک توده دردناک کوچک پشت گوش در واقع می تواند یک جوش ناشی از آکنه باشد. گاهی اوقات، جوش می تواند در پشت لاله گوش بر روی پوست نرم نزدیک به گوش ظاهر شود. جوش های آکنه و لکه ها زمانی که منافذ پوست با سلول های مرده پوست و سبوم روغنی که پوست تولید می کند تا مرطوب بماند، بسته می شوند، به وجود می آید. این امر باعث می شود منافذ متورم، آلوده و دردناک شوند.

لیپوما

لیپوما توده نرم بی ضرری است که معمولا بدون درد بوده و می توانند  گاهی در پشت گوش  و یا روی گردن ظاهر شوند. بر طبق گفته های محقیق در کلینیک مایو، لیپوما به طور کلی کمتر از ۵ سانتی متر قطر دارند، اما اگر آن ها هم چنان به رشد خود ادامه دهند و شروع به فشار آوردن بر روی اعصاب کنند می توانند دردناک شوند. پزشکان نمی دانند که چرا در برخی افراد این توده ها به وجود می آید، اما این گونه تصور می شود که آن ها ارثی هستند. اگر شما متوجه وجود غده پشت گوش یا بر روی گردن و یا در هر نقطه بر نیم تنه بالایی تان مانند ران خود شدید یک متخصص باید این توده ها را ببیند. اگر چه لیپوما سرطانی نیستند، بهتر است مطمئن شویم که توده به درستی تشخیص داده می شود.

کیست اپیدرموئید

یک کیست اپیدرموئید می تواند در منطقه پشت گوش شما تشکیل شود و باعث یک توده بدون درد در زیر پوست شود. اگر توده ملتهب و یا آلوده شود، قرمز و حساس به لمس می شود. کیست اپیدرموئید هنگامی تشکیل می شوند که سلول های اپیدرمی در زیر پوست چند برابر می شوند. دکتر ریچارد دراپر در Patient.info می گوید که کیست اپیدرموئید معمولا نیاز به درمان پزشکی ندارد. با این حال، اگر کیست ملتهب و آلوده شد، فرد باید به پزشک خود مراجعه کند. متخصصان کلینیک مایو توصیه می کنند یک پارچه گرم و مرطوب را بر روی کیست قرار دهید. گرما باعث افزایش جریان خون در کیست می شود و به کوچک شدن غده پشت گوش شما کمک می کند. شما نباید کیست را فشار دهید زیرا می تواند سبب گسترش عفونت گردد.

کیست سباسه

کیست سباسه به عنوان کیست های بی ضرر شناخته می شوند که می تواند در پشت گوش، در لاله گوش و در پوست سر دیده شود. بسیاری از مردم کیست اپیدرموئید را با کیست سباسه اشتباه می گیرند. با این حال، موسسه ملی بهداشت در ایالات متحده می گوید که کیست سباسه هنگامی ایجاد می شود که غدد پوست بیشتر از مقداری که می تواند سبیوم آزاد شود، این ماده را تولید می کنند و باعث می شود کیست شکل بگیرد. آن ها معمولا بی ضرر هستند. با این حال، اگر کیست بر روی شنوایی شما تاثیر گذاشته و یا عفونی شد، شما باید به دکتر خود مراجعه کنید. مشابه کیست اپیدرموئید، شما می توانید یک کیست سباسه را با قرار دادن کمپرس گرم مرطوب در منطقه آسیب دیده درمان کنید. گرما به افزایش جریان خون به سمت کیست شده و به تخلیه غده پشت گوش کمک می کند.

سرطان

انواع خاصی از سرطان مانند لوسمی و لنفوم می توانند باعث تورم غدد لنفاوی در پشت گوش، گردن، کشاله ران و زیر بغل گردند. بر طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، سرطان می تواند در سیستم لنفاوی تشکیل شود یا می تواند در آن جا گسترش یابد. با این حال، آن ها می گویند که تورم غدد لنفاوی معمولا توسط چیزی به غیر از سرطان، مثل عفونت یا جراحت ایجاد شود. اگر شما یک توده در پشت گوش، یا هر جای دیگری در بدن مشاهده کردید که پس از ۲ هفته از بین نرفت، شما باید به پزشک خود مراجعه کنید تا آن را بررسی کند که مشکلی وجود نداشته باشد و ذهن شما آرام گیرد ( خیال شما را راحت کند).