زوپیکلون یا زیمووین

زوپیکلن دارویی خواب آور است؛ که تنها با تجویز پزشک و برای حل مشکل بی خوابی، مصرف می شود. این دارو به شکل قرص بوده و معمولا یک بار در روز، پیش از خواب باید مصرف شود. میزان دوز مصرفی این قرص ها در هر بار استفاده در بزرگسالان ۳٫۵ تا ۷٫۵ میلی گرم است.

مهم است که بدانید زوپیکلن خواص ضد اضطراب ندارد. در نتیجه برای بی خوابی های ناشی زا اضطراب موثر نیست. این قرص ها بیشتر برای مواردی مثل به هم خوردن ساعات خواب ناشی از مسافرت های طولانی کاربرد دارد.

زوپیکلن ظرف ۳۰ دقیقه پس از مصرف آثار خود را در بدن بیمار نشان می دهد. و ۴ الی ۶ ساعت اثرگذاری خود را حفظ می کند.

زوپیکلن را باید در جای خشک و خنک و دور از نور و در یک قطوی در بسته نگهداری کرد.

در صورت مصرف زوپیکلن بیش از یک هفته به صورت متوالی، بهتر است مصرف این دارو را بدون اجازه پزشک متوقفت نکنید. همچنین مصرف بیش از حد زوپیکلن می تواند موجب خواب آلودگی شدید، عدم هماهنگی عضلات و رفلاکس معده شود. در این شریاط بهتر است این آثار جانبی را با پزشک خود مطرح کنید.

همچنین در صورتی که به مشکلات کبدی و کلیوی مبتلا هستید، و یا سابقه اعتیاد به الکل دارید. و نیز مبتلا به صرع هستید و همزمان داروهای دیگری مصرف می کنید. این موارد را پیش از مصرف زوپیکلن حتما با پزشک خود مطرح کنید.

نکته با اهیت دیگر در مصرف زوپیکلن میزان اثر متفاوت آن در افراد مختلف است. در نتیجه تا قوتی میزان اثر آن را بر روی خود نمی دانید. در موارد اولیه مصرف، از انجام کارهای دقیق و حساس مثل رانندگی پرهیز کنید.

در نهایت فراموش نکنید که قرص زوپیکلن دارویی اعتیاد آور و وابسته کننده است. و پس از یک هفته مصرف ایجاد وابستگی به آن طبیعی است.

زوپیکلن در دوران بارداری و شیردهی بهتر است تجویز نشود. همچنین مصرف این دارو در همزمان با داروهای ضد افسردگی، آرام بخش و سایر داروهای خواب آور، ممنوع است.

فراموش نکنید که زوپیکلون درمانی موقت برای مشکل بی خوابی است. و در نباید در دراز مدت مورد استفاده شما قرار گیرد.

همچنین مصرف آن در افراد بالای ۶۰ سال بهتر است با احتیاط بیشتری باشد و تا جای ممکن از دوز دارو کاسته شود.

در صورتی که پیش از خواب مصرف زوپیکلون را فراموش کردید و به خواب رفتید نیاز نیست بعد از بیدار شدن آن را مصرف کنید.

مصرف بیش از حد این دارو شدت خواب و ضعف را افزایش میدهد. و تنها در صورت حاد بودن نیاز به مراجعه به پزشک است.

این قرص ها را در بازار تجاری به نام زیمووین نیز می شناسند.