متداول ترین روش های درمان حساسیت غذایی

حساسیت غذایی یک واکنش سیستم ایمنی بدن به مواد بی ضرر است. این واکنش، متفاوت از اصطلاحی است که به آن عدم تحمل گفته می شود. اگرچه ۲۵ درصد از افراد بر این باورند که به غذاهایی خاص حساسیت دارند، اما تنها ۴ تا ۸ درصد از کودکان و ۲ درصد از بزرگسالان آلرژی غذایی واقعی دارند. بیشتر آلرژی های غذایی خفیف هستند. اما در برخی موارد نیز  می توانند به شوک آنافیلاکتیک منجر شود. این شوک، یک واکنش جدی است که ممکن است به مرگ بیانجامد. حدود ۹۰ درصد از آلرژی ها در کودکان توسط ۸ ماده غذایی شیر گاو، تخم مرغ، سویا، بادام زمینی، آجیل درختی، گندم، ماهی و صدف ایجاد می شود. به استثنای حساسیت به بادام زمینی، اکثر کودکان که به آلرژی غذایی مبتلا هستند با بزرگ تر شدن، علائمشان کاهش پیدا می کند. با توجه به عوارض و واکنش هایی که بدن از خود نشان می دهد، می توان گفت که درمان حساسیت غذایی مهم است. در ادامه این مطلب در مورد این درمان ها صحبت خواهیم کرد.

درمان حساسیت غذایی

داروها

  • آنتی هیستامین ها برای خارش خفیف، تورم، التهاب پوست، آبریزش بینی و یا سردرد توصیه می شوند. این دارو ها از جمله داروهایی هستند که برای سرماخوردگی، سینوزیت و آلرژی تجویز می شوند. این داروها عبارتند از:
  1. دیفن هیدرامین
  2. ستیریزین
  3. کلماستین
  4. کلرفنیرامین
  5. فکسوفنادین
  6. هیدروکسی
  7. لوراتادین

عوارض جانبی احتمالی این داروها شامل خواب آلودگی، تحریک پذیری، خشکی دهان و تپش قلب است.

  • کرم های پوستی ضد حساسیت می توانند به تسکین خارش کمک کنند.
  • تزریق اپی نفرین برای جلوگیری از شوک آنافیلاکتیک استفاده می شود. اگر حساسیت غذایی باعث واکنش شدید می شود برای جلوگیری از اثرات جانبی آن با پزشک، جهت تزریق اپی نفرین، صحبت کنید.

تغذیه و مکمل های غذایی

اگرچه غذاها موجب تحریک بدن می شوند اما برای درمان حساسیت غذایی لازم نیست تنوع رژیم غذایی خود را محدود کنید. مطالعات نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق افراد تنها با محدود کردن یک یا دو ماده غذایی می توانند آلرژی غذایی خود را درمان کنند. اما لازم است ماده غذایی که به آن حساسیت دارید را بشناسید.  برای مثال، اگر شما به گردو حساسیت دارید، ممکن است به فندوق و بادام نیز حساسیت داشته باشید. آلرژی به میگو نیز ممکن است آلرژی به خرچنگ را نشان دهد.

برای درمان حساسیت غذایی و کمک به کاهش علائم، می توانید از راهنمایی های زیر استفاده کنید:

  • آلرژن های غذایی مشکوک از جمله لبنیات، گندم (گلوتن)، سویا، شکلات، ذرت، مواد نگهدارنده و افزودنی های مواد غذایی را از برنامه غذایی خود حذف کنید.
  • غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند سبزیجات برگ سبز و میوه هایی مانند زغال اخته، انار و گیلاس برای درمان حساسیت غذایی مفید هستند.
  • غذاهای تصفیه شده و آماده مانند غذاهای منجمد را نخورید.
  • گوش بدون چربی و ترجیحا گوشت سفید مانند ماهی استفاده کنید.
  • از مصرف قهوه زیاد و دیگر محرک ها مانند الکل و تنباکو اجتناب کنید.

برای درمان حساسیت غذایی می توانید از مکمل های زیر نیز استفاده کنید:

  • مولتی ویتامین حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین های A، C، E، ویتامین B کمپلکس و مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم، روی و سلنیوم
  • اسیدهای چرب امگا ۳، مانند روغن ماهی، ۱ تا ۲ کپسول در روز برای کمک به کاهش التهاب و افزایش ایمنی بدن مفید است. ماهی های آب سرد مانند ماهی آزاد یا ماهی هالیبوت، منابع خوبی از این اسید چرب هستند. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند یا مبتلا به اختلالات خونریزی هستند باید روغن ماهی را تنها تحت نظر پزشک استفاده کنند.
  • ویتامین C، به عنوان یک آنتی اکسیدان، برای حمایت از سیستم ایمنی بدن مفید است.
  • L-گلوتامین، برای سلامت دستگاه گوارش و ایمنی مفید است. افراد حساس به مونو سدیم گلوتامات، ممکن است به L-گلوتامین نیز حساسیت داشته باشند. L- گلوتامین ممکن است خطر شیدایی یا تشنج را در افراد مستعد افزایش دهد.
  • مکمل پروبیوتیک (حاوی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس)، برای سلامت دستگاه گوارش و ایمنی بدن مورد نیاز است. افرادی که از داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی استفاده می کنند، قبل از مصرف پروبیوتیک ها باید با پزشک مشورت کنند.

داروهای گیاهی

  • چای سبز به خاطر خواص آنتی اکسیدانی، برای التهاب و سیستم ایمنی بدن مفید است. سعی کنید از نوع بدون کافئین آن استفاده کنید. چای سبز به طور بالقوه می تواند با تعدادی از داروها، از جمله قرص های ضد بارداری و آنتی بیوتیک ها تداخل داشته باشد.
  • بروملین برای کاهش التهاب استفاده می شود. بروملین اثرات ضد انعقادی دارد. پس نباید آن را با دیگر داروهای رقیق کننده خون که مورد استفاده توسط افرادی مبتلا به اختلالات خونریزی است، مصرف کرد. این ماده با برخی از داروها، از جمله برخی از آنتی بیوتیک تداخل دارد. افراد مبتلا به آلرژی به آناناس، گندم، کرفس، هویج، رازیانه و گرده ممکن است واکنش متقاطع با بروملین در بدنشان ایجاد شود.
  • زردچوبه هم برای کاهش التهاب و درمان حساسیت غذایی مفید است. اما نباید با داروهای رقیق کننده های خون استفاده شود. افرادی که سابقه سرطان مرتبط با هورمون دارند باید قبل از مصرف زردچوبه با پزشک صحبت کنند. زردچوبه ممکن است تعداد اسپرم در مردان را کاهش داده و در جذب آهن تداخل ایجاد کند.