علل و درمان احساس گرما در گوش

سوختن احساسی است که با نزدیکی شدن به منبع حرارتی، به ما دست می دهد. اما این احساس از درون بدن یک علامت هشدار دهنده از آسیب بافتی است. با این حال، به غیر از آسیب بافتی احساس گرما در بدن علل دیگری نیز دارد. احساس گرما در گوش یک مورد شایع از احساس حرارت در بدن است. این احساس می تواند با آسیب، عفونت، آلرژی، بیماری های پوستی و حتی موقعیت های استرس زا روانی به ما دست بدهد.

احساس گرما در گوش

احساس گرما در گوش به معنی احساس داغ بودن گوش است. این حالت ممکن است به عنوان درد شناخته نشود. درک  احساس سوزش زمانی رخ می دهد که نزدیک به یک منبع حرارتی، مانند آتش یا منبع حرارتی مصنوعی قرار داریم. احساس گرما در گوش همچنین می تواند با شرایط خاصی که در آن به ویژه التهاب وجود دارد، رخ دهد. گاهی اوقات نیز بدون وجود عواملی مانند گرما خارجی و یا التهاب این احساس درک می شود. در این حالت احساس گرما در گوش علت روانی دارد.

گوش را می توان به سه بخش گوش خارجی، میانی و داخلی تقسیم کرد. احساس گرما در گوش در بسیاری از افراد در واقع احساسی است که منشا آن گوش خارجی است. این بخش شامل لاله گوش، ساختار بزرگ صدف حلزونی شکل در کنار سر و کانال گوش است. گوش میانی نیز می تواند منجر به این نوع از احساس شود، در این شرایط احساس سوزش گوش عمیق تر است.

علل احساس گرما در گوش

علل مختلف  زیادی می توانند موجب ایجاد این حس شوند. برای یافتن علت، ابتدا باید علل مشهود مثل قرار گرفتن در معرض منبع گرما را کنار گذاشت. علائم دیگر مانند قرمزی، تورم یا خارش پوست گوش نیز ممکن است احساس سوزش را همراهی کنند. بنابراین مهم است که در زمان داشتن این احساس همراه با علائم دیگر به پزشک مراجعه کنید. به خصوص اگر این علائم با ترشح زرد رنگ از گوش و تغییر در شنوایی همراه باشد.

عمده ترین علل احساس گرما در گوش عبارتند از:

صدمه

آسیب به گوش یکی از علل شایع احساس سوزش در آن است. این آسیب ها معمولا به طور مکانیکی و به وسیله یک ضربه به گوش ایجاد می شوند. کشیدن لاله گوش به شدت یا آسیب های تیز مانند سوراخ کردن گوش، گزش حشرات و یا صدمه به مجرای گوش در هنگام تمیز کردن آن با یک پنبه از جمله علل دیگری است که با ایجاد آسیب موجب سوختن گوش می شود. آسیب های شیمیایی ممکن است با مواد آرایشی و محصولات مراقبت از مو که در ارتباط با لاله گوش، و یا حتی کانال گوش هستند، ایجاد شود.

عفونت

عفونت گوش، به ویژه در کودکان نسبتا شایع است. گاهی تنها گوش خارجی دچار عفونت می شود و گاهی نیز گوش داخلی یا میانی تحت تاثیر قرار می گیرد. احساس گرما در گوش بیشتر احتمال دارد به علت عفونت گوش خارجی به وجود آید. عفونت گوش خارجی به نام التهاب گوش خارجی (گوش شناگران) شناخته می شود. در حالی که عفونت گوش میانی  اوتیت میانی نامیده شده است. این عفونت ممکن است توسط باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها ایجاد شود. عفونت قارچی پوست سر نیز ممکن است به گوش سرایت کند.

بیماری های پوستی

چندین بیماری پوستی مانند درماتیت آتوپیک یا پسوریازیس می توانند بر روی گوش تاثیر بگذارند. علت این تاثیر گذاری بیشتر از التهاب حاد پوست گوش در نتیجه درماتیت تماسی ناشی می شود. این التهاب پوستی زمانی رخ می دهد که برخی از مواد موجب تحریک گوش (درماتیت تماسی) شده و یا یک ماده باعث واکنش های آلرژیک در نقطه تماس (درماتیت تماسی) شده است.

محرک های شایع که می توانند این حالت ها را ایجاد کنند عبارتند از عرق و آب. صابون، کلر و اشیایی که با گوش در تماس هستند مانند گوش گیر استخر و عینک از جمله عوامل دیگر برای ایجاد التهاب می باشند. آلرژی به گوشواره های فلزی خاص، تماس با رنگ مو و مواد گیاهی نمونه هایی از درماتیت تماسی آلرژیک می باشند. در کودکان، درماتیت سبورئیک را نیز باید به عنوان علت احتمالی احساس گرما در گوش به حساب آورد. به ویژه زمانی که روی سر کودک ضایعات پوستی مشاهده می شود.

حساسیت

به غیر از درماتیت تماسی آلرژیک، احساس گرما در گوش که با تورم و قرمزی همراه است ممکن است با واکنش های آلرژیک سیستمیک به وجود آید. جدی ترین این واکنش ها آنافیلاکسی است. آنافیلاکسی یک واکنش حاد با قرار گرفتن در معرض مواد خاصی، به طور عمده مواد غذایی است که منجر به خارش و سوزش در دهان، گلو و گوش می شود. کهیر نیز علت دیگر این احساس است. به ویژه هنگامی که با آنژیوادم همراه باشد.

آفتاب سوختگی

پوست گوش نیز مانند سایر قسمت های بدن با قرار گرفتن در معرض نور خورشید دچار آفتاب سوختگی می شود. غالب افراد زمانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرند، اقداماتی که برای پوست صورت استفاده می کنند را هرگز برای پوست گوش به کار نمی برند. این افراد برای محافظت از صورت از کرم ضد آفتاب استفاده می کنند ولی کمتر کسی از این کرم بر روی گوش نیز می مالد. احساس گرما در گوش به این علت تنها در آفتاب سوختگی های شدید رخ می دهد اما ممکن است با قرار گرفتن در معرض انواع دیگری از منابع UV، مانند اتاقک های برنزه کننده، نیز ایجاد شود.

علل روانی

همه ما می دانیم که احساس گرما در گوش ممکن است باعصبانیت و احساس خجالت نیز ایجاد شود. این تغییرات به دلیل تغییر در جریان خون سطحی به وجود می آید. بنابراین افرادی که تحت استرس روانی هستند و یا اضطراب دارند ممکن است احساس سوزش گوش را تجربه کنند. برخی از این افراد حتی قرمز شدن گوش را نیز شاهد خواهند بود. ترس صوتی که ترس غیر منطقی از صداهای بلند است، با جلوگیری از ایجاد ورود صدای زیاد به گوش، باعث تحریک یا آسیب می شود.

درمان احساس گرما در گوش

احساس گرمایی که به دلیل مشکل زمینه ای ایجاد شده است، با درمان بیماری از بین خواهد رفت. تغییر در شیوه زندگی، مصرف دارو و گاهی جراحی نیز برای این درمان ها مورد نیاز است. پس از تشخیص علت توسط متخصص گوش، حلق و بینی یکی از درمان های زیر برای کاهش این حس استفاده می شود:

  • داروهای ضد التهابی برای کاهش التهاب
  • آنتی بیوتیک و یا ضد قارچ برای درمان عفونت های باکتریایی و قارچی
  • کورتیکواستروئیدها برای درمان التهاب شدید و آلرژی (این داروها به صورت موضعی یا خوراکی استفاده می شوند)

اقدامات ساده زیر نیز می تواند مفید باشد:

  • به حداقل رساندن اعمالی مانند کشیدن آن، خارش و تمیز کردن غیر اصولی که می تواند در کاهش آسیب و التهاب کمک کند.
  • از کرم های ضد آفتاب بر روی لاله گوش استفاده کنید.
  • از مصرف غذاهای محرک که منجر به سوزش گوش می شود باید اجتناب شود.
  • استفاده از طلا یا بدلیجاتی که به آن ها آلرژی دارید باید کنار گذاشته شود.
  • تماس با محصولات مراقبت از مو مانند رنگ مو و حتی اسپری های مو باید کاهش یابد.
  • هنگام شنا کردن یا حتی زمانی که دوش می گیرد از گوش گیر استفاده کنید.