علل نازایی زنان از دیدگاه ابن سینا

ابن سینا طبیب معروف ایرانی است که در رشته پزشکی و بسیاری از رشته های دیگر سرآمد است و هنوز هم بسیاری از افراد برای درمان بیماری ها به توصیه های وی مراجعه می کنند. ابن سینا در مورد علل نازایی زنان نیز نظریه هایی دارد که می توانید چکیده این نظریات، که در کتاب طب سنتی سینا منتشر شده است را مطالعه نمایید.

علل نازایی زنان

وجود غده و یا جسم سختی در داخل رحم

وجود ورم در لوله هایی که نطفه را به رحم می آورد.

وجود رطوبت زیادتر از حد طبیعی در رحم نیز می تواند یکی از علل نازایی زنان باشد. زیادی این رطوبت باعث لغزنده شدن رحم شده و اجازه نمی دهد تا نطفه به بدنه رحم چسبیده و رشد کند. ابن سینا معتقد است زنانی که پس از عادت ماهانه هنوز در دهانه رحم رطوبتی دارند که در حال ترشح است یا بچه دار نمی شوند و یا در صورت بچه دار شدن فرزندشان پسر نخواهد بود.

در برخی از زنان عدم تمایل در ترکیب نطفه وجود دارد. یعنی از نظر فیزیکی نه زن و نه مرد مشکلی ندارد تنها نطفه های مرد و زن میل به ترکیب ندارند. در این حالت ممکن است زن و مرد هر کدام جداگانه پس از ازدواج با فرد دیگری بچه دار شوند.

نظریه دیگر ابن سینا در مورد علل نازایی زنان قطع و یا گرفتگی سرخرگی در پشت گوش زنان است. تایید یا رد این موضوع هنوز به اثبات نرسیده است.

علل نازایی زنان از دیدگاه ابن سینا
علل نازایی زنان

خوردن برخی از داروها می تواند از علل نازایی زنان و مردان باشد. به عنوان مثال خوردن کافور می توانند عمل نطفه سازی را به کلی مختل کند. در این زمینه بیان شده که اگر کافور به میزان کمی خوده شود در نطفه سازی اختلال ایجاد کرده و اگر زیاد مصرف شود موجب تحریک قوای جنسی می شود. البته درستی این موضوع نیز تایید نشده است.

تمام این عوامل علت هایی است که در قدیم و با توجه به امکانات پزشکی آن زمان مشخص شده اند. امروزه با پیشرفت علم هم علل نازایی زنان و هم درمان های نازایی بسیار پیشرفت کرده و تشخیص و درمان با سرعت بیشتری امکان پذیر است.