فتق شکمی و انواع آن

فتق برآمدگی از یک عضو یا قطعه ای از بافت اعضا است که از شکل و جای معمول خود خارج شده. در فتق شکمی معمولا قطعه ای از روده، یا امنتوم، از طریق یک منطقه ضعیف در دیواره شکم از کولون (روده بزرگ)، بیرون زده می شود. دیواره شکم دیواره ای است که اعضای داخلی را از لایه های پوست و چربی جدا می سازد این لایه از عضلات و بافت های مختلف ساخته شده است. در این لایه نواحی ضعیف می توانند ایجاد شود و موجب بیرون زدن محتویات شکم از آن شده به طوری که برآمدگی زیر پوست ایجاد می کنند. به این برآمدگی فتق می گویند. رایج ترین فتق در کشاله ران (فتق نافی) و در دیافراگم (فتق هیاتال) می باشد. فتق ممکن است در زمان تولد و به صورت مادرزادی ایجاد شود و یا ممکن است بعدا و بر اثر ضعیف شدن دیواره شکم، بلند کردن اجسام سنگین، وزن بالا و حتی بارداری ایجاد شود.

فتق شکمی و انواع آن
فتق شکمی

انواع مختلف فتق شکمی چیست؟

فتق نافی از رایج ترین فتق شکمی می باشد. کانال اینگوینال باز شده و اجازه می دهد تا اعضای داخلی شکم از حلقه نافی بیرون بزند. این نوع فتق نافی کمتر در زنان ایجاد می شود.

فتق فمورال ( در جایی که عروق لنفاوی از شکاف عبور می کنند ) از طریق باز شدن پرده شکم از کف شکم ایجاد می شود. در این نوع شریان فمورال و ورید به پا وارد شده و تا کنار استخوان پا امتداد پیدا می کند این نوع از فتق معمولا در زنان ایجاد می شود.

فتق ابتوراتور عمدتا در زنانی که حاملگی چند قلو داشته و یا کسانی که وزن قابل توجهی از دست داده اند ایجاد می شود. در  فتق ابتوراتور یکی دیگر از انواع پارگی حفره شکمی ایجاد می شود که در آن رگ ها و عصب از طریق کانال مسدودکننده به داخل پا وارد می شود.