عوارض مصرف دائم ایبوپروفن و سایر داروهای مسکن در زنان

یک مطالعه جدید که در سال ۲۰۱۶ انجام شده است؛ ارتباطی عجیب بین مصرف مداوم ایبوپروفن و سیار داروهای مسکن از این نوع و کاهش شنوایی در زنان را کشف کرده است.

در باور عامه افراد داروهای مسکن عوارض جانبی و آسیب های کمی دارند و از این رو مصرف مداوم ایبوپروفن و… را بدون مشورت پزشک را مضر نمی دانند. اما اگر به شما بگوییم مصرف این داروها دارای عوارضی دائم هستند؛ چه می کنید؟ بهتر است همین ابتدای کار بگوییم که داروهای مسکن، بخصوص داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، می توانند عوارضی دائمی داشته باشند، که فکرش را هم نمی کنید.

در پژوهش ذکر شده در بالا که در مجله اپیدمیولوژی آمریکا منتشر شده است؛ گروهی از محققان به سرپرستی دکتر گری کورهان، در بیمارستانی مرتبط با بیماری های زنان، مصرف دائم داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی از جمله ایبوپروفن و نیز استامینوفن را بر روی گروهی ار بیماران زن مورد بررسی قرار دادند. نتیجه این پژوهش بزرگ که از نتایج حاصل از ۵۵ هزار زن مورد آزمایش استخراج شده است؛ نشان داد که این داروها می توانند به صورت بلقوه خطر از دست دادن شنوایی را در زنان افزایش دهند.

این مطالعه به طور دقیق تر نشان داد که زنانی که بیش از ۶ سال است منظما ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف می کنند؛ ۹ الی ۱۰ درصد شانس بیشتری در از دست دادن قدرت شنوایی خود دارند. همچنین این پژوهش نشان داد که سایر مسکن ها مثل آسپرین چنین مشکلی را ایجاد نکرده اند.

عملکرد این مشکل ناشی از ایجاد اختلال در جریان خون به سمت گوش ها و در نتیجه کاهش اکسیژن رسانی به گوش است.

همچنین در این پژوهش رابطه محسوسی بین مصرف اینگونه مسکن ها با افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی به دست آمد.

دکتر گری کورهان می گوید:

من نگران این موضوع هستم که مردم عامه تصور می کنند مصرف مسکن هایی مثل ایبوپروفن، استامینوفن و سایر داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، عوارض جانبی جدی و طولانی مدتی ندارد. این موضوع باعث استفاده بی رویه از این داروها می شود. در حالی که این داروها نیز دارای چنین عوارض قابل تاملی هستند. بنابراین باید تلاش شود تا جای ممکن بجای مصرف این مسکن ها، علت درد را یافته و نسبت به درمان آن اقدام کنیم.

البته همانمطور که در نتایج این پژوهش گفتیم. این داروها در اسفتاده های طولانی مدت می توانند چنین عوارضی داشته باشند. اما مسئله این است که این داروها به عنوان داروهایی بی ضرر شناخته می شوند. و از سویی روند درمان واقعی را متوقف می کنند. چجراکه افراد بجای مراجعه به پزشک و ردمان واقعی مشکل، اقدام به صمرف چنین مسکن هایی می نمایند. بنابراین مردم باید از عوارض مصرف طولانی مدت آن ها آگاه شوند.

جالب است بدانید که این مطالعات نشان داده است که این داروها در طولانی مدت در افزایش خطر نارسایی قلبی، بیماری های کلیوی و فشار خون بالا، نیز موثر هستند. این موارد در حالی است که اختلال شنوایی امری نیست که زندگی فرد را با تهدید روبرو کند.

در نهایت بهتر است بدانید که مصرف کوتاه مدت و موردی این داروها بدون نسخه پزشک ممنوع نیست. ولی در موارد استفاده طولانی مدت بهتر است به درمان مشکل اصلی بپردازید.