بر اساس اعلام متخصصان بهداشت و درمان و بیماران سازمان غذا و داروی آمریکا , گزارشهایی مبنی بر بروز متهموگلوبینمیا  و عوارض جانبی بالقوه کشنده ای ناشی از مصرف اسپری های بی حس کننده بنزوکائین که برای بی حس کردن دهان و حلق در طی اعمال پزشکی و یا استفاده از ژل ها یا محلولهای بی حس کننده بنزوکائین  که بدون  نسخه در داروخانه ها فروخته می شود وبرای کاهش درد در هنگام دندان درآوردن بچه ها و زخم های خورنده(بیماری جذام)  و یا سوزش دهان و لثه  استفاده می شود ؛ دریافت شده است . لذا مصرف این نوع بی حس کننده ها در کودکان زیر دوسال توصیه نمی شود.

متهموگلوبینمیا (سندرم کودکان آبی) که بیماری بسیار نادر اما خطرناکی است  یعنی اکسید شدن آهن موجود در هموگلوبین گلبولهای قرمز.

در این حالت هموگلوبین اکسید شده نمی تواند اکسیژن را با خود حمل کند،و در صورت عدم حضور اکسیژن ، سلولهای بدن ممکن است بمیرند ویا‌ پوست کبود شود. در افراد بالای یکسال ،توانایی سریع تبدیل متهموگلوبین به هموگلوبین وجود دارد و علی رغم سطح بالای نیترات و نیتریت ، مقدار متهموگلوبین در سلولهای قرمز خون کمتر باقی می ماند، به هر حال در کودکان زیر شش ماه ، سیستم آنزیمی آنها به دلیل عدم تکامل ، توانایی کاهش متهموگلوبین به هموگلوبین را ندارند و متهموگلوبینمیا اتفاق میافتد. همچنین در افراد سالمند که به دلایلی سیستم آنزیمی آنها صدمه دیده ممکن است ، همین اتفاق بیافتد.