علل درد کمر و معده و درمان های آن

درد کمر و معده یک تجربه ناخوشایند و نگران کننده برای هر فردی است. از آنجا که تعدادی از اندام ها در شکم وجود داشته و کمر از آن ها محافظت می کند، دلایل مختلفی می تواند علت درد کمر و معده به صورت تواما باشد. درد کمر و معده می تواند با یبوست، سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا و یا کیست ایجاد شود. با این حال، گاهی اوقات درد می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی مانند آپاندیسیت و یا حتی حمله قلبی باشد. در هر حال درد کمر و معده هرگز نباید نادیده گرفته شود.

برخی از داروهای خانگی وجود دارند که می توانند به شما در تسکین برخی از علائم درد شکم و قسمت پایین کمر کمک کنند. با این حال، اگر نشانه های این درد در شما، برای بیش از چند روز طول بکشد و یا با لمس معده، تجربه درد شدید داشته باشید، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر درد با تهوع، استفراغ، دل درد شدید یا درد قفسه سینه همراه باشد، اهمیت ویژه ای دارد. اجازه دهید در ادامه این مطلب در مورد دلایل مختلف درد کمر و معده صحبت کنیم تا بتوانید ساده تر علت ریشه ای درد و ناراحتی خود و داروهای خانگی طبیعی برای تسکین را پیدا کنید.

دلایل درد کمر و معده

یبوست

یکی از دلیل عمده برای درد کمر و معده یبوست است. یبوست بیشتر زمانی رخ می دهد که تحت استرس هستید، به اندازه کافی آب و مایعات نمی نوشید، رژیم غذایی کم فیبر و نامنظم دارید و یا مقدار زیادی از غذاهای فراوری شده مصرف می کنید. این عوامل می تواند باعث سفت شدن مدفوع شده و عبور آن از روده را سخت کند. به این عارضه یبوست می گویند.

یبوست معمولا باعث درد در قسمت پایین شکم می شود. با این حال، با توجه به تحقیقات موسسه خیریه سرطان بریتانیا Cancer Research UK، یبوست مزمن می تواند باعث درد پشت همراه با درد شکم شود. این اتفاق زمانی می افتد که مدفوع سفت شده به اعصاب پایین کمر و شکم فشار وارد می کند و باعث درد می شود.

درمان

درمان های طبیعی بسیاری برای یبوست وجود دارد که می تواند به نرم کردن مدفوع و عبور آسان آن از مقعد کمک کند. یکی از راه های طبیعی برای رهایی از یبوست و خلاص شدن از درد، مصرف روغن نارگیل است. روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط (MCFAs) می باشد. مطالعات نشان داده اند که MCFA ها می توانند به سرعت سوخت و ساز و دفع منظم مدفوع کمک کنند.

۱ قاشق چایخوری روغن نارگیل تصفیه شده را با ۸ اونس چای گیاهی مخلوط کنید و ۳۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی بنوشید. در هر روز باید حدو ۳ الی ۴ لیوان از این نوشیدنی را برای کمک به درمان یبوست خود مصرف کنید. روغن کرچک نیز یک ملین طبیعی است که به حرکت طبیعی روده کمک خواهد کرد. روغن کرچک حرکت روده را افزایش می دهد و به این ترتیب دفع مدفوع آسان تر می شود.

سنگ کلیه

سنگ کلیه نیز می تواند درد شدید در قسمت تحتانی شکم و کمر ایجاد کند. سنگ های کلیه ذخایر معدنی کوچک هستند که می توانند در داخل کلیه تشکیل شوند. آنها معمولا هنگام دفع ادرار از بدن خارج می شوند، اما گاهی اوقات برای حذف آن ها نیاز به عمل جراحی می باشد. به گفته پزشکان در کلینیک مایو، برخی از علائم و نشانه های سنگ کلیه عبارتند از:

  • درد شدید در پشت و یک سمت بدن، که به قسمت تحتانی شکم و کشاله ران گسترش می یابد
  • درد هنگام دفع ادرار
  • تهوع و استفراغ
  • و احتمالا تب

درمان

استفاده از سرکه سیب به خلاص شدن از سنگ کلیه و کاهش درد در قسمت تحتانی شکم و پشت کمک می کند. سیب سرکه طبیعی شامل اسید استیک است که می تواند منجر به شکستن سنگ در کلیه شود. مطالعات نشان می دهد که اسید استیک قادر است سنگ های معدنی را متلاشی کند. روش دیگری که از طریق آن اسید استیک می تواند در دفع سنگ کلیه به شما کمک کند، قلیایی کردن بدن است. تحقیقات نشان داده است که به سنگ کلیه، زمانی که محیط بدن بیش از حد اسیدی است، تشکیل می شود.

برای کمک به دفع سنگ کلیه و رهایی از درد کمر و معده ۱/۲ قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب حل کنید و در طول روز از این محلول بنوشید. این کار را تا زمانی که سنگ کلیه و درد ناشی از آن از بین برود، ادامه دهید. این کار PH بدن را نیز خنثی می کند و به حالت قلیایی در می آورد.

سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا می تواند در سمت راست معده و کمر، پس از خوردن یک وعده غذایی چرب درد ایجاد کند. به گفته دکتر گرگوری تامپسون، درد می تواند به طور ناگهانی شروع شده و تا ۵ ساعت ادامه داشته باشد. دکتر تامپسون توضیح می دهد که سنگ های صفراوی هنگامی تشکیل می شوند که کلسترول و مواد دیگر قابل تبدیل به سنگ، در کیسه صفرا زیاد شود. خوردن وعده های غذایی متعادل و حفظ وزن سالم از راه های عملی برای پیشگیری از تشکیل سنگ صفرا است.

درمان

نوشیدن آب لیمو یک روش طبیعی برای کمک به دفع سنگ کیسه صفرا و تسکین درد ثابت در پشت و معده است. اسید سیتریک در لیمو به متلاشی شدن سنگ کیسه صفرا و سم زدایی کبد کمک می کند. برای استفاده از لیمو درمانی جهت سنگ کیسه صفرا، آب نصف لیمو را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. اولین چیزی که در صبح می نوشید، این محلول باشد. علاوه بر صبح، آخر شب نیز مقداری از این نوشیدنی را مصرف کنید. برای درمان درد کمر و معده ناشی از وجود سنگ کیسه صفرا، این درمان را هر روز تا بهتر شدن علائم ادامه دهید.

کیست تخمدان

کیست های تخمدان می توانند بر روی یک یا هر دو تخمدان شکل گیرند. این کیست ها کیسه های کوچک پر از مایع هستند. این ضایعات معمولا ناراحتی ایجاد نمی کند اما اگر پاره و یا بزرگ شوند، درد کمر و شکم بدون پریود ایجاد می کنند. متخصصان کلینیک مایو می گویند که، کیست تخمدان بزرگ معمولا درد شکم ایجاد می کند. اما درد ممکن است در ناحیه لگن نیز احساس شود و به کمر و ران نیز سرایت کند.

درمان

اگر تجربه درد شدید و تواما شکم و کمر را داشته و دوره های پرویدتان عقب می افتد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

اندومتریوز

درد و ناباروری ۲ علائم شایع اندومتریوز هستند. برخی از علائم اندومتریوز عبارتند از درد در شکم و کمر، درد هنگام دفع مدفوع یا ادرار و یا در طول مقاربت. اندومتریوز یک بیماری است که باعث می شود ضایعات در دیواره رحم و یا در خارج از آن رشد کند. به گفته دکتر سارا مارشال، بافت آندومتر در خارج از رحم، در طول چرخه قاعدگی خونریزی دارد. این موضع به این دلیل است که این نوع از ضایعات، جایی برای رفتن نداشته، بنابراین باعث التهاب و تورم در بافتهای اطراف خود می شوند. این بیماری می تواند به گرفتگی شدید، درد لگن، درد کمر و درد قبل از قاعدگی، منجر شود.

درمان

برای کاهش درد ناشی از این بیماری می توانید یک بطری آب گرم را بر روی نواحی که درد دارد قرار دهید یا دوش آب گرم بگیرید. اگر درد شدید لگن، درد کمر و معده و خونریزی شدید در دوران قاعدگی دارید حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

آپاندیسیت

درد مبهم در پایین شکم که مدام شدید تر و دردناک تر می شود، می تواند اولین نشانه آپاندیسیت باشد. نشانه های دیگر در التهاب آپاندیس عبارتند از، از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ، تب و تورم شکم. به گفته دکتر ملیندا راتینی، اگر چه درد آپاندیسیت معمولا در سمت راست شکم احساس می شود، اما می تواند درد شدید در معده و کمر نیز به وجود آورد.

درمان

آپاندیسیت حاد نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد.

علل درد کمر و معده و درمان های آن
علل درد کمر و معده و درمان های آن

سندرم پیش از قاعدگی

بسیاری از زنان چند روز قبل از شروع قاعدگی خود گرفتگی لگن و درد کمر را تجربه می کنند. پزشکان به طور کامل نمی دانند چه چیزی باعث درد همراه با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می شود و چرا این درد در برخی از زنان شدیدتر است؟ علائم PMS فقط با درد کمر و معده مرتبط نیست. بنا بر گزارش دفتر سلامت زنان در ایالات متحده، PMS می تواند خستگی، سردرد، میل شدید به غذا، تورم پستان، تغییرات خلقی و … ایجاد کند. ۸۵٪ از زنان در طول چرخه قاعدگی خود حداقل یکی از علائم این سندرم را تجربه می کنند.

درمان

برای کاهش علائم سندرم قبل از قاعدگی می توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید. برخی از زنان نیز نشستن بر روی آجر گرم را تست می کنند. این عمل همان تاثر گرما درمانی را دارد.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) می توانید منجر به گرفتگی پایین شکم و کمر درد خفیف تا شدید شود. بیماری التهابی لگن و عفونت رحم، معمولا با یک بیماری منتقله از راه جنسی (STD) ایجاد می شود. برخی از علائم دیگر ترشحات غیر طبیعی واژن، تب و درد تخمدان است.

درمان

این نوع از بیماری ها حتما باید توسط پزشک درمان شود. دکتر تیم کنی توصیه می کند که اگر شما علایم PID دارید حتما باید توسط پزشک معاینه شوید زیرا اگر PID درمان نشود، می تواند باعث نابارور شده و یا از راه بیماری منتقله از راه جنسی (STD) همسرتان نیز آلوده شود.

حمله قلبی

درد شدید در قفسه سینه که به بازوها، گردن و فک گسترش می یابد یکی از علائم کلاسیک حمله قلبی است. حملات قلبی همچنین می توانند درد کمر و معده با تهوع ایجاد کنند. پزشکان معتقدند که همه دردهای شدید قفسه سینه مربوط به حمله قلبی نیستند اما گاهی نیز این درد مربوط به سکته قلبی است و با علائم سوزش سر دل اشتباه گرفته می شود. اگر درد کمر و معده همراه با سرگیجه، تعریق زیاد و خس خس سینه باشد، نشانه سکته قلبی است.

درمان

سکته قلبی باید حتما توسط پزشک تشخیص داده و درمان شود. پس به محض مشاهده علائم سکته، خودتان با اوژانس تماس گرفته و با آن ها مشورت کنید. کارشناسان مرکز اورژانس در صورت تشخیص حمله قلبی، نیروهای امدادی را اعزام خواهند کرد.

دیورتیکولیت

درد ثابت در سمت چپ پایین شکم یک نشانه از دیورتیکولیت است. این درد مداوم ناشی از کیسه کوچک در روده است که با مدفوع باقی مانده در روده، ملتهب و آلوده شده است. پزشک متخصص Subodh K می گوید که همراه با درد در قسمت پایین شکم، درد شدید کمر در بیمارن مبتلا به دیورتیکولیت شایع است. اگر تجربه درد ناگهانی در معده، خون در مدفوع و تب داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان

ورزش، بهره گیری از یک رژیم غذایی با فیبر بالا، مصرف پروبیوتیک و نوشیدن آب گرم تنها برخی از درمان های طبیعی برای رهایی از علائم دیورتیکولیت است.

آنوریسم آئورت شکمی

آئورت رگ های خونی اصلی هستند که خون بدن را تامین می کنند. آنوریسم (بزرگ شدن بیش از حد یک شریان به دلیل تضعیف دیواره عروق) که در منطقه شکم رخ می دهد می توانید به شکل، درد ثابت و عمیق شکم خود را نشان دهد. اگر درد شدید باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشکان در کلینیک مایو می گویند که مردان بالای ۶۵ سال و یا افراد سیگاری، بیشتر در معرض خطر از آنوریسم آئورت شکمی هستند.

درمان

برای جلوگیری از وقوع آنوریسم، پزشکان توصیه می کنند سیگار را ترک کرده و با بهره گیری از یک رژیم غذایی سالم و ورزش کافی، رگ های خونی را سالم نگه دارید.

عفونت کلیه

عفونت کلیه یک بیماری جدی است و می تواند باعث درد کمر و معده شود. عفونت های کلیوی با ورود باکتری ها به دستگاه ادراری ایجاد می شوند و علت اکثر درد ها و ناراحتی های ادراری می باشند. برخی از علائم دیگر عفونت کلیوی، جدا از درد کمر و معده و شکم، تکرر ادرار، احساس سوزش هنگام دفع ادرار، بی رنگی و بوی بد ادرار است.

درمان

عفونت کلیوی باید با آزمایش خون و تجویز پزشک تشخیص داده و درمان شود.

التهاب پروستات

یک عفونت باکتریایی می تواند موجب پروستاتیت مزمن (التهاب غده پروستات) شده در نتیجه درد زیر شکم را ایجاد کند. پروستاتیت ممکن است در علائم شبیه به عفونت کلیه یا عفونت ادراری باشد.

درمان

متخصص اورولوژیست دکتر جنیفر سابول می گوید درمان صحیح برای عفونت پروستات، معمولا توسط تجویز آنتی بیوتیک انجام می شود. در طول زمان درمان، مهم است که مقدار زیادی مایعات نوشیده و از کمپرس آب گرم یا حمام برای کاهش درد و ناراحتی استفاده شود.

حاملگی خارج رحمی

یکی از نشانه های اولیه بارداری نابجا درد کمر و معده و علی الخصوص زیر شکم است. شما همچنین ممکن است گرفتگی عضلات در یک طرف لگن را تجربه کنید. حاملگی خارج از رحم برای مادر خطر جانی دارد.

درمان

دکتر ایرینا بورد، استادیار زنان و زایمان در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز می گوید اگر باردار بوده و یا اطلاع از بارداری خود ندارید و علائمی نظیر خونریزی شدید و غیر طبیعی واژینال، همراه با درد در اطراف شکم و کمر را تجربه می کنید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.