بهتر است برای توضیح ارتباط بین دیورتیکولیت و عمل جراحی و زمان مناسب برای عمل جراحی دیورتیکولیت ابتدا اصطلاح دیورتیکولیت را تعریف کنیم. دیورتیکولیت یک عفونت ایجاد شده از یک دیورتیکول است. دیورتیکول در خارج از دیواره روده، بر اثر وجود زائده های کوچک به نام دیورتیکولوز ایجاد می شود. اما این زائده ها چطور ایجاد می شوند؟ گاهی اوقات، بر اثر یبوست و یا تخلیه ناقص روده، مقدار مدفوع و مواد زائد دیگر در روده باقی می مانده که موجب ایجاد این زوائد می شوند. در صورتی که تجمع این مواد در دیورتیکول زیاد شود آبسه ای در روده ایجاد می شود. علائم کلاسیک دیورتیکولیت عبارتند از:

  • درد شکم
  • تب

علاوه بر این علائم گاهی آبسه ها در سی تی اسکن نیز قابل مشاهده هستند. در این حالت معمولا پزشکان توصیه می کنند که فرد بیمار با مصرف مایعات، آنتی بیوتیک ها و کنترل بیماری، به درمان بپردازد. اگر با استفاده از این روش ها دیورتیکولیت درمان شود، نیازی به عمل جراحی نیست. اما اگر این اقدامات جوابگو نبود، عمل جراحی دیورتیکولیت مورد نیاز است.

چه زمانی عمل جراحی دیورتیکولیت تجویز می شود؟
چه زمانی عمل جراحی دیورتیکولیت تجویز می شود؟

اما در شرایط دیگری هم ممکن است برای دیورتیکولیت، عمل جراحی توصیه شود. این موقعیت زمانی است که چند قسمت از روده آلوده شده باشد. در این شرایط عمل جراحی دیورتیکولیت به احتمال زیاد باعث می شود که بیمار از هر گونه عوارض دراز مدت و بازگشت دیورتیکولیت در امان باشد.

بهترین متخصص برای عمل جراحی دیورتیکولیت پزشک جراح عمومی است. در بیشتر مواقع، پزشکان توصیه می کنند پس از برداشتن بخشی از روده در عمل جراحی دیورتیکولیت برای بازگشت علائم از مصرف برخی از غذاهای خاص اجتناب شود. پس در دو صورت عمل جراحی برای این عارضه توصیه می شود، ابتدا حالتی که آبسه بزرگ باشد و به درمان های دارویی جواب ندهد و دوم آنکه این بیماری بخش های مختلف روده را درگیر کرده باشد.